تاریخ: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۴۶
بازدید: ۲۶۴
کد خبر: ۹۵۶۵۱
سرویس خبر : انرژی

اکسون موبیل ۳۰ درصد هزینه‌های سرمایه‌ای خود را کاهش می‌دهد

می متالز - شرکت اکسون موبیل، برنامه هزینه سرمایه‌ای خود را در سال ۲۰۲۰ کاهش می‌دهد، چرا که با کاهش قیمت نفت، بخش انرژی ضعیف می‌شود. اما دریم وودز، مدیرعامل اجرایی این شرکت گفت: سود سهام این شرکت فعلا مطمئن است.
اکسون موبیل ۳۰ درصد هزینه‌های سرمایه‌ای خود را کاهش می‌دهد

به گزارش می متالز، وودز در مصاحبه‌ای که با CNBC داشت، گفت: بسیاری از سهامداران ما سهامداران جزء هستند؛ مردمی که به این سود وابسته‌اند. بنابراین ما بسیار متعهد به حفظ آن هستیم و اگر لازم باشد برای حمایت از آن در کوتاه‌ مدت از ترازنامه استفاده می‌کنیم.

سهام شرکت اکسون در روز سه شنبه ۱.۹ درصد رشد را تجربه کرد، در حالی که امسال بیش از ۴۰ درصد ریزش داشته است.

این شرکت در روز سه شنبه اعلام کرد که در سال ۲۰۲۰، هزینه‌های سرمایه‌ای را ۳۰ درصد کاهش می‌دهد؛ یعنی از ۳۳ میلیارد دلار به حدود ۲۳ میلیارد دلار و همچنین هزینه‌های عملیاتی حدود ۱۵ درصد کاهش می‌یابد که بیشترین سهم کاهش مربوط به حوزه پرمین خواهد بود.

امسال قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت ایالت متحده متأثر از شیوع ویروس کرونا که کاهش تقاضا را به دنبال داشت، ۵۶ درصد کاهش یافت. در ابتدای سال این نفت با قیمت ۶۰ دلار در هر بشکه معامله می‌شد، در حالی که امروز چیزی حدود ۲۶.۴۴ دلار فروخته می‌شود.

وودز گفت: واقعیت این است که ۲۳ درصد تقاضا به سرعت از بین رفته و این یک تحول بزرگ در صنعت است. بخش‌های اقتصادی و ظرفیت‌های بسیاری تعطیل می‌شوند، بازار بسته می‌شود و صادقانه اینکه سطح تحرک کاهش می‌یابد، چرا که تقاضایی وجود ندارد.

ضربه بیشتر به نفت ناشی از جنگ قیمتی است که بین عربستان سعودی و روسیه شکل گرفته است. شکست دور آخر مذاکرات اوپک‌ پلاس که توافقی برای کاهش تولید به همراه نداشت باعث شد که عربستان سعودی در اول آوریل با وجود کاهش تقاضا، تولید نفت خود را افزایش دهد. حال این گروه قرار است در روز پنج شنبه به صورت ویدیوکنفرانس با یکدیگر جلسه برای توافق در کاهش تولید داشته باشند و درخواست‌هایی از دیگر تولیدکنندگان خارج از اوپک پلاس از جمله ایالت متحده امریکا هم برای مشارکت در این توافق مطرح شده است.

وودز گفت: این شرکت در فرآیند تصمیم‌ گیری اوپک در مورد نحوه فعالیت کسب و کارش تعیین‌ کننده نیست.

وی افزود: ما همواره تا حد بسیار زیادی بر روی اصول تمرکز داشته‌ایم و تلاش می‌کنیم که متوجه شویم به مرور زمان تقاضا در جهان چگونه خواهد بود. همچنین مطمئن شویم که تولیداتی که به بازار عرضه می‌کنیم کم‌ هزینه باشد. بنابراین قادر خواهیم بود با دیگر تولیدکنندگان کم‌ هزینه مانند عربستان سعودی و روسیه رقابت کنیم.

وودز معتقد است که اوضاع بهبود خواهد یافت: «این شرکت آماده است که در صورت لزوم حتی میزان بیشتری را کاهش دهد.»

وی افزود که در کوتاه‌مدت، سود سهام از اولویت بالایی برخوردار است. اما اگر در سال آینده شاهد بهبود نباشیم، اوضاع متفاوت‌تر از چیزی خواهد بود که در آن قرار داریم.

عناوین برگزیده