تاریخ: ۲۹ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۰۵
بازدید: ۸۱۲
کد خبر: ۹۴۶۴
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
رئیس مجلس شورای اسلامی در آیین آغاز تولید انبوه ۲ خودرو جدید تاکید کرد

۴ شرط مجلس برای حمایت از صنعت خودرو

می متالز - میترا ممسنی: تولید دو محصول دنا پلاس توربو و ۲۰۷صندوق‌دار اتوماتیک با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی و محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در ایران‌خودرو و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آغاز شد.
۴ شرط مجلس برای حمایت از صنعت خودرو

به گزارش می متالز، رئیس مجلس شورای اسلامی پیش از گشایش آغاز تولید دو محصول ایران‌خودرو، از بخش‌های مختلف تولید و مرکز طراحی و توسعه محصولات جدید این گروه صنعتی بازدید کرد و در جریان آخرین فعالیت‌ها و دستاوردها قرار گرفت. علی لاریجانی در این آیین، حمایت مجلس شورای اسلامی از صنعت خودرو را مشروط به انجام اقداماتی همچون بهبود کیفیت، توجه به تحقیق و توسعه، خصوصی‌سازی و ارتقای صنعت قطعه اعلام کرد. دنا پلاس توربو مجهز به فناوری توربو بوده که این سیستم باعث افزایش گشتاور و قدرت با حفظ نسبی مصرف سوخت شده و نتیجه آن سرعت و عملکرد مناسب خودرو در جاده است که گروه صنعتی ایران خودرو با استفاده از فناوری روز خودروسازان اروپایی اقدام به طراحی و تولید تیپ جدید این خودرو که مجهز به موتور پرقدرت توربوشارژ است، کرده که می‌تواند به عنوان محصولی متفاوت مورد توجه مشتریان قرار گیرد. یکی از اهداف شرکت در عرضه این محصول، افزایش کارآیی قوای محرکه خودرو دنا پلاس از طریق نصب سامانه توربوشارژ روی آن است. همچنین محصول ۲۰۷ صندوق‌دار اتوماتیک براساس تمایل مشتریان ایرانی به خرید خودروهای صندوق‌دار و مجهز به گیربکس اتوماتیک بدون اتکا به پژو به عنوان یک خودرو خانواده طراحی شده تا گامی جدید در راستای افزایش رضایت مشتریان و حفظ سهم بازار برداشته شود.


برای حمایت از صنعت خودرو شرط داریم


علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این آیین حمایت بیشتر مجلس از صنعت خودروسازی را مشروط به ارتقای سطح ایمنی خودروهای تولیدی اعلام کرد و با اشاره به صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره برنامه‌های توسعه‌ای گفت: اگر موضوعاتی که بیان شد تحقق یابد نکته مثبتی است و کشور از مسیر رکود خارج می‌شود. وی با تاکید بر لزوم تحول در صادرات تصریح کرد: صادرکنندگان باید تکلیف خود را بدانند که از چه حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی برخوردار هستند بنابراین باید در زمینه تولید محصولاتی که رقابت در آن وجود دارد، تکلیف روشن و شفاف باشد. رئیس قوه مقننه ادامه داد: درحال‌حاضر میزان توقف برای سرمایه‌گذاری در ایران زیاد است و گاهی باعث می‌شود افراد از سرمایه‌گذاری منصرف شوند. این در حالی است که قانون رفع موانع تولید و برخی قوانین دیگر در مجلس شورای اسلامی برای تسهیل سرمایه‌گذاری مشخص شده و در برنامه ششم توسعه دریچه‌ای واحد برای سرمایه‌گذاری تعیین شده که سرمایه‌گذار به یک نقطه مشخص مراجعه کند. لاریجانی با اشاره به درخواست مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو مبنی بر حمایت مجلس از این گروه صنعتی اظهار کرد: از آنجا که شرکت ایران خودرو یک صنعت مادر است و تاثیرات زیادی روی بخش‌های مختلف دارد مجلس از آن حمایت خواهد کرد اما برای حمایت بیشتر شرط و شروطی داریم. در عین حال نیز در کمیسیون صنایع و معادن مجلس افراد فعالی با دیدگاه حمایتی وجود دارند.


