تاریخ: ۳۰ دی ۱۳۹۶ ، ساعت ۰۲:۳۰
بازدید: ۴۰۴
کد خبر: ۹۵۳۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
گزارشی از داخلی‌سازی قطعات خودروهای بخش خصوصی نشان داد

تحقق ۶۵ درصد داخلی‌سازی در افق ۱۴۰۴

می متالز - فاطمه امیراحمدی: سرمایه‌گذاری برای ورود مدل‌های جدید خودرویی ادامه دارد البته این بار بخش خصوصی مبادرت به داخلی‌سازی مدل‌های جدید خود کرده است. حضور یک شرکت هندی و دو شرکت چینی برای همکاری با صنعت خودرو کشور از جمله اخبار بخش خصوصی خودروسازی کشور است که این روزها شنیده می‌شود.
تحقق ۶۵ درصد داخلی‌سازی در افق ۱۴۰۴

به گزارش می متالز، همچنین عنوان می‌شود بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۲۰درصد از تولید سالانه این شرکت باید به کشورهای همسایه و خاورمیانه صادر شود. باید دید این نوع فعالیت‌ها آیا صنعت قطعه کشور را به دوران طلایی دهه ۷۰ و اوایل ۸۰ بازمی‌گرداند؟


تولید مدل هندی با ۶۵درصد داخلی‌سازی


نخست سراغ رضا عظیمی، مدیرعامل یکی از خودروسازان بخش خصوصی صنعت خودرو کشور رفتیم. او درباره قراردادهای این شرکت و نیز میزان داخلی‌سازی مدل‌های خودرویی آن گفت: یکی از قراردادهای همکاری با شرکت هندی ماهیندرا است که کارها در مرحله تولید جیگ، فیکسچرها و روبات‌ها قرار دارد (جیگ وسیله نگه‌دارنده ویژه‌ای است که قطعه کار را داخل آن قرار می‌دهند تا عملیات ماشین‌کاری روی آن انجام شود. جیگ نه‌تنها قطعه کار را در خود مهار می‌کند بلکه ابزار را نیز هنگام عملیات تولیدی هدایت می‌کند. فیکسچر نیز وسیله‌ای نگه‌دارنده بوده که تنها قطعه کار روی آن محکم می‌شود تا عملیات ماشین‌کاری روی آن انجام شود). وی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود تولید در فروردین و اردیبهشت سال آینده با ۶درصد داخلی‌سازی آغاز شود و کم‌کم با قطعه‌سازان مذاکره شده و با انعقاد قراردادها درصد داخلی‌سازی افزایش یابد. وی درباره این ۶درصد به شیشه، باتری، صندلی و اگزوز اشاره کرد و گفت: ۱۴درصد رنگ نیز به این میزان داخلی‌سازی اضافه می‌شود که بر این اساس کار با ۲۰درصد ادامه پیدا می‌کند. این فعال صنعت خودرو درباره تیراژ پایین و مشکلات تولید قطعات نیز توضیح داد: برای تولید این قطعات با قطعه‌سازان صحبت شده و به‌طور معمول صنعتگران تولید این قطعات را با تیراژ پایین انجام می‌دهند. البته برای برخی قطعات باید تیراژ به حداقل ۱۰هزار دستگاه برسد تا داخلی‌سازی آن آغاز شود.وی افزود: اصل فعالیت در واحدهای تولیدی قطعه‌سازی باتیراژ ۵۰هزار در سال است اما به‌طور معمول می‌توان با حداقل ۱۰هزار خودرو نیز فعالیت را آغاز کرد. او گفت: از آنجا که این مدل تازه وارد است همراهی قطعه‌سازان در داخلی‌سازی آن برای رسیدن به تیراژ لازم است. عظیمی در پاسخ به این پرسش که روند داخلی‌سازی این مدل‌های تازه‌وارد از هند چگونه خواهد بود، گفت: برنامه بومی‌سازی قطعات در سال نخست تا ۳۰درصد خواهد بود و قرار است هر سال بین ۱۰ تا ۱۵درصد به آن اضافه شود و در نهایت به ۶۰ تا ۶۵درصد برسد زیرا موتور، گیربکس و سیستم کامپیوتری خودرو جزو قطعاتی است که وارد خواهند شد. با احتساب این روند ۶۵درصد داخلی‌سازی برای افق ۱۴۰۴ خواهد بود. او درباره برنامه صادراتی این مدل‌ها نیز گفت: مذاکراتی با عراق شده اما باید وضعیت تولید در داخل مشخص شود تا این مذاکرات به نتایج نهایی برسند. با عقد قراردادها قطعه‌سازان نیز در صادرات قطعات برای خدمات پس از فروش همراه خواهند بود.


