تاریخ: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۰۰
بازدید: ۳۹۳
کد خبر: ۱۰۷۰۵۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

5 نکته کلیدی از «بکهنوج»

می متالز - تولید برق ماهتاب کهنوج در خصوص عملیات کهنوج 5 نکته ارایه کرد.
5 نکته کلیدی از «بکهنوج»

به گزارش می متالز، تولید برق ماهتاب کهنوج  در خصوص عملیات فعلی شرکت توضیحات مفصل ارایه داد:

۱- زمانبر بودن فرآیند تایید صورتحسابها از جانب خریداران به سبب برخی محدودیتهای عملیاتی نظیر مشکلات حادث شده در بازخوانی اطلاعات کنتورهای نیروگاهها یا طی شدن پروسه بررسی و تایید توسط ناظران و مشاوارن خریدار از یک سو و محدودیت قانونی موجود در رابطه با زمان افشای اطلاعات عملیات ماهانه از دیگر سو (تا ۵ روز کاری پس از انتهای ماه) شرکت را ناگزیر می سازد بهترین تقریب ممکن را بر مبنای پیگیری های انجام شده، برآورد و افشا نماید.

بدیهی است در صورت تغییر فرمهای ابلاغی، رویکردهای محاسباتی یا نرخهای اعلامی از سوی خریداران برق یا نمایندگان ناظر ایشان، یا در صورت در دسترس قرار گرفتن اطلاعات اصلاحی، مبالغ افشا و اطلاع رسانی شده نیز تغییر خواهد نمود.

۲- نیروگاه کهنوج عمدتا در ماههای گرم سال (ماههای پیک، خرداد الی شهریور هر سال) به تولید و فروش برق در بازار برق می پردازد.

۳- نیروگاه شوباد متشکل از دو واحد گازی و یک واحد بخار می باشد. در سنوات قبل فروش تولیدات هر سه واحد تحت قرارداد فروش تضمینی انجام می پذیرفت. دوره فروش تضمینی واحدهای گازی نیروگاه شوباد در سال ۹۷ به اتمام رسیده و در حال حاضر فروش تولیدات آنها در بازار برق انجام می شود و فقط فروش تولیدات واحد بخار نیروگاه شوباد به صورت تضمینی انجام می پذیرد که دوره فروش تضمینی واحد بخار نیز در مرداد ۹۹ به اتمام خواهد رسید.

نکته قابل ذکر در خصوص اتمام دوره فروش تضمینی این است که نرخهای فروش برق در بازار برق به مراتب کمتر از نرخهای فروش تحت قرارداد فروش تضمینی برق می باشد ضمن آنکه در شرایط فروش برق در بازار برق هزینه سوخت مصرف شده جهت تولید برق بر عهده تولید کننده (این شرکت) خواهد بود.

انتظار می رود به سبب اتمام دوره فروش تضمینی تنها واحدی که در حال حاضر فروش آن به صورت تضمینی است (واحد بخار نیروگاه شوباد) درآمد عملیاتی حاصل از تولید و فروش برق (آمادگی و انرژی) در سال مالی جاری کمتر از سال مالی قبل باشد.

ضروری است که موضوع کاهش درآمدها در کنار افزایش مبلغ هزینه ها، به ویژه هزینه استهلاک و هزینه مالی (هزینه مالی تابع نرخ ارز بوده و به سبب افزایش نرخ ارز، قابلیت افزایش یافتن دارد) مورد توجه قرار گیرد. قابل ذکر آنکه افزایش نرخهایی که در اردیبهشت ۹۹ در بازار برق اعمال شد، انتظارات کاهشی در خصوص درآمدهای عملیاتی حاصل از تولید و فروش را تعدیل می سازد.

۴- در محاسبه مبلغ فروش تحت قرارداد فروش تضمینی در نیروگاه شوباد از ضریب بهای آمادگی ساعتی در فروش تضمینی برق استفاده می شود. ضریب بهای آمادگی ساعتی در ماههای گرم سال عددی بالاتر از یک و در دیگر ماهها، عددی کمتر از یک می باشد به نحوی که میانگین آن در طول یکسال معادل عدد یک می گردد.

بنابراین توجه به این نکته که مقادیر این ضریب در ماههای فصول سرد سال به اندازه ماههای فصول گرم سال نخواهد بود، ضروری است. ضمنا با توجه به ابلاغ خریدار، این نحوه عمل یعنی استفاده از ضریب بهای آمادگی ساعتی در فروش تضمینی، تا پایان بهار ۹۹ ادامه خواهد داشت.

۵- نرخ گذاری در قرارداد فروش تضمینی برق بدین صورت است که یک نرخ پایه برای شروع قرارداد (سال پایه، سال انعقاد قرارداد) در نظر گرفته شده و برای سنوات بعد نرخ پایه مزبور بر مبنای ضریبی که در قرارداد و نیز در آیین نامه اجرایی بند ب ماده ۲۵ برنامه چهارم توسعه به آن اشاره شده تعدیل می گردد.

در ضریب تعدیل، دو متغیر نرخ تورم (شاخص قیمت خرده فروشی، شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی) و نرخ ارز لحاظ شده است. از مرداد ۹۷ مطابق اعلام شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی نرخ یورو مطابق با نرخ ارز سامانه ETS (سامانه معاملات الکترونیکی ارز) که به مراتب بیش از نرخ ارز مبادله ای (مرجع، رسمی) است، در فرمول ضریب تعدیل مورد استفاده قرار می گیرد.

نرخ تورم نیز بر اساس اعلام رسمی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا داده هایی که از سوی شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی (خریدار برق تضمینی) اعلام می شود، در فرمول ضریب تعدیل لحاظ می گردد. در اردیبهشت ۹۹ مبلغ فروش تضمینی براساس شاخص بهای کالا و خدمات سال ۹۸ محاسبه شده که در زمان مشخص شدن شاخص بهای کالا و خدمات سال ۹۹ صورتحساب اصلاحیه صادر خواهد شد.

عناوین برگزیده