تاریخ: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۲:۰۰
بازدید: ۲۷۰
کد خبر: ۳۶۵۹۸
سرویس خبر : انرژی

تاخیر وزارت نیرو برای افزایش نرخ خرید برق تجدیدپذیرها به دلیل محدودیت مالی

می متالز - رئیس انجمن علمی انرژی بادی ایران با تأکید بر اینکه سازمان برنامه و بودجه قانون اختصاص ۱۰ درصد از فروش برق برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه برق روستایی را اجرا نمی‌کند، گفت: وزارت نیرو عمداً افزایش خرید تضمینی برق تجدیدپذیرها را به تأخیر می‌اندازد.
تاخیر وزارت نیرو برای افزایش نرخ خرید برق تجدیدپذیرها به دلیل محدودیت مالی

به گزارش می متالز، سیدهاشم اورعی، در پاسخ به این سؤال که قرار بود امسال نرخ خرید تضمینی برق از انرژی‌های تجدیدپذیر افزایش یابد، گفت: علی‌رغم رشد و ۳ برابر شدن نرخ ارز، وزارت نیرو و ساتبا ۶ ماه است که هیچ اقدامی برای جبران این موضوع برای توسعه و اجرای نیروگاه‌های تجدیدپذیر خصوصی نکرده‌اند. 

وی با تأکید بر اینکه وزارت نیرو اعلام کرده است که نرخ خرید تضمینی برق ۳۰ درصد افزایش خواهد یافت، اظهار داشت: وزارت نیرو عمداً و به دلیل محدودیت منابع مالی این برنامه را به تأخیر می‌اندازد. 

اورعی افزود: علیرغم اینکه در قانون به صراحت اعلام شده است ۱۰ درصد فروش برق به دو بخش توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و توسعه برق روستایی اختصاص یابد، اما این مبالغ به خزانه رفته و سازمان برنامه و بودجه بنا به دلایلی واجب‌تر از برنامه توسعه تجدیدپذیرها، این ۱۰ درصد عملاً صرف هزینه‌های دیگر می‌کند. 

رئیس انجمن علمی انرژی بادی ایران با اشاره به اینکه برنامه‌های اجرایی و توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر متوقف شده است، گفت: در حال حاضر ۱۵ شرکت خصوصی برنامه اجرا و اقدامات اولیه خود را برای احداث نیروگاه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر متوقف کرده‌اند و حتی برنامه‌ توسعه‌ای شرکت‌های بزرگی مثل مپنا و مهباد به دلیل اینکه این برنامه به سرمایه‌گذاری‌ ارزی نیاز دارد متوقف شده است. 

اورعی در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر چه میزان برق توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تولید می‌شود، گفت: در حال حاضر ۲۰۰ مگاوات نیروگاه بادی در کشور داریم که تولید برق می‌کنند و در کل ۷۱۰ مگاوات انرژی توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر (خورشیدی، بادی، زیست توده) در کشور تولید می‌شود. 

به گفته وی، این ۷۱۰ مگاوات در حقیقت کمتر از یک درصد تولید برق کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

عناوین برگزیده