تاریخ: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۳۲
بازدید: ۱۴۶۰
کد خبر: ۱۰۴۰۴۶
سرویس خبر : انرژی

معادن قیر طبیعی فرصتی که در کرمانشاه سوخت می‌شود

می متالز - وجود 18 معدن قیر طبیعی فعال در کرمانشاه فرصتی برای رسیدن توسعه است که متاسفانه در نبود صنایع تبدیلی سوخت می‌شود.
معادن قیر طبیعی فرصتی که در کرمانشاه سوخت می‌شود

به گزارش می متالز، استان کرمانشاه با داشتن بیش از 1.1 میلیارد تن ذخایر شناسایی شده حدود 2 درصد از کل ذخایر معدنی کشور را داراست و از 68 نوع مواد معدنی در کشور 20 نوع از آن در این استان شناسایی شده است.

این استان از نظر ذخایر بیتومین رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده و از حیث سنگ‌های تزئینی نیز جایگاه مناسبی در کشور دارد به نحوی‌که مرمریت هرسین از شهرت جهانی برخوردار است.

در حال حاضر نیز 223 فقره پروانه بهره‌برداری معدنی با اشتغالزایی دو هزار و 254 نفر و سرمایه‌گذاری هزار و 223 میلیارد ریالی در استان وجود دارد به نحوی‌که این تنوع و غنای نسبی در کنار موقعیت جغرافیایی و تنوع آب و هوایی فرصت‌های ویژه‌ای را برای رشد و توسعه فراهم آورده است.

تنوع مواد معدنی و دامنه وسیع بازار کار دراین بخش از اکتشاف تا بهره‌برداری و صنایع بالادستی، در کنار کشاورزی و دامداری می‌تواند به صورت بالقوه به کانونی برای رشد و توسعه استان تبدیل شود براین اساس با توجه به اهمیت موضوع بر آن شدیم تا با عزت‌الله حاصلی معاون معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه گفت‌وگو ترتیب دهیم که در ادامه می‌خوانید:

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه از برداشت سالانه 300 هزار تن مواد معدنی از معادن استان به ارزش حدود 750 میلیارد ریال خبر داد گفت: وجود 211 معدن در استان کرمانشاه توانسته 2300 نفر به صورت مستقیم در این معادن مشغول به کارکند.

عزت‌الله حاصلی با اشاره به سهم 20 درصدی سنگ‌های تزئینی از معادن استان، یادآور شد: 48 معدن سنگ تزئینی در استان داریم و کرمانشاه از نظر ذخایر و معادن سنگ‌های تزیینی در رتبه دهم کشور قرار دارد.

به گفته این مسوول، از 48 معدن سنگ تزئینی استان 28 معدن مرمریت و 20 معدن دولومیت است.

وی از بعد صادراتی سنگ‌های تزئینی استان هم یاد کرد و ادامه داد: محصولات این معادن علاوه بر تامین نیازهای داخلی، به کشورهای عراق و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

حاصلی با اشاره به اینکه سالانه 180 هزار مترمربع سنگ فرآوری‌شده و 15 هزار تن سنگ‌کوب از استان صادر می‌شود، عنوان کرد: برای افزایش تولید و صادرات سنگ تزئینی استان برنامه داریم.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه افزایش تولید و کیفیت سنگ‌های تزئینی را منوط به استفاده از تکنیک‌های اکتشاف، استخراج و فرآوری مدرن دانست وگفت: متاسفانه اغلب دستگاه موجود دراین بخش مستهلک شده است.

وی گفت: صادرات سنگ‌های تزیینی و دسترسی به بازارهای هدف و رقابت با تولیدکنندگان سایر کشورها که معمولاً در زمینه تکنیک‌های اکتشاف و فرآوری ید طولانی دارند، مستلزم فعالیت‌ و اقدامات هدفمند در زمینه بومی‌سازی دانش‌های مرتبط با معدن است.

