تاریخ: ۰۳ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۱۰:۵۹
بازدید: ۶۹۹
کد خبر: ۸۴۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

توجه ویژه دولت دوازدهم به بخش معدن/ دولت ها به بنگاه هاى اقتصادى نگاه درآمدى دارند

می متالز - جلسه ماهانه کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با محوریت بررسی لایحه بودجه و تعیین کارگروه های تخصصی در خصوص بررسی قوانین و مقررات معدنی برگزار شد.
توجه ویژه دولت دوازدهم به بخش معدن/ دولت ها به بنگاه هاى اقتصادى نگاه درآمدى دارند

به گزارش می متالز، در این جلسه بهرام شکورى رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنى اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به تشکیل جلسات زنجیره فولاد، اظهار کرد: دولت دوازدهم به بخش معدن توجه ویژه اى دارد و تشکیل جلسات زنجیره فولاد نشان از اهمیت بخش معدن و صنایع معدنى براى دولت دارد.

وى افزود: یکى از مهم ترین بحث هایى که در جلسه فولاد مطرح شد بحث توان حمل و نقل بود که با وجود بودجه در نظر گرفته شده به نظر نمى رسد زمینه اى براى تحول در این زمینه ایجاد شود.

شکورى در ارتباط با استرداد حق دسترسى (درصدى از هزینه بارى که توسط ریل حمل مى شود) توسط دولت گفت: تا قبل از دولت یازدهم این حق حدود 57 درصد بود که به 28.08 درصد کاهش یافته که این حق در دنیا حدود 5 درصد است که این امر باعث خواهد شد جذابیت در سرمایه گذارى در این بخش گرفته شود.

رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنى اتاق ایران، ادامه داد: اگر بخواهیم سرمایه گذارى در بخش ریلى کشور داشته باشیم باید این حق دسترسى کاهش پیدا کند زیرا اگر این فعالیت انجام نگیرد با رسیدن به افق 1404 و تولید 55 میلیون تنى فولاد امکان جابه جایى آن وجود ندارد.

وى خاطر نشان کرد: با توجه به بودجه فعلى در نظر گرفته شده به نظر مى آید فشار بیشترى بر درآمدهاى بخش تولید ایجاد شود که این امر مى تواند به بخش اشتغال که مهم ترین مسئله حال حاضر کشور است لطمه هاى زیادى وارد کند.

بستر مناسبى براى سرمایه گذارى داخلى و خارجى وجود ندارد.

در ادامه این نشست محمد اتابک عضو کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مشکل اصلى کشور عرضه است و نه تولید اظهار کرد: نگاه هاى اقتصادى مشکل اصلى اقتصاد ایران را تولید نمى دانند و عرضه با توجه به سیاست هاى دولت را عامل اصلى وضعیت فعلى مى دانند.

وى افزود: در حال حاضر و با توجه به سیاست هاى موجود بستر مناسبى براى سرمایه گذارى داخلى و خارجى وجود ندارد و تا زمانى که نهادها و دولت به بنگاه هاى اقتصادى با دید درآمد نگاه کنند وضعیت این بنگاه ها بهبود نخواهد یافت و همچنان بحران راه نفس آنها را خواهد بست.

عناوین برگزیده