الزام‌های جدید و مشکلات آن


عظیمی در ادامه به برخی موانع داخلی پرداخت و گفت: هم‌اکنون با مشکل تغییر رویه‌ها و استانداردهایی مواجه هستیم که سازمان ملی استاندارد آن را اعمال می‌کند که این تغییرات، روند را تاحدودی پیچیده کرده است. او گفت: ابتدای قرارداد طرف ایرانی وضعیت و شرایط سیاسی و اقتصادی کشور را برای طرف هندی توضیح داد؛ اینکه ایران دارای چه مشکلاتی است و محدودیت‌هایی که برخی کشورها به ایران تحمیل می‌کنند اما مسائلی که سازمان ملی استاندارد به‌وجود آورده روند را تاحدودی با مشکل روبه‌رو کرده زیرا طرف هندی گلایه‌مند است. وی توضیح داد: استاندارد هشتادوپنج‌گانه‌ای که ۳ استاندارد آن برای کشور آلمان و ژاپن هنوز اجباری نشده است جای پرسش دارد. با استانداردهای اعمال شده باید گفت از یک میلیون و ۴۰۰هزار دستگاهی که در کشور در حال تولید است در مدت یک سال باید یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه از خط تولید خارج شود. او گفت: تصور این است که پشت این موضوع کسانی قرار دارند که نمی‌خواهند سهم آنها در بازار جدید کاهش یابد ازاین‌رو با این تغییرات پیگیری‌شده درواقع اجازه ورود مدل‌های جدید را به سایر خودروسازان نمی‌دهند. وی خاطرنشان کرد: این روند باعث به‌وجود آمدن مشکلاتی در مذاکره و عقد قرارداد با طرف‌های خارجی خواهد شد. عظیمی به الزام طرف خارجی برای تکمیل استانداردهای خود ازسوی طرف ایرانی اشاره کرد و گفت: امروز براساس استانداردهای تعیین شده برای ورود «سی‌کی‌دی» با مشکل روبه‌رو شده و طرف هندی را ملزم به تکمیل استانداردها در این مدت کرده‌ایم درحالی‌که عنوان می‌کنند همین مدل در امریکا با استانداردهای امروزی در حال فروش است. او ادامه داد: این روند آغاز همکاری را به تاخیر انداخته و تولید با وقفه ۳ ماهه آغاز خواهد شد. قرار بود بهمن و اسفند امسال جیگ‌وفیکسچرها بیاید اما این امر به اردیبهشت ۹۷ موکول شد زیرا اسناد استانداردها در این ماه به ایران می‌رسد و آماده کردن زودتر آنها تفاوتی برای تولید نخواهد داشت. این خودروساز در ادامه به سایر قراردادهای خود اشاره کرد و گفت: همکاری و مشارکت با چین (فوتون) نیز آغاز و جیگ‌وفیکسچرها نصب شده است بنابراین در بهمن تولید آغاز خواهد شد. همان‌طور که گفته‌شد تولید ماهیندرا در اردیبهشت ۹۷خواهد بود و تولید مدل دیگر تابستان ۹۷ شروع می‌شود. عظیمی در پایان گفت: ۶ ماه نخست سال ۹۷ با ۳ مدل فعالیت داخلی‌سازی آغاز خواهد شد و در مدت یک سال تا یک سال و نیم وقتی از وضعیت بازار مطمئن شدیم گفت‌وگو با قطعه‌سازان برای داخلی‌سازی شروع می‌شود زیرا این صنعتگران به‌دنبال ثبات در روند تولید هستند تا با اطمینان قالب‌های خود را ساخته و محصولات را تولید کنند.


تایید قطعه‌سازان برای ۴۰درصد داخلی‌سازی


در ادامه سراغ حسین بحرینیان، عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی رفتیم و او درباره تاثیر حضور مدل‌های جدید در صنعت قطعه گفت: نمی‌توان اظهارنظر قطعی کرد زیرا از کمیت و کیفیت قراردادها اطلاعاتی در دست نیست اما برای داخلی کردن قطعات تیراژ نقش مهمی دارد. اگر تیراژ مناسب نباشد طبیعی است قطعات از سوی خود زنجیره تامین شرکت مادر فراهم خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به نوسازی و به‌سازی ۷۰درصدی واحدهای صنعتی آیا این امر تا سال آینده محقق خواهد شد، گفت: صنعت قطعه هم‌اکنون تامین‌کنندگان قوی دارد که تجهیزات‌شان نیز روزآمد است. این ادعا از روی ممیزهایی است که شرکت‌های معتبری مانند پژو یا قطعه‌سازان بین‌المللی همچون بوش، تی‌آردبلیو و... نسبت به قطعه‌سازان ایرانی داشته و نمره قبولی داده‌اند. بحرینیان در پاسخ به این پرسش که چند درصد از قطعه‌سازان داخلی در آدیت‌ها پذیرفته شده‌اند، گفت: درحال‌حاضر تولید و تامین دست‌کم نزدیک به ۴۰درصد از قطعات خودروهای شرکت ایکاپ قطعه‌سازان تایید شده و مذاکرات با آنها منجر به عقد قرارداد شده است. برای تولید و تامین سایر قطعات اینکه چقدر توان داخلی برای بومی‌سازی آنها وجود دارد نیاز به بررسی دارد. این فعال صنعت قطعه تاکید کرد: برای ادامه همکاری‌ها لازم است باقی قطعه‌سازان تجهیزات خود را روزآمد کنند که این روند باید هرچه زودتر آغاز شود زیرا اگر این نوسازی امروز کلید بخورد نزدیک به یک سال زمان خواهد برد تا محقق شود. بحرینیان در پایان سخنان خود گفت: در همکاری‌های خودروسازی حالت‌های مختلفی از مشارکت وجود دارد؛ ممکن است برخی از مدل‌ها مانند خودروهای لوکس بدون ساخت داخل وارد شوند اما در کل باید مشخص باشد اگر قراردادها مطابق ضوابط سازمان صنعت، معدن و تجارت است چه سقف مشخصی برای داخلی‌سازی آن تعیین شده که باید محقق شود.

عناوین برگزیده