تاریخ: ۲۸ دی ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۰۰
بازدید: ۲۰۵
کد خبر: ۸۴۱۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت:

بورس و اقتصاد سرمایه‌گذاری نهضت ساخت داخل در صنایع راهبردی کشور تدوین شده است

می متالز - سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت گفت: بر اساس پروژه‌های راهبردی که در قالب پروژه نهضت ساخت داخل تدوین شده در صنایعی نظیر فولاد، ریلی، خودرو، دانش‌بنیان و ... هدایت و ساماندهی نیازهای اساسی در کشور سرعت خواهد گرفت و کشور با آهنگ مناسب‌تری به سمت توسعه صنعتی حرکت خواهد کرد.
بورس و اقتصاد سرمایه‌گذاری نهضت ساخت داخل در صنایع راهبردی کشور تدوین شده است

به گزارش می متالز، مهدی صادقی نیارکی ضمن تبیین سیاست‌های حمایتی از صنایع داخلی و مدیریت واردات محصولات دارای مشابه داخلی، به تبیین مهم‌ترین برنامه اجرایی وزارت صنعت با عنوان نهضت ساخت داخل پرداخت.

وی با اشاره به راه‌اندازی فاز اول سامانه توانیران با محوریت ثبت توانمندی‌های صنعتی در سراسر کشور افزود: این سامانه در چارچوب اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی و با محوریت بهم‌رسانی توانمندی‌ها و نیازهای صنعتی به شکل خودکار اجرایی و وارد فاز عملیاتی شد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت، موضوع ابلاغ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی را یادآور شد و گفت: هدف از این قانون ارجاع طراحی ساخت پروژه‌ها و قراردادها و خرید تجهیزات به شرکت‌های سازنده ایرانی است.

صادقی نیارکی توضیح داد: فرصت مناسبی است که از ساخت داخل با اتکا به این قانون حمایت حداکثری به عمل آید.

وی ادامه داد: امروز جهاد دانشگاهی دارای ظرفیت‌هایی است که در کشور می‌توان برای ساخت محور صنایع ماشین‌سازی و تجهیزات صنعتی و انواع فناوری‌ها در حوزه‌های مختلف بهره گرفت، بنابراین جهاد دانشگاهی با دو رویکرد می‌تواند در کنار صنعت کشور باشد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت پیشنهاد داد: جهاد دانشگاهی به عنوان تولیدکننده داخلی که همانند سایر تولیدکنندگان در سایه قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی باید در برابر خرید خارجی حمایت شود و نگاه دیگر که بسیار حائز اهمیت است و کار اصلی جهاد دانشگاهی می‌تواند تعریف بشود؛ ساماندهی نیازهای صنعتی و معدنی است.

صادقی نیارکی یادآور شد: حضور جهاد دانشگاهی و صنایعی که نیازهای آن شناسایی شده و همچنین سازمان متولی آن صنعت، می‌تواند به شکل پروژه راهبردی از ظرفیت‌های دانشی و تولیدی جهاد دانشگاهی بهره‌مند شود.

وی گفت: این نشست با هدف توسعه ساخت داخل در صنایع راهبردی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع ریلی و برق الکترونیک برگزار شد.

سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صمت، یکی دیگر از رویکردهای وزارت صنعت را شناسایی شاخص‌هایی برای ایجاد محدودیت به منظور توسعه صنایع تکراری برشمرد و خاطرنشان کرد: منشور سیاستی برای مدیریت این صنایع تدوین شده که با اجرای این سیاست‌ها، انتظار می‌رود سرمایه به سمت صنایع مزیت‌دار و نوین سوق داده شود.

صادقی نیارکی پیشنهاد انعقاد یک تفاهم‌نامه میان معاونت امور صنایع و جهاد دانشگاهی را به منظور تعریف پروژه‌های راهبردی در نهضت ساخت داخل ارائه داد.

وی همچنین بر ضرورت ایجاد آزمایشگاه های مرجع به منظور بررسی این موضوع راهبردی در هیئت نظارت بر اجرای قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی تاکید کرد.

بر اساس گزارشی از ایرنا، حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی در این نشست گفت: جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد فناور اجرای پروژه‌های بزرگ ملی را براساس توانمندی‌های ساخت داخل و بومی‌سازی فناوری در دستور کار دارد و انتظار می‌رود بخش‌های دولتی حمایت لازم را به منظور اشتغال مولد و بومی‌سازی فناوری داشته باشند.

وی پروژه‌های فناورانه جهاد در حوزه تامین منابع تغذیه صنعتی (UPS) و رکتیفایرهای پرقدرت صنعتی ایستگاه‌های مترو (قطار شهری) را یادآور شد و تامین نیازهای فناورانه حوزه نفت و گاز به ویژه طراحی و ساخت دکل حفاری خشکی و بازوهای بارگیری نفت، راه‌اندازی خط تولید مته حفاری پرداخت را خاطرنشان ساخت.

طیبی افزود: چنانچه جهاد دانشگاهی مورد حمایت وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گیرد، می‌تواند گلوگاه‌های فناورانه کشور را حل کند.

رئیس جهاد دانشگاهی توضیحاتی در مورد پروژه‌های جاری جهاد دانشگاهی که در حوزه تولید کاتالیست خودرو، موتورهای درون چاهی، تاسیسات فرآورش نفت و گاز و پمپ‌های ESP، سیستم رانش واگن‌های مترو و الکتروموتورهای دور متغیر VFD  ارائه داد و خواستار حمایت وزارت صنعت برای تاسیس آزمایشگاه مرجع شد.

عناوین برگزیده