تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۵۷
بازدید: ۲۴۷
کد خبر: ۳۷۹۵۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کارخانه‌های سیمان مانند گذشته آلاینده نیستند

می متالز - یکی از واحدهای تولیدی که همواره به عنوان آلاینده مطرح می‌شوند، کارخانه‌های سیمان هستند، البته این واحدها می‌توانند به‌طور کلی در هوا، آب‌های زیرزمینی و از بین بردن پوشش گیاهی آلایندگی‌هایی ایجاد کنند که به اعتقاد کارشناسان این حوزه با روزآمد کردن فناوری این واحدها میزان آلایندگی آنها به حداقل ممکن خواهد رسید.
کارخانه‌های سیمان مانند گذشته آلاینده نیستند

به گزارش می متالز، دست‌اندرکاران این حوزه معتقدند بیشتر کارخانه‌های سیمانی در داخل کشور به این سمت رفته‌اند و برخلاف تصور عام دیگر این کارخانه‌ها مانند گذشته آلاینده به‌شمار نمی‌روند. البته واحدهای سیمانی می‌توانند با مجهز کردن خط تولید خود به فناوری‌های روز و برنامه‌ریزی مناسب در امور فرهنگی از طریق ان‌جی‌اوها، آلایندگی کارخانه‌های سیمان و باور آن را در بین مردم از بین ببرند.

 

کاهش‌عوامل آلایندگی

 درباره عوامل آلاینده محیط‌زیست کارخانه‌های سیمان و کاهش این عوامل، یونس یعقوبی رئیس واحد اچ‌اس‌ای شرکت سیمان داراب با اشاره به تصفیه‌خانه بهداشتی در واحدهای سیمانی عنوان کرد: تصفیه‌خانه‌های بهداشتی می‌توانند از عوامل کاهش آلایندگی در کارخانه‌های سیمان قلمداد شوند که شرکت سیمان داراب در تصفیه‌خانه خود از نوع بی‌هوازی بهره برده است.
یعقوبی در ادامه با اشاره به مدیریت پسماند در کارخانه عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح در زمینه محیط‌زیست، مدیریت پسماند است. در کارخانه داراب براساس قانون مدیریت پسماند و آیین‌نامه اجرایی عمل می‌شود تا میزان آلایندگی در زمینه پسماند را به حداقل برسانیم.
وی همچنین به موضوع فضای سبز اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اقدام‌هایی که هر کارخانه در قبال محیط‌زیست باید انجام دهد، ایجاد فضای سبز است از این‌رو کارخانه داراب حدود ۸۰ هکتار فضای سبز ایجاد کرده که حدود ۱۰ برابر الزام‌های قانونی است.
رئیس واحد اچ‌اس‌ای شرکت سیمان داراب همچنین به موضوع بهینه‌سازی مصرف آب اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات صنایع سیمانی به‌ویژه در مناطق جغرافیایی خشک، دسترسی به آب است. از این‌رو کارخانه‌های سیمان باید تجهیزاتی را به‌کار گیرند که میزان مصرف آب را به‌طور چشمگیری کاهش دهد.
 در سیمان داراب نیز تجهیزاتی را در دستور کار قرار داده‌ایم که میزان آب را کاهش داده است.
یعقوبی همچنین در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم در زمینه رعایت مسائل محیط زیستی، استفاده از سوخت‌های فسیلی است که مازوت یکی از این سوخت‌های فسیلی به‌شمار می‌رود.
مازوت یک نوع سوخت فسیلی است که استفاده بیش از اندازه آن پیامدهای گوناگونی را می‌تواند به همراه داشته باشد. شرکت سیمان داراب در سال ۹۷ با انجام پروژه‌های بهبود و اقدام‌های فنی، مصرف این سوخت را به حداقل ممکن رسانده است.
وی در پایان تاکید کرد: موضوع قابل‌توجه برای واحدهای سیمان در جهت حفظ محیط‌زیست و مسائل پیرامون آن، برنامه‌ریزی مناسب در کارهای فرهنگی از سوی ان‌جی‌اوها است.
 آموزش در زمینه محیط‌زیست نیز می‌تواند بسیار مهم باشد و تعامل متقابل با مسئولان محلی هم به یقین می‌‌تواند در این راستا تاثیرگذار باشد. وی در ادامه خاطرنشان کرد: نگهداری و تعمیرات همزمان در سایت‌ کارخانه انجام می‌شود که این موضوع در کاهش آلایندگی نقش مهمی را برعهده دارد.
گفتنی است، سیمان داراب بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی شهر داراب در استان فارس به‌شمار می‌رود. در این واحد سیمانی، سیمان خاکستری با تیپ‌های ۲ و ۵ تولید می‌شود. واحد سیمان داراب مجهز به ۴ دستگاه الکتروفیلتر، الکترواستاتیکی و ۳۸ بک‌فیلتر یا فیلترهای کیسه‌ای در جهت کاهش آلودگی در کارخانه است.

