تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۳
بازدید: ۳۰۹
کد خبر: ۳۸۰۷۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بازدهی سکه از ابتدای سال به صفر رسید

بازگشت دلار به کانال 13 هزار

می متالز - افت قیمت دلار و سکه طی معاملات روز دوشنبه ادامه یافت. امروز بازارساز توانست ضمن قدرت‌نمایی معاملات بازار ارز کشور را کنترل کند و باز پس‌گیری کانال 13 هزار تومانی برای دلار را پس از گذشت 25 روز ممکن سازد. سکه نیز به تبعیت از دلار کاهشی شد و هر چه بیشتر از مرز 5 میلیون تومانی فاصله گرفت.
بازگشت دلار به کانال 13 هزار

به گزارش می متالز، هر دلار آمریکا طی معاملات امروز 380 تومان از ارزش خود را از دست داد و راس ساعت 18 به بهای 13 هزار و 950 تومان به فروش رفت. به این ترتیب نرخ ارز پس از گذشت 25 روز به کانال 13 هزار تومانی بازگشت و نرخ ارز سنگین‌ترین افت روزانه خود از تاریخ 21 فروردین ماه را تجربه کرد. جالب آنکه در تاریخ مذکور هم دلار با مرزشکنی به زیر مرز 14 هزار تومانی تنزل کرده بود. با توجه به پیام توئیتری تهدیدآمیز ترامپ در شب گذشته و تحرکات اخیر در منطقه انتظار می‌رفت که امروز سریال افت‌های متوالی دلار به پایان برسد. با این حال قدرت‌نمایی بازارساز مجال حرکت به نیروهای افزایشی بازار نداد تا پنجمین افت پیاپی شاخص ارزی کشور رقم بخورد.

صرافی‌های معتمد بانک مرکزی از ابتدای روز با کاهش مداوم و پلکانی نرخ فروش سیگنال نزولی به بازار مخابره کردند. صرافی ملی که در ابتدای روز نرخ مندرج بر تابلوی خود را روی قیمت 14 هزار و 300 تومان قرار داده بود، طی مراحل متعدد این رقم را تا 13 هزار و 700 تومان کاهش داد. همزمان عرضه  بازارساز نیز شدت گرفت تا تاثیر جنگ روانی و لفاظی‌های اخیر مقامات کاخ سفید برطرف شود. همانطور که در روزهای قبل نیز توضیح داده شد، بازی پرنوسان بازارساز با نرخ ارز در واقع به منظور متضرر کردن نوسان‌گیران و از بین بردن تمایل افراد عادی برای ورود با بازار دلار به منظور کسب سود است. بازارساز می‌تواند با تعیین سطوح حمایتی دلالان را غافلگیر کند و قدرت خود در آینده بازار ارزی را به تثبیت برساند. در همین راستا بسیاری از نوسان‌گیران که دلارهای خود را در قیمت‌های بالاتر تهیه کرده بودند با مشاهد سقوط دو کانالی نرخ ارز در کمتر از 6 روز در قامت فروشنده ظاهر شدند و سمت عرضه را شدت بخشیدند.
افت نرخ حواله درهم نیز بر معاملات ارزی تاثیرگذار بود. قیمت درهم در طی معاملات دوشنبه به سطح 3 هزار و 880 تومان تنزل کرد. به اعتقاد کارشناسان مشکل عرضه درهم در امارات رفع شده باشد و افت بالای 100 تومانی این ارز در طول یک روز ناشی از همین مساله است.

هر سکه طرح جدید ساعت 18 امروز به بهای 4 میلیون و 650 هزار تومان به فروش رفت و افت روزانه 200 هزار تومانی را تجربه کرد. دوشنبه با توجه به افت قیمت اونس طلا در بازار جهانی ارزش ذاتی سکه نیز کاهش یافت، با این حال بازگشت دلار به کانال 13 هزار تومانی پس از 25 روز منجر به ریزش 4 درصدی بهای سکه شد. این افت سنگین‌ترین کاهش روزانه سکه از 12 اسفند سال گذشته بود. با توجه به تغییر قیمت دلار و اونس طلا از ارتفاع حباب سکه با محاسبه مالیات ارزش افزوده کاسته شد و این متغییر در سطح 78 هزار تومان قرار گرفت.

عناوین برگزیده