تاریخ: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۶
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۳۸۰۹۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

تاثیر افزایش قیمت آهن بر مسکن

می متالز - تقریباً همه می‌دانیم افزایش قیمت مصالح همچون قیمت آهن و قیمت میلگرد تأثیر مستقیمی روی افزایش قیمت مسکن دارد.
تاثیر افزایش قیمت آهن بر مسکن

به گزارش می متالز، باتوجه به تأثیر افزایش قیمت آهن و قیمت میلگرد بر بازار مسکن در ادامه نظر کارشناسان شهرآهن را در این خصوص با هم بررسی می‌کنیم تا اطلاعات دقیق‌تری در این خصوص در اختیار شما قرار دهیم.

یکی از مواردی که در چند ماه اخیر تأثیرات زیادی روی بازار آهن و به واسطه آن روی بازار مسکن گذاشته، تحریم‌هایی است که همه از آنها با خبریم.

شاید در نگاه اول به نظرتان غیر منطقی باشد که ایران با داشتن منابعی غنی در راستای تولیدات آهن خود، به بعضی مواد اولیه خاص که از کشورهای دیگر وارد می‌شود نیاز داشته باشد، اما تولیدات آهن به تجهیزات و مواد اولیه ای نیاز دارد که باید با ارز خریداری شود و همین باعث افزایش قیمت تمام شده برای تولید کننده و در نهایت خریداران می‌شود.

یکی از مواردی که در این میان می‌تواند نقش تعیین کننده داشته باشد میزان تولیدات آهن و محصولات فولادی و رونق بازار مصرف یا صادرات آن است که با هم به بررسی آن خواهیم پرداخت.

 

میزان تولید سالانه محصولات فولادی، آهن و میزان مصرف آنها در کشور

به طور کلی سالانه در کشور مقدار ۱۵ میلیون تن محصولات فولادی تولید می‌شود که ۷ میلیون تن از این تولیدات توسط بخش خصوصی و مابقی توسط بخش دولتی انجام می‌شود.

یکی از مشکلاتی که باعث افزایش عجیب غریب قیمت آهن آلات شده و افزایش قیمت مسکن را در پی داشته کاهش تولید در سال اخیر و افزایش قیمت سایر مصالح ساختمانی است. چرا که این افزایش قیمت باعث شده که میزان تقاضا کاهش یابد و به این صورت بازار ساخت و ساز افت کرده است.

همین افت بازار مسکن باعث شد که قیمت آهن دوباره دچار نوسانات شدید و غیر منطقی شود و از طرفی سرمایه گذاران در عرصه تولید محصولات فولادی این عرصه را برای سرمایه گذاری غیر قابل اعتماد ببیند.

راه حل منطقی این مشکل از نظر کارشناسان ما در شهر آهن این است که تولید کنندگان آهن در بخش‌های خصوصی و دولتی باید سطح تولید و عرضه را بالا برده و از طرفی قیمت را تا حد قابل قبولی که باعث ضرر دیدن ایشان نشود پایین بیاورند.

این امر منجر می‌شود تا افراد فعال در زمینه ساخت و ساز بتوانند چرخ بازار مسکن را به گردش در بیاورند و به این صورت بازار آهن که به بازار مسکن زنجیر است را تا حدی به تعادل برسد. طبق این گفته می‌توانیم نتیجه بگیریم که عدم هماهنگی و مدیریت در بخش خصوصی و دولتی و همچنین سودجویی عده‌ای خاص که با انبار کردن آهن و محصولات فولادی سعی بر کنترل بازار دارند و با این عمل سودجویانه جلوی رونق بازار را می‌گیرند.

تأثیرات منفی این کار زمانی مشخص می‌شود که شاهد واردات آهن آلات مورد نیاز برای ساختمان سازی از چین و هند هستیم و به این صورت ضربه بیشتری به بازار آهن داخلی وارد می‌شود.

یکی دیگر از موضوعاتی که باعث ضربه دیدن بازار آهن می‌شود این است که افزایش قیمتی که به بازار داخلی ضربه زده است به خاطر کاهش ارزش پول ملی است، از طرفی قیمت آهن آلات تولیدی به دلار برای صادرات هیچگونه تغییری نداشته است.

 

افزایش قیمت آهن چطور بر قیمت مسکن تأثیر می‌گذارد؟

افزایش قیمت آهن به دو صورت مستقیم و غیر مستقیم بر قیمت مسکن تأثیر می‌گذارد؛ تأثیر مستقیم افزایش قیمت آهن به این صورت است که در صورت رشد قیمت ۱۰۰ درصدی آهن آلات و مشتقات آن مانند میلگرد، تیر آهن، ورق فولادی، پنجره، درب و… باعث می‌شود قیمت تمام شده ساختمان ۱۸ تا ۲۰ درصد افزایش یابد.

منظور از تأثیر غیر مستقیم آهن به این صورت است که افزایش قیمت آهن باعث می‌شود که سایر مصالح مانند آجر، سیمان و… نیز افزایش قیمت را تجربه کنند و به این صورت شاهد این موضوع خواهیم بود که قیمت مسکن به طرز سرسام آوری رو به افزایش است.
همچنین شما باید این موضوع را مد نظر داشته باشید که وقتی دلیل افزایش قیمت آهن آلات مقوله‌ای مانند تحریم باشد، پس افزایش قیمت سایر مصالح را هم در پی خواهد داشت و همین باعث بوجود آمدن وضعیتی اضطراری برای مسکن می‌شود.

در نهایت امیدواریم دولت بتواند با اجرایی کردن صحیح سیاست‌های داخلی و خارجی کنترل قیمت آهن آلات را درست گیرد و شاهد تورم‌های این چنینی در کشور نباشیم.

عناوین برگزیده