 

واحدهای سیمانی چندان آلاینده نیستند

درباره آلایندگی، شرکت‌های سیمانی و اقدام‌هایی که این شرکت‌ها انجام داده‌اند، فریدون پناهی مدیر محیط‌زیست شرکت سیمان ارومیه اظهار کرد: این روزها دوران این تفکر که به هر قیمتی باید تولید داشت به پایان رسیده است، از این‌رو عصر تفکر نادرست درباره اینکه شرکت‌های سیمانی واحدهای آلوده‌کننده به‌شمار می‌روند نیز به سر رسیده است چراکه زیرساخت‌های لازم در صنعت سیمان در چند دهه گذشته به خوبی ایجاد شده است و واحدهای سیمانی در کنار محیط‌زیست و با رعایت محیط‌زیست شکل گرفته‌اند و به سمت توسعه ‌رفته‌اند.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه تولید باید براساس حفظ نسل‌های آینده انجام شود، عنوان کرد: واحدهای سیمانی باید توسعه پایدار را تفسیر و معنا کنند و در کل به فکر نسل‌های آینده باشند. مدیر محیط‌زیست شرکت سیمان ارومیه با اشاره به عواملی که ممکن است سبب تشدید آلودگی شود، عنوان کرد: یکی از عوامل آلوده‌کننده در واحدهای سیمانی خروجی‌آنهاست که این واحدها باید خروجی آلاینده‌‌های خود را روزآمد کنند تا میزان آلایندگی را به حداقل برسانند.
پناهی با اشاره به این موضوع که بسیاری از شرکت‌های سیمانی در کشور فراتر از استانداردهای سازمان محیط‌زیست پیش‌رفته‌اند، خاطرنشان کرد: بسیاری از واحدهای سیمانی به این دیدگاه رسیده‌اند که توسعه پایدار در گرو حفظ محیط‌زیست است و برای اینکه در مسیر تولید به بهترین شکل ممکن باقی بمانند، باید مسیر توسعه پایدار را درپیش بگیرند.
وی در پاسخ به این پرسش که در گذشته کارخانه‌های سیمان به دور از شهرها تاسیس می‌شدند اما به‌تدریج شهرها توسعه یافته و کارخانه‌ها به شهرها نزدیک شدند، با وجود نزدیک شدن کارخانه‌های سیمان به شهرها، درحال‌حاضر آلودگی این کارخانه‌ها چگونه کنترل می‌شود، عنوان کرد: بسیاری از این واحدها باید تمام خروجی‌ها و مراحل تولید را روزآمد کنند تا میزان آلودگی خود را به حداقل ممکن برسانند اما امروز در جهان شرایط به گونه‌ای است که واحدهای صنعتی در کنار مناطق مسکونی شکل می‌گیرند و تاکید همواره بر روزآمد کردن فناوری است تا میزان آلودگی را کاهش داد.
مدیر محیط‌زیست شرکت سیمان ارومیه در ادامه یادآور شد: از سوی دیگر قوانین مناسب و مدونی ازسوی سازمان محیط‌زیست تدوین شده و نظارت‌های مناسبی نیز در این راستا انجام می‌شود و اگر کارخانه‌ای آلاینده باشد، به یقین اجازه فعالیت نخواهد داشت.
در کل صنعت سیمان بسیار بیشتر از گذشته توانسته خود را با محیط‌زیست سازگار و همراه کند. پناهی در ادامه با اشاره به فعالیت‌هایی که شرکت سیمان ارومیه انجام داده است، عنوان کرد: در واحد محیط‌زیست سیمان ارومیه اقدام‌های اصلاحی انجام شده‌ و براساس این قوانین، حتی سختگیرانه‌تر از قوانین محیط‌‌زیستی پیش می‌رویم. وی در پاسخ به این پرسش که سیمان ارومیه تاکنون چه اقدام‌های زیست محیطی انجام داده‌ است، بیان کرد: در شرکت سیمان ارومیه نخستین اقدامی که انجام شد تشکیل واحد محیط‌زیست بود و در کنار این واحد، کارگروه مسئولیت‌های اجتماعی تشکیل شد که اقدام‌های زیست ‌محیطی را پیگیری کند.
 مدیر محیط‌زیست شرکت سیمان ارومیه در ادامه با اشاره به مواردی که در زمینه محیط‌زیست مهم است، عنوان کرد: با توجه به خشکسالی‌های اخیر در کشور، کاهش مصرف آب یکی از اولویت‌های شرکت‌های سیمان ازجمله شرکت ما است.
 هم‌اکنون نیز درتلاش هستیم با برنامه‌ریزی‌های انجام شده مصرف آب را تا ۵۰درصد کاهش دهیم. در زمینه مصرف انرژی نیز برنامه‌ریزی کرده‌ایم که با میزان مصرف حداقلی پیش برویم.
پناهی ادامه داد: درباره گاز دی‌اکسیدکربن که آلاینده به‌شمار می‌رود تلاش کرده‌ایم میزان آن را کاهش داده و به حداقل برسانیم.

عناوین برگزیده