 

154 معدن فعال در کرمانشاه

حاصلی با بیان اینکه در حال حاضر 154 معدن فعال در استان کرمانشاه وجود دارد گفت: متاسفانه تعداد 57 معدن نیز دراستان بنا به اختلافات مدیریتی و نیز داشتن معارض محلی و یا اختلاف با دستگاه‌هایی همچون منابع طبیعی، محیط‌زیست و شرکت گاز غیر فعال هستند.

وی با تاکید براینکه در سال جهش تولید برنامه‌ریزی‌ها به نحوی است که بتوانیم 20 واحد معدنی راکد را به گردونه فعالیت باز گردانیم خاطر نشان کرد: براین اساس تاکنون 6 واحدا راکد به چرخه تولید بازگردانده شده‌اند.

وی با اشاره به دیگر ظرفیت‌های معدنی استان کرمانشاه عنوان کرد: منگنز، فلدسپات، آهن، دولومیت، سیلیس، خاک صنعتی، سنگ گچ، مارن و آهک ازظرفیت‌های معدنی استان کرمانشاه است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با بیان اینکه در راستای بهره‌مندی از ظرفیت معادن قیر طبیعی (بیتومین) انجام زیرساخت‌ها برای تامین خدماتی همچون آب و برق، ساماندهی راه دسترسی، ارائه راهکاری مبتنی بر اکتشاف اصولی از جمله برنامه‌هایی‌است عنوان کرد:‌ احداث یک واحد فرآوری قیر طبیعی مدرن جهت جلوگیری خام فروشی و اشتغالزایی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است.

 

فرآوری در حد پودر کردن

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر (چیزی حدود 12 واحد) صنایع فرآوری بیتومین (قیر طبیعی) موجود در کرمانشاه فعالیتشان در حد پودر کردن است خاطر نشان کرد: ما به دنبال آن هستیم که از طریق جذب سرمایه‌گذار قوی دراین بحث به صورت جدی ورود کنیم.

حاصلی با بیان اینکه درحال حاضر 18 معدن فعال قیر طبیعی در استان کرمانشاه دایر است عنوان کرد: جذب سرمایه‌گذار در این ظرفیت بزرگ استانی از اولویت‌ها است اما علیرغم مراجعه متقاضیان از آنجایی‌که مبلغ سرمایه‌گذاری بالاست متاسفانه تاکنون دراین بخش موفق به عقد قرارداد نشدیم.

وی با اشاره به اینکه یقینا با پیگیرها امسال موفق به جذب سرمایه گذار دراین بخش به خصوص در شهرستان گیلانغرب خواهیم شد ابراز کرد: خوشبختانه در حوزه فرآوری سنگ‌ها تزئینی اخیرا مجوزی برای احداث یک سنگبری مدرن صادر کردیم.

حاصلی با بیان اینکه متقاضی این طرح در حال حاضر پیگیر دریافت تسهیلات است عنوان کرد: میزان سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده برای اجرای این طرح 16 میلیون یورو است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با تاکید براینکه این سرمایه‌گذاری از طریق بخش خصوصی داخلی صورت پذیرفته است تاکید کرد: این واحد صنعتی در شهرستان کرمانشاه مستقر خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بروز کرونا بر فعالیت معادن استان تاثیر گذار بود اذعان کرد: خوشبختانه از آنجایی‌که فعالیت کاری اغلب معادن استان از اوایل اردیبهشت‌ماه آغاز شد بر این اساس تاثیر چندانی بر فعالیت و شرایط مالی آن‌ها نداشت.

مع الوصف با توجه به آنچه گفته شد امید است طی سال جاری به صورت جدی از سوی سازمان صنعت و معدن استان کرمانشاه برنامه‌ریزی دقیقی در عرصه فرآوری طلای سیاه استان صورت پذیرد زیرا قرار گرفتن کرمانشاه در رتبه نخست در تولید این ماده غنی یک ظرفیت برای رسیدن به توسعه اقتصادی است و غفلت از آن نوعی فرصت‌سوزی محسوب می‌شود بنابراین انتظار می‌رود همانطور که عنوان شد سازمان صنعت با شناسایی این فرصت و معرفی آن به سازمان‌های محرک در عرصه سرمایه‌گذاری به دنبال جذب سرمایه‌گذار باشد.

عناوین برگزیده