شروط مجلس برای حمایت


رئیس مجلس شورای اسلامی در تشریح شروط حمایت مجلس از صنعت خودروسازی گفت: اگر مدیران و کارگران ایران‌خودرو کیفیت خودروهای تولیدی را از نظر ایمنی بالا ببرند، حمایت می‌شوند. در جریان بازدید سوالاتی مطرح کردم و باید قبول کنیم برخی از محصولات ایمنی مطلوب ندارند. این در حالی است که ارتقای ایمنی خودروها نکته بسیار مهمی است، چراکه جان مردم در تصادفات ناهنجار از هستی ساقط می‌شود. لاریجانی ادامه داد: هر کس باید در حوزه تخصصی کار خود را انجام دهد؛ اینکه خودروسازان وضعیت نامناسب جاده‌ها را مقصر بدانند و مسئولان وزارت راه اعلام کنند که پلیس باید نظارت کند، قابل قبول نیست زیرا هم پلیس باید با دوربین‌ها و اعمال روش‌های درست نظارت موثر داشته باشد و هم مسئولان وزارت راه به ساخت جاده مناسب کمک کرده و خودروسازان نیز باید نسبت به ارتقای سطح ایمنی خودروهای تولیدی اقدام کنند چراکه ۱۶ هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی و تعداد زیادی مجروح و معلول ناشی از تصادفات در سال عدد کمی نیست و هزینه‌های زیادی برای کشور به همراه دارد بنابراین مدیران از نظر دینی، ملی و عقلی وظیفه دارند سطح ایمنی تولید خودرو را افزایش دهند.


ضرورت برنامه ارتقای کیفیت محصولات 


رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه مدیرعامل ایران‌خودرو و مدیران دیگر باید برنامه‌ای درباره ارتقای کیفیت محصولات تولیدی با استفاده از تجربه کشورهای موفق در صنعت خودرو داشته باشند، تصریح کرد: می‌توان در صورت برنامه‌ریزی مناسب برای ارتقای کیفیت خودروهای تولیدی از صندوق توسعه ملی تسهیلاتی را در اختیار خودروسازان قرار داد، حتی تسهیلات دیگری برای آنان تامین کرد به شرط آنکه برنامه خودروسازان برای ارتقای سطح ایمنی مشخص باشد. لاریجانی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تحقیق و توسعه از سوی خودروسازان در بخش تحقیق و توسعه تاکید کرد: با وجود اقدامات انجام شده هنوز این فعالیت‌ها در تراز یک خودروسازی بزرگ نیست. وی تصریح کرد: هم‌اکنون دانشجویان نخبه در دانشکده‌های فنی در داخل و خارج از کشور مشغول به تحصیل و جویای اشتغال هستند و در شرایطی که خودروسازان آنان را در بخش‌های مختلف به کار گیرند، شرایط پیشرفت فراهم خواهد شد بنابراین باید از استعدادها و ظرفیت دانشگاه‌ها به‌درستی استفاده کرد زیرا این موضوع باعث تسلط به فناوری می‌شود. رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت رقابت در تولید محصولات خودرویی در سطح بین‌المللی افزود: شرکت‌های بزرگ خودروسازی مانورهایی در دنیای رقابت دارند و به موضوع تحقیق و توسعه توجه می‌کنند بنابراین ایران‌خودرو نیز باید در زمینه تحقیق و توسعه بیشتر سرمایه‌گذاری کند. البته انتظار نداریم به صورت آنی مانند خودروسازان بزرگ در بازارهای بین‌المللی حضور داشته باشد اما بازار ایران و کشورهای اطراف بازار خوبی است و اگر از نظر زیبایی و ایمنی و نرخ‌گذاری، خودروهای خوبی در کشور تولید شود از سوی متقاضیان خودرو در کشورهای اطراف خریداری می‌شود. لاریجانی گفت: صنعت خودرو باید در بخش تحقیق و توسعه تحرک بیشتری داشته باشد و در صورت موفقیت در این زمینه حمایت‌های بیشتری از صنعت خودروسازی می‌شود.


