تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۱۸۰
کد خبر: ۹۸۹۴۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افتتاح نخستین فاز پروژه بهبود کیفیت در بهار ۹۹

می متالز - هرچند سال گذشته سال دشواری برای فعالان اقتصادی بود اما در مجموعه‌های معدنی و شرکت‌های بزرگی مانند شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر شاهد دستاوردهایی در رونق تولید بوده‌ایم.
افتتاح نخستین فاز پروژه بهبود کیفیت در بهار ۹۹

به گزارش می متالز، هرچند سال گذشته سال دشواری برای فعالان اقتصادی بود اما در مجموعه‌های معدنی و شرکت‌های بزرگی مانند شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر شاهد دستاوردهایی در رونق تولید بوده‌ایم.

گرچه تحریم‌ها اثرات زیان‌آوری برای برخی از حوزه‌های اقتصادی داشته اما شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر توانست گام‌های مثبتی بردارد و به‌سرعت گرفتن جهش تولید در سال جدید کمک کند.

 

بومی‌سازی بخش عمده‌ای از تجهیزات

جمشید ملارحمان، مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر اظهار کرد: پروژه بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت خطوط ۵ تا ۷ کنسانتره شرکت گل‌گهر در ۳ فاز مجزا در حال اجرا است. او با اشاره به میزان سرمایه‌گذاری برای این پروژه گفت: برای تمامی فازهای پروژه ۴۲ میلیون یورو و ۱۷۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است.

ملارحمان با تاکید بر اینکه اقدامات سال ۱۳۹۹ برمبنای جهش تولید استوار است، اظهار کرد: پروژه بهبود کیفیت و افزایش ظرفیت خطوط در ۳ فاز مجزا در حال اجرا است. بخش‌های این پروژه شامل واحد کوبینگ، خردایش مجدد و آبگیری است که پیش‌بینی می‌شود نخستین مرحله آن در واحد کوبینگ اواخر اردیبهشت راه‌اندازی شود.

او درباره روند کار گفت: خوشبختانه تا این لحظه در تامین سرمایه مشکلی وجود نداشته است، همچنین در تامین قطعات با مسئله خاصی روبه‌رو نبوده‌ایم و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر توانسته موفق عمل کند.

او با اشاره به تحریم‌ها نیز گفت: هرچند تحریم‌ها اثرات زیان‌آوری در برخی حوزه‌های اقتصادی داشته، اما شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر در سال گذشته توانست با تلاش و برنامه‌ریزی، شناخت موانع و دورزدن تحریم‌ها تا حدود زیادی راهگشای جهش تولید باشد.

البته مشکلاتی به‌دلیل تحریم‌ها وجود داشته، اما خوشبختانه توانسته‌ایم آنها را حل کنیم؛ بنابراین می‌توان گفت این پروژه مسیر عادی خود را طی کرده و اگر مشکل خاصی پیش نیاید تمام فازهای آن در اواخر سال ۱۴۰۱ به پایان می‌رسد.

ملارحمان به اهمیت بومی‌سازی قطعات اشاره کرد و گفت: پروژه در بخش تامین قطعات با مشکل خاصی روبه‌رو نبوده، چراکه یکی از اهداف اصلی شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بومی‌سازی است. بخش بزرگی از تجهیزات این پروژه یعنی حدود ۶۰ درصد آن ساخت داخل است. این عدد در واحد کوبینگ بیشتر هم بوده و می‌توان گفت بیش از ۷۰ درصد تجهیزات ساخت داخل هستند.

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر تاکید کرد: ازآنجایی‌که بومی‌سازی و ساخت داخل یکی از اصلی‌ترین اهداف این شرکت است، سعی داشته‌ایم که با شرکت‌های دانش‌بنیان همکاری کنیم تا بخش زیادی از نیازهای خود را در داخل کشور تامین کنیم.

 

گل‌گهر؛ توانمند در بومی‌سازی

ابراهیم صالحی، سرپرست کارخانه خط ۴ تولید کنسانتره مجموعه گل‌گهر اظهار کرد: کارخانه خط ۴ معروف به پلیکام از سال ۱۳۹۰ وارد فاز بهره‌برداری شده و توانسته تا امروز با موفقیت به فعالیت خود ادامه دهد. ۳ خط قبلی ترکیبی از مراحل خشک و تر هستند اما ما از ابتدا وارد مرحله تر شده‌ایم و توانسته‌ایم از جدیدترین سیستم‌ها استفاده کنیم.

صالحی با اشاره به اهمیت معدن و توان بومی‌سازی در کشور ادامه داد: مجموعه‌های معدنی بعد از نفت در نقطه مرکزی اقتصاد کشور قرار دارند. به این دلیل که در بخش معدن درآمدها قابل‌توجه و بازگشت سرمایه بالا است، بازار معدن رونق مناسبی دارد. باوجود تحریم‌ها که می‌توان از آن به‌عنوان جنگ اقتصادی یاد کرد، شرکت‌های معدنی توانستند به فعالیت خود ادامه دهند.

در این بین شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر بومی‌سازی را به‌طورجدی دنبال کرده و به ساخت داخل تکیه زده است. سرپرست کارخانه پلیکام در مجموعه گل‌گهر با اشاره به اینکه این کارخانه نخستین مجموعه خط تر در منطقه گل‌گهر است، به اقداماتی که در این کارخانه انجام می‌شود اشاره کرد و گفت: ۳۰ درصد ورودی کارخانه از بخش تغلیظ و ۷۰ درصد مابقی نیز از گود معدن تامین می‌شود که به‌وسیله سنگ‌شکن‌ها وارد مجموعه می‌شود.

او درباره سیستم کارخانه نیز گفت: نوارهایی در قسمت غرب کارخانه قرار دارد که بار را وارد مجموعه کرده و به‌وسیله تجهیزاتی مثل اچ‌پی‌جی‌آر و بال میل آن را برای مرحله خردایش آماده می‌کنند. مرحله جدایش نیز به‌وسیله مگنت‌های مغناطیستی انجام می‌شود.

مرحله آخر هم آبگیری است که به‌وسیله بیل‌فیترها انجام می‌شود. او در نهایت گفت: خروجی کارخانه کنسانتره آهن و درواقع خوراک اصلی برای واحدهای دیگر است تا برای مراحل گندله‌سازی و آهن‌اسفنجی مورد استفاده قرار گیرند.

 

قدردانی استاندار کرمان

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر به‌مناسبت سال جدید با استاندار کرمان دیدار کرد.

در این دیدار که در محل دفتر استاندار برگزار شد، ملارحمان گزارشی پیرامون اقدامات گل‌گهر در سال ۹۸ در حوزه‌های اقتصاد مقاومتی، مسئولیت اجتماعی، مقابله با کرونا، طرح‌های توسعه، رکوردهای تولید و فروش به استاندار کرمان ارائه داد.

محمدجواد فدایی نیز در این دیدار از همت و تلاش مدیران گل‌گهر و نیروهای این شرکت در حوزه تولید و کسب رکوردهای تولید و همچنین کمک‌های نقدی و غیرنقدی گل‌گهر در راستای مبارزه با کرونا به استان و شهرستان سیرجان قدردانی کرد.

عناوین برگزیده