تاریخ: ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۲۷
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۹۳۰۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
سال جهش تولید

حضرتی: نظارت بر اجرای قوانین، اهرم مجلس برای تحقق "جهش تولید" است

می متالز - رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می گوید مجلس قوانین بسیاری درباره رفع موانع تولید تصویب کرده که در صورت اجرایی شدن آن کسب و کارهای خُرد و کلان می‌توانند ۸۰ درصد از مسیر موفقیت را طی کنند.
حضرتی: نظارت بر اجرای قوانین، اهرم مجلس برای تحقق "جهش تولید" است

به گزارش می متالز، الیاس حضرتی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نامگذاری سال 99 از سوی مقام معظم رهبری به عنوان سال "جهش تولید"، گفت: سال گذشته علیرغم فشار حداکثری تحریم‌ها، اقدامات مناسبی برای رونق تولید انجام گرفت و برای نخستین بار کشور اقتصاد مستقل از درآمدهای نفتی -یا استفاده کمی از این درآمدها- را تجربه کرد و بر همین اساس نیز بودجه سال ۹۹ تدوین و تنظیم شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی رونق کنونی تولید را ناشی از همکاری مردم، دولت و بخش خصوصی در شرایط تحریمی دانست، و افزود: با تأکیدات مقام معظم رهبری و اخذ تصمیمات مناسب در سال گذشته، اقتصاد غیرنفتی رشد مناسبی داشت.

وی توجه به تولید، صادرات و سرمایه‌گذاری را مسیر اصلی موفقیت کشور برشمرد و اظهار کرد: براساس مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی واردات ۱۴۰۰ قلم کالا و آنهایی که در داخل تولید می‌شوند، ممنوع شد که این تصمیم درجهت حمایت از تولید داخلی بود.

 

صادرات 40 میلیارد دلاری در سال 98

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در سال گذشته به دلیل نرخ بالای ارز واردات کالاها مقرون به صرفه نبود، اضافه کرد: علیرغم تمام مسائلی که سال گذشته کشور با آن دست و پنجه نرم کرد، حدود ۴۰ میلیارد دلار صادرات و 40 میلیارد دلار وادرات انجام گرفت که بخش عمده‌ای از واردات مربوط به کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در سال گذشته توجه به تولید در مسیر مناسب قرار گرفت، ادامه داد: در سال گذشته اقداماتی مانند شناسایی موانع تولید و در نظر گرفتن مشوق‌هایی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به منظور رونق تولید انجام گرفت.

 

ظرفیت راکت واحدهای تولیدی فعال شود

حضرتی بیان کرد: برای بهبود وضعیت تولید در سال جاری در وهله نخست باید ظرفیت راکت واحدهای تولیدی را فعال کرد زیرا هزاران میلیارد تومان سرمایه کشور در این کارخانه‌ها و ماشین آلات بلااستفاده مانده است. در شرایط کنونی بسیاری از کارخانجات تنها از ۱۰ درصد ظرفیت‌ها خود استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: با برطرف شدن موانع تولید می‌توان از سرمایه‌های موجود در کارخانه‌ها استفاده کرد به گونه ای که تمامی سوله‌ها، کارخانجات و ماشین آلات با ظرفیت بالای ۷۰ درصد مورد استفاده قرار گیرد.

 

اقتصاد باید هوشمند شود

نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه اقتصاد باید هوشمند شود، گفت: در جلسات مشترک میان اتاق بازرگانی با دولت، مجلس و قوه قضائیه موانع کسب و کار شناسایی شد و مرکز پژوهش‌ها نیز راهکارهای مورد نیاز برای رفع مشکلات پیش روی تولید در حوزه های مختلف را ارائه کرد.

وی با بیان اینکه باید قوانین مربوط به رفع موانع تولید در سال جاری اجرایی شود، ادامه داد: مسیر صادرات باید روان شود زیرا در صورت تحقق این امر، نفس تولید باز شده و می توان علاوه بر تامین نیاز۸۰ میلیون ایرانی برای بازار منطقه نیز برنامه‌ریزی کند.

حضرتی با بیان اینکه مجلس به خوبی از تولید و تولیدکننده حمایت کرده است، ادامه داد: باید امنیت، هویت و شخصیت سرمایه‌گذاران احیا شود تا زمینه تولید رونق تولید فراهم شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مسئولیت مجلس برای رونق تولید و کاهش موانع پیش رو، توضیح داد: مجلس قوانین خوبی برای رفع موانع تولید تصویب کرده که در صورت اجرایی شدن آن کسب و کارهای خُرد و کلان می‌توانند ۸۰ درصد از مسیر موفقیت را طی کنند، در واقع مجلس با نظارت بر نحوه اجرای قوانین مربوط به تولید می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند.

عناوین برگزیده