رقابت واقعی با خصوصی‌سازی


رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در این آیین گفت: تا صنعت خودرو خصوصی نشود و رقابت واقعی در آن به وجود نیاید اتفاق مهمی نمی‌افتد و در صورت خروج صنعت خودرو از حالت نیمه خصوصی ضمن عملکرد موفق‌تر شاهد رسیدگی بیشتر به کارگران و مهندسان خواهیم بود.


قانون اصل ۴۴ دچار سقط جنین شد


رئیس قوه مقننه با اشاره به اصل ۴۴ قانون اساسی گفت: قانون اصل ۴۴ در اجرا دچار سقط جنین شد و خصولتی‌ها به دلیل این رفتار نادرست ایجاد شدند بنابراین باید بار دیگر این قانون اجرایی و اشتباهات رفع شود. حتی رئیس‌جمهوری هنگام تقدیم لایحه بودجه به مجلس تاکید داشتند به این موضوع توجه می‌شود و قوه مقننه نیز در این راستا تاکید دارد.  وی خطاب به خودروسازان گفت: باید برنامه‌های مدت‌دار در زمینه خصوصی‌سازی ارائه کنید و سازمان گسترش نیز تکلیف سهام خود را روشن کند و ساماندهی لازم درباره سهام مختلف این شرکت‌ها انجام شود. به نظر می‌رسد از آنجا که خودروسازان در زمینه ارائه وام نارضایتی‌هایی داشتند در صورت اصلاحات لازم بانک‌ها نیز همکاری خواهند کرد، هرچند بانک‌ها نیز مسائل خاص خود را دارند. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه بخش قطعه‌سازی در صنعت خودروسازی اقدام خوب و اشتغالزایی بود. ارتقای فناوری باید همواره مدنظر باشد و برنامه‌ریزی برای رونق صادرات قطعه نیز لحاظ شود. اینکه شرکت پژو در یک کشور سرمایه‌گذاری و اظهار می‌کند قطعات آن از سوی قطعه‌سازان ایرانی تامین شود نکته قابل قبولی است بنابراین باید به موضوع صادرات قطعات خودرو بیشتر توجه شود و داشتن این ایده‌ها برای کشور مهم است. وی افزود: باید روند توسعه شرکت‌های خودروسازی به گونه‌ای باشد که در حرکت کلی کشور از نظر ثروت‌زا کردن تاثیر داشته باشد و در این راستا موضوع مورد حمایت قرار می‌گیرد. لاریجانی ادامه داد: با وجود اینکه برخی کشورها شیطنت و تحریم می‌کنند و تاثیرات روانی را در روند سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کند، مهم‌تر از این موضوع رسیدگی به وضعیت داخلی است، بعد از برجام با همه گرفتاری‌ها و بداخلاقی‌ها در بخش‌هایی گشایش‌هایی ایجاد شد اما سیستم دیوانی کشور لَخت و با تانی تصمیم می‌گیرد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید مدیران کشور تلاش بیشتری داشته باشند زیرا گرفتاری‌های درونی کم نیست. ممکن است غربی‌ها و برخی کشورها شیطنت داشته باشند اما مشکلات سرمایه‌گذاری باعث آزار بیشتر شده و ایستگاه‌های اجازه گرفتن در سیستم اداری و بانکی وجود دارد و ممکن است فساد نیز به همراه داشته باشد. در این راستا شورایی تشکیل شد تا بخشنامه‌های زاید حذف شود. وی با اشاره به اینکه سرعت عمل در روند سرمایه‌گذاری لازم است، افزود: کمیسیون صنایع باید پیگیری‌ها و سختگیری‌های لازم را داشته باشند که چرا دستگاه‌های مختلف دریچه واحد در راستای جذب سرمایه‌گذاری‌ها را اجرا نکرده و سرمایه‌گذاران دچار مشکل هستند. لاریجانی ادامه داد: سرمایه‌گذار باید کفش آهنین به پا کند و یکی، دو سال به دنبال کار باشد. البته شاید تعداد کارکنان زیاد اداری در کشور باعث شده تا کارهای جانبی بتراشند اما در هر صورت باید روند سرمایه‌گذاری تسهیل شود چراکه ایرانیان زیادی در خارج از کشور و داخل علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری هستند و ما در جلسات مختلف حرف‌های آنان را شنیده‌ایم بنابراین سیستم دیوانی باید کمک‌های لازم را داشته باشد.


