تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۵۳
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۹۸۳۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک کارشناس اقتصادی خبر داد:

پیش بینی رشد منفی 5 تا 6 درصدی در 3ماهه نخست 99

می متالز - مدیرعامل شرکت استخراج و فرآوری مواد اولیه شیشه در کشور گفت: با توجه به شرایط به وجود آمده در کشور که ناشی از شیوع ویروس کروناست، برای بازگشت به شرایط عادی اقتصادی در پسا کرونا، حداقل 3 ماه زمان لازم است و جهش تولید را با چالش روبرو می کند.
پیش بینی رشد منفی 5 تا 6 درصدی در 3ماهه نخست 99

به گزارش می متالز، مهرداد شکوهی رازی با بیان این مطلب اظهار کرد: زمانی که نامگذاری سال 99 با عنوان "جهش تولید" برای کشور انجام شد قطعا با این تفسیر همراه بوده است که صنایع مختلف در ایران می توانند تولید را افزایش دهند. چرا که سال گذشته را با رشد اقتصادی منفی به پایان رساندیم.

وی گفت: اکنون با چالش‌ها و مشکلاتی برای رسیدن به اهداف جهش تولید مواجه هستیم. کاهش مصرف و تقاضا از جمله مهم ترین آنهاست که ناشی از شیوع ویروس کرونا در کشور بوده و تمام واحدهای اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و به نظربنده تا پایان خردادماه نیز ادامه خواهد داشت.

این فعال اقتصادی ادامه داد: رکود فعلی حاکم در کشور، کاهش فروش و مصرف در 3 ماهه نخست 99 ادامه خواهد داشت که پیش بینی می شود با خود رشد منفی 5 تا 6درصدی به همراه آورد. بنابراین اگر در 9 ماهه باقی مانده سال نیز اگر بتوانیم حداکثر تا 6 درصد رشد مثبت داشته باشیم در انتهای سال در بهترین حالت ممکن در نقطه آغاز سال 99 قرار خواهیم گرفت.

شکوهی رازی با بیان اینکه مشکلات و رشدهای منفی اقتصادی در جهان ناشی از شیوع ویروس کرونا است، افزود: کشورهایی همچون امریکا و چین نیز با این چالش روبرو شده اند. به عنوان مثال چین در 3 ماهه نخست امسال با رشد منفی 6.8 درصدی مواجه شده و این در حالی است که چینی ها بر این باور بودند که در سال جدید میلادی رشد اقتصادی مثبت 2 رقمی را ثبت خواهند کرد.

به گفته وی، برای بازگشت به شرایط عادی اقتصادی در پسا کرونا نیز، حداقل 3 ماه زمان لازم است.

شکوهی رازی گفت: اکنون یکی از مشکلاتی که صادرکنندگان محصولات مختلف اعم از صنعتی و معدنی دارند، توقف و عدم اجازه ورود محصولات به دیگر کشورهاست. یا اگر قرار بر ترخیص و ورود کالا نیز به کشورهای وارد کننده باشد، هزینه های مضاعف همچون حمل و نقل نیز بر صادرکنندگان تحمیل می‌شود.

به گفته وی، سال 99 را نمی‌توان سال خوبی از لحاظ تولید و رشد در اقتصاد دانست.

عناوین برگزیده