تاریخ: ۱۳ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۳۴
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۸۳۲۴۹
سرویس خبر : محیط زیست
اکبری با یادآوری روز جهانی تالاب‌ها مطرح کرد:

احیای تالاب‌ها مستلزم همکاری جوامع محلی و سایر دستگاه‌ها با وزارت نیرو

می متالز - عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: دخالت‌های انسانی، عدم رعایت حقابه، جلوگیری از ورود آب و بی‌توجهی مسوولان از جمله عوامل اصلی وضعیت بحرانی تالاب‌های کشور به شمار می‌روند.
احیای تالاب‌ها مستلزم همکاری جوامع محلی و سایر دستگاه‌ها با وزارت نیرو

به گزارش می متالز، علی اکبری با یادآوری 13 بهمن روز جهانی تالاب‌ها، گفت: تصویب قانون حفاظت، احیا و مدیریت تالاب‌ها گام مهم مجلس دهم برای احیای تالاب‌ها است و مجلس با این اقدام خلاء‌های قانونی در مسیر حفظ تالاب‌ها را رفع کرد بنابراین محیط زیست و وزارت نیرو باید نسبت به وظایف خود در قبال تالاب‌ها عمل کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، افزود: تالاب‌ها از سرمایه‌های ملی کشور محسوب می‌شوند و بر اساس کنوانسیون رامسر متعهد به حفظ آنها هستیم و باید در مورد بهره برداری از آنها دقت لازم را داشته باشیم.

اکبری ادامه داد: بخشی از تالاب‌ها به دلیل خشکسالی سال‌های گذشته و بخشی هم به دلیل تعرض به حریم و بهره‌‌برداری‌های غیرمجاز با مشکلاتی مواجه و حیات اغلب آنها در معرض تهدید قرار دارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: دخالت‌های انسانی، عدم رعایت حقابه، جلوگیری از ورود آب و بی‌توجهی مسئولان از جمله عوامل اصلی وضعیت بحرانی تالاب‌های کشور به شمار می‌روند.

بودجه احیای تالاب‌های کشور افزایشی نخواهد داشت

وی با تاکید بر اینکه بودجه احیای تالاب‌های کشور افزایشی نخواهد داشت، گفت: وضعیت منابع درآمدی دولت قابل توجه نیست از این رو نسبت به افزایش بودجه محیط زیست خوشبین نیستیم.  

این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: جوامع محلی نقش حائز اهمیتی در بهبود وضعیت تالاب ها دارد و این مهم در برنامه ششم توسعه هم مورد توجه قرار گرفته است؛ در برنامه ششم تاکید شده که اجرای برنامه عمل حفاظت، احیاء، مدیریت و بهره‌برداری مناسب از تالاب‌های کشور با مشارکت سایر دستگاه‌های اجرائی و جوامع محلی به‌ویژه در ارتباط با تالاب‌های ثبت‌شده در کنوانسیون رامسر به گونه‌ای که تا پایان اجرای قانون برنامه، حداقل 20 درصد تالاب‌های بحرانی و در معرض تهدید کشور احیاء شوند و ضمن حفاظت و تثبیت، در روند بهبود قرار گیرند.

عضو فراکسیون امید مجلس یادآور شد: اگر مردم مشارکت مناسب و سایر دستگاه‌ها همکاری لازم را با وزارت نیرو نداشته باشند این وزارتخانه به تنهایی نمی‌تواند از پس احیای تالاب‌ها برآید.

عناوین برگزیده