افزایش اشتغالزایی و درآمد با صادرات 


لاریجانی افزود: کمیسیون صنایع و معادن مجلس جلسه بگذارد و موانع سرمایه‌گذاری را رفع کند، حتی اگر دولت در این راستا اقدام نکرد مجلس به این موضوع توجه می‌کند تا تولید و صادرات رونق یابد چراکه اگر این موضوعات به ثمر نرسد، اشتغالزایی و درآمد با افزایش روبه‌رو نمی‌شود. رئیس نهاد قانون‌گذاری کشورمان افزود: دوستان دولتی درباره رونق تولید و صادرات پیشنهادات خود را ارائه کنند، هرچند مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون صنایع و معادن نیز این موضوع را مدنظر قرار خواهند داد اما می‌خواهیم به کمک دولت و بخش خصوصی و نهادهای ذی‌ربط اقدامی انجام دهیم که حتی در بودجه سال ۹۷ نیز اقدامات لازم انجام شود.


برنامه‌ریزی برای به صفر رساندن سهم دولت در مدیریت شرکت‌های خودروسازی


محمد شریعتمداری، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این آیین با اشاره به عمده‌ترین چالش‌های صنعت خودرو کشور گفت: مالکیت دولتی و تحمیل سرمایه‌گذاری غیر اقتصادی به شرکت‌های خودروسازی از جمله این مشکلات است. بر این اساس لازم است دولت سهم خود را از مالکیت و مدیریت شرکت‌های خودروسازی به صفر برساند که در این زمینه برنامه‌ریزی با هدف خصوصی‌سازی واقعی دو شرکت ایران خودرو و سایپا انجام شده است. وی با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان موافق خصولتی‌سازی نیستیم، افزود: تحمیل نیروی انسانی مازاد، قیمت‌گذاری محصولات، بی‌ثباتی سیاست‌ها و ضعف نظام تامین مالی از دیگر مشکلات این صنعت است. شریعتمداری نظام تامین مالی خودروسازان را با چالش‌های جدی همراه دانست و تصریح کرد: صنعت خودرو اکنون نیازمند ۴۰ هزار میلیارد ریال سرمایه در گردش با نرخ‌های مناسب است اما در قراردادهای بانکی تفاوتی بین این صنعت پیشتاز و سایر صنایع در نظر گرفته نمی‌شود. این در حالی است که صنعت خودرو می‌تواند ۶۰ صنعت دیگر را به دنبال خود بکشد و از این نظر صنعت دوم کشور به شمار می‌رود و لازم است در زمینه حجم و نرخ تسهیلات بانکی به این صنعت تفاوت قائل شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت صرفه و مقیاس پایین تولید و همچنین بی‌توجهی به تحقیق و توسعه را از دیگر مشکلات این صنعت اعلام کرد و گفت: بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع خودروسازی ارتباط گسترده با خارجی‌ها نداشته و با محدودیت‌هایی همراه است اما در قراردادهای اخیر خودرویی ازجمله پژو و رنو به این مهم تاکید شده که این امر می‌تواند تحولی به ویژه در طراحی پلتفرم به وجود آورد. به طور قطع تولید خودرو در یک کارخانه نباید کمتر از ۲۰۰ هزار دستگاه در سال باشد بنابراین لازم است صرفه مقیاس تولید را در دستور کار قرار دهیم. شریعتمداری با اشاره به مشکلات صنعت قطعه نیز گفت: درحال‌حاضر ابر قطعه‌ساز در کشور نداریم. اکنون هزار و ۲۰۰ قطعه‌ساز در کشور مشغول فعالیت هستند که تجمیع آنها آینده خودروسازی کشور را تضمین خواهد کرد. وی از تدوین برنامه سه‌ساله نوسازی صنعت قطعه با هدف صادرات‌گرا کردن این صنعت خبر داد و گفت: برای اجرای این طرح مبلغ ۱۰۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی با سود پایین و به همین میزان از سوی دولت، ۱۰۰ هزار میلیارد ریال از سوی بانک‌ها و نصف این مبلغ از سوی بخش خصوصی به عنوان سرمایه‌گذاری برای صنایع کشور پیش‌بینی شده که تزریق خواهد شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه اگر خواهان توسعه خودروسازی در کشور هستیم باید نسبت به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده به‌ویژه خودروهای عمومی از چرخه حمل‌ونقل اقدام کنیم، گفت: در گذشته تا ۸۵ درصد نرخ خودروهای سنگین یارانه اختصاص می‌یافت و هم‌اکنون کاهش مصرف سوخت خودروهای کشنده و اتوبوس با سرمایه‌گذاری‌های لازم امکان‌پذیر خواهد بود.


