تاریخ: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۳
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۹۶۱۰۷
سرویس خبر : انرژی

تهدید ۱۳ سناتور ایالت‌های نفت‌ خیز آمریکا به تجدید نظر در روابط با ریاض

می متالز - یک گروه ۱۳ نفره از سناتورهای آمریکایی از ایالت‌های نفت‌خیز این کشور، در جریان یک «جر و بحث» تلفنی با سفیر عربستان در واشنگتن بر سر «جنگ قیمت نفت»، ریاض را به تجدیدنظر در روابط آمریکا و عربستان تهدید کردند.
تهدید ۱۳ سناتور ایالت‌های نفت‌ خیز آمریکا به تجدید نظر در روابط با ریاض

به گزارش می متالز، جنگ قیمت نفت به تولیدات ایالت‌های نفتی آمریکا لطمه‌ زده و تولیدکنندگان طلای سیاه در این مناطق را درمانده ساخته است.

جنگ قیمت نفت بین ریاض و مسکو بر سر میزان کاهش تولید نفت درگرفته بود.

«دن سولیوان» (Dan Sullivan) سناتور ایالت آلاسکا درباره پیام این گروه از سناتورها به «ریما بنت بندر»  سفر عربستان در واشنگتن به سی‌ان‌ان گفت: ما «بطور اساسی» و نه فقط «ارزیابی»، اقداماتی انجام خواهیم داد تا شرایط طولانی  مدت روابط واشنگتن با ریاض که بسیاری از ما (سناتورها) از آن حمایت کرده‌ایم، تضعیف کند.

سی‌ان‌ان در ادامه گزارش داد، سناتورهای آمریکایی بتدریج  از کاهش بهای نفت که نتیجه جنگ قیمت نفت بین روسیه و عربستان است و از سویی دیگر همه‌ گیری ویروس کرونا که سبب نابودی اقتصاد کشور شده است بر سرخشم آمده‌اند زیرا نگرانند ادامه این وضعیت در نهایت به توقف تولید در این ایالت‌ها منجر شود.

تلاش سفیر عربستان برای آرام کردن سناتورهای خشمگین

براساس این گزارش، در جریان این گفت‌وگوی تلفنی گروهی سناتورهای آمریکایی، سفیر عربستان برای آرام کردن آنان تلاش کرده اما سناتورها اجازه این کار را به او نداده‌اند.

یک منبع مطلع از این تماس تلفنی گروهی به این رسانه آمریکایی گفته، «تد کروز» سناتور ایالت تگزاس به حدی خشمگین بود که تاکنون چنین خشمی از او دیده نشده بود.

براساس گزارش سی‌ان‌ان، سناتورها در این تماس تلفنی گروهی که عربستان را مقصر اوضاع نفتی کنونی جهان می‌دانستند، گفته‌اند که به ظاهر عربستان قرار بوده متحد راهبردی آمریکا باشد.
سناتور کروز ۳۰ مارس (۱۱ فروردین) به شبکه «سی‌ان‌بی‌سی – CNBC » گفته بود، عربستان سعودی به نظر قرار بود دوست آمریکا باشد؛ ما یک متحد نظامی و سیاسی هستیم؛ اما زمانی که تلاش می‌کنید تا هزاران هزار فرصت‌های شغلی در سراسر ایالت تگزاس و آمریکا را نابود سازید، شما دیگر رفتار دوستانه‌ای نخواهید داشت.

به نوشته این رسانه آمریکایی، هفته گذشته این گروه از سناتورهای آمریکایی در جریان دیدار با دونالد ترامپ، به طور رسمی از او خواستند که در طرف تولیدکنندگان نفت آمریکایی بایستد.

تهدید به تحریم عربستان

براساس گزارش سی‌ان‌ان، قانونگذاران آمریکایی خواستار خروج نظامیان آمریکایی از عربستان شده‌اند؛ در همین حال چنانچه ریاض تلاشی برای رفع این مساله نکند، درباره تحریم عربستان سعودی تصمیم‌ گیری خواهند کرد.

در حالی سناتورهای ایالت‌های نفت‌خیز آمریکا، ریاض را به تجدیدنظر در روابط با واشنگتن تهدید کردند که سران روسیه، آمریکا و عربستان سعودی در گفت‌ وگوی تلفنی درباره وضع بازار جهانی نفت و اقدامات برای تثبیت این بازار به مذاکره  پرداختند.

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین دیروز (جمعه ۲۲ فروردین) اعلام کرد، ولادیمیر پوتین در گفت‌وگوی تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی با آنها درخصوص اوضاع بازار جهانی نفت از جمله با توجه به نشست فوق‌العاده وزیران اوپک پلاس و نشست ویدئویی وزیران انرژی گروه ۲۰ که قرار است برگزار شود، تبادل نظر کرد.

براساس این گزارش، طرف‌های گفت‌ وگوکننده بر عزم خود برای هماهنگی اقدامات با هدف تثبیت اوضاع در سیستم تجارت جهانی نفت و به حداقل رساندن نتایج منفی نوسان‌های قیمت نفت در اقتصاد جهانی تاکید کردند.

کشورهای عضو اوپک پلاس در روزهای اخیر در نشستی ویدئویی به توافقی برای کاهش تولید نفت خام و کمک به بهبود بازار متلاطم آن دست یافتند اما مکزیک در برابر نهایی شدن آن مانع ایجاد کرد.

اعضای اوپک پلاس توافق کردند که از اول می تا پایان ژوئن (۱۲ اردیبهشت تا دهم تیر) تولید نفت خام را به میزان ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.

این رقم از اول ماه ژوئیه (یازدهم تیر) به هشت میلیون بشکه کاهش می‌یابد و تا پایان سال جاری ۲۰۲۰ این روال ادامه خواهد داشت.

طبق این توافق، همچنین از اول ژانویه(۱۲ دی‌ماه) ۲۰۲۱ تا پایان آوریل(۱۱ اردیبهشت) ۲۰۲۲ این رقم تغییر خواهد کرد و به ۶ میلیون بشکه خواهد رسید.

عناوین برگزیده