باید جبران مافات کنیم


شریعتمداری در ادامه با تشریح وضعیت و جایگاه صنعت خودرو در اقتصاد کشور تصریح کرد: امروز صنعت خودرو تامین‌کننده ۳/۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور بوده و ارتقای آن به ۴ درصد در افق ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده است. وی با اشاره به ایجاد یک تا دو شغل جدید به ازای تولید هر خودرو و ایجاد اشتغال در صنعت قطعه‌سازی، صنایع پایین و بالادستی و خدمات خودرویی اظهار کرد: امروز نزدیک به ۳۰ بنگاه بزرگ خودروسازی در ایران فعال است با این حال ایران‌خودرو همچنان پیشتاز صنعت خودرو کشور به شمار می‌رود. این عضو دولت یازدهم با اشاره به ورود نخستین خودرو به کشور در سال ۱۲۸۱ شمسی تاکید کرد: با وجود سال‌های طولانی به نظر می‌رسد باید امروز گام‌هایمان را مستحکم‌تر در این صنعت برداشته و جبران مافات کنیم. وی با اشاره به اهداف پیش‌بینی شده صنعت خودرو در افق ۱۴۰۴ اظهار کرد: بر اساس سند راهبردی صنعت خودرو دستیابی به رتبه نخست خودروسازی منطقه، پنجم آسیا و یازدهم جهان و تولید دست‌کم ۳ میلیون دستگاه خودرو در آن سال هدف‌گذاری شده است، همچنین تولید ۱۲۰ هزار خودرو تجاری و صادرات ۳۰ هزار دستگاه از آنها در دستور کار خواهد بود. شریعتمداری بیان کرد: هم‌اکنون سهم صنعت خودرو از کل ارزش افزوده بخش صنعت معادل ۱۸/۸درصد است که تا سال ۱۴۰۴ این میزان باید به ۲۰ درصد افزایش یابد. تا پایان آبان تولید خودرو ۱۷ درصد در هم‌سنجی با سال گذشته از رشد برخوردار بوده که تا پایان امسال به هدف تولید یک میلیون و ۶۵۰ هزار خودرو دست خواهیم یافت.


تولید پلتفرم ملی نیازمند هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری


هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در آیین راه‌اندازی خط تولید دناپلاس توربوشارژ و ۲۰۷ صندوقدار اتوماتیک رویکرد مهم این گروه را عقد قرارداد برای طراحی و تولید پلتفرم اختصاصی عنوان کرد و گفت: اجرای این قرارداد مستلزم تامین مالی بیش از هزار میلیارد تومان است که نیازمند حمایت قانون‌گذاران هستیم. وی صنعت خودرو را لکوموتیو صنعت کشور خواند و گفت: تولید امسال صنعت خودرو یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو است که در صورت واردات این تعداد ۱۵ میلیارد دلار ارز از کشور خارج می‌شد که خودروسازی کشور با صرف ۱/۵میلیارد دلار این تعداد را تولید می‌کند. وی از مذاکره با شرکت پژو برای استفاده از توان قطعه‌سازان ایرانی برای تولید در سایت الجزایر پژو خبر داد و گفت: قطعه‌سازان توانمند ایرانی می‌توانند با سرمایه‌گذاری در الجزایر، قطعات پژو را در این کشور تولید و تامین کنند. یکه‌زارع ضمن تشریح مشارکت‌های بین‌المللی ایران‌خودرو در دوران دولت تدبیر و امید گفت: براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب با تکیه بر توان داخلی و نیروی کار جوانان کشور، تولید در ایران خودرو را به سمت تولید ایرانی و نشان تجاری ایرانی هدایت می‌کنیم. وی تصریح کرد: ساخت داخل ۷۰ درصد از قطعات و صادرات ۳۰ درصدی محصولات مشترک، خط قرمز مشارکت‌های ایران خودرو با طرف‌های خارجی است. مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو انتقال دانش و فناوری تولید را از دیگر موارد قراردادهای بین‌المللی ایران خودرو عنوان کرد و گفت: بازار بزرگ ایران را بدون آورده جدید از دست نخواهیم داد. وی تصریح کرد: نگاه ویژه به صنعت خودرو و قطعه‌سازی باعث توسعه و پیشرفت آن می‌شود و در آینده نتایج آن نصیب اقتصاد ایران خواهد شد. یکه‌زارع اظهار کرد: ایران خودرو خود را در قبال مشتری مسئول و متعهد می‌داند تا خودرو را با فناوری روز تولید کرده و با کیفیت مطلوب و نرخ مناسب در اختیار مشتری قرار دهد. 
وی با بیان اینکه قطعه‌سازی در معرض فرسودگی قرار دارد، این صنعت را اشتغالزا خواند و ضمن ضروری دانستن سرمایه‌گذاری جدید برای نوسازی خطوط قطعه‌سازان خاطرنشان کرد: ۸۰ درصد از کیفیت خودرو مربوط به قطعات به کار رفته در آن است که در ۴ سال گذشته جهش کیفی قابل ملاحظه‌ای در این بخش داشته‌ایم. یکه‌زارع در ادامه خواستار توجه و حمایت از خروج خودروهای فرسوده شد و گفت: سال گذشته با حمایت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت ۵۰ هزار تاکسی را از شبکه حمل‌ونقل خارج کردیم که ادامه این روند و خروج ۵۷ هزار دستگاه نیازمند توجه و حمایت ویژه و تخصیص بودجه مناسب از سوی مجلس شورای اسلامی است. وی از طرح موضوع واردات خودروهای تجاری به جای سرمایه‌گذاری برای خروج فرسوده‌ها انتقاد کرد و گفت: باید بستر حمایت از قوای محرکه خودروهای تجاری در کشور فراهم شود.


حمایت از صنعت خودرو نیازمند همکاری ۳ قوه


عزیز اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این آیین گفت: بدنه کارشناسی دولت به دلیل آشنایی بیشتری که با آسیب‌ها و مشکلات موجود در این صنعت دارد، بیشتر از مجلس قادر است به ارائه لوایح اثربخش در صنعت خودرو و قطعه‌سازی اقدام کند و دولت باید در قالب ارائه لایحه، فرماندهی میدان حمایت از صنعت خودرو را در دست گیرد. وی بهترین راه حمایت از بخش خصوصی را رفع موانع سیستم بانکی، قاچاق کالا و مالیات بر تولید دانست و خاطرنشان کرد: با وجود حمایتی که ایران خودرو از سازندگان داشته صنعت قطعه‌سازی کشور آسیب دیده است در حالی که این صنعت با کمترین امکانات می‌تواند نقش مهمی در رقابت‌پذیری و حضور کشور در بازاهای جهانی ایفا کند. اکبریان افزود: دولت با حمایت از بخش خصوصی می‌تواند به راحتی و با هزینه‌ای کمتر اشتغالزایی کند.

عناوین برگزیده