تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۴:۲۴
بازدید: ۱۷۹
کد خبر: ۳۸۱۶۵
سرویس خبر : محیط زیست
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مطرح کرد؛

افزایش ۱۰ برابری شکار غیرمجاز در ۴۰ سال گذشته/ تنوع زیستی امانتی برای نسل‌های آینده

می متالز - کلانتری از افزایش ۱۰ برابری شکار غیرمجاز در ۴۰ سال گذشته خبر داد و گفت: هم اکنون با بیش از ۲ میلیون اسلحه شکاری مواجه هستیم.
افزایش ۱۰ برابری شکار غیرمجاز در ۴۰ سال گذشته/ تنوع زیستی امانتی برای نسل‌های آینده

به گزارش می متالز، عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در همایش روز جهانی تنوع زیستی که در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد، با اشاره به اینکه سازمان بازرسی کشور به مصوبه شورای عالی ایمنی زیستی درباره رهاسازی محصولات تغییر یافته ژنتیکی اعتراضاتی کرده است، اظهار کرد: وزارت بهداشت، جهاد کشاورزی، علوم و محیط زیست به صورت مشترک مصوبه‌ای را در این راستا به شورای امنیت زیستی داده اند که این مصوبه به تصویب رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بازرسی کشور این مصوبه را مغایر قانون دانسته، افزود: ما از طریق معاونت حقوق رئیس جمهور به گزارش بازرسی اعتراض کردیم که خوشبختانه پس از بررسی در دیوان عدالت اداری رأی جدید به نفع مصوبه داده شد و این امر راه را برای ما هموارتر کرده است.

کلانتری ادامه داد: خوشبختانه در اثر پیشرفت علوم ارتباطات، سمن‌های علمی و زیست محیطی در زمینه تنوع زیستی و تراریخته فعالیت می‌کنند که به سبب این فعالیت‌ها تحت فشار هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تصمیم گیری‌های علمی نباید تابع جوسازی‌های عمومی باشد، گفت: بر این اساس نباید هراس داشته باشیم تا بدین طریق تحقیقات خودمان تابع جوسازی‌های گروهی افراد در جامعه باشد بلکه باید نگرانی‌ها را برطرف و از تنوع زیستی برای نسل‌های آینده حمایت کرد.

وی با اشاره به اینکه تنوع زیستی امانتی برای نسل‌های آینده نزد ماست، گفت: محیط زیست و مجموع ژن‌های موجود در محیط زیست اعم از آب و خاک امانت نسل‌های بعدی هستند که ما هم باید از آن استفاده کنیم، اما نباید آن را ویران کنیم.

به گفته کلانتری بررسی‌ها نشان می‌دهد که تأثیر هوای آلوده در سلول‌های مغز به مراتب بیشتر از ریه است که این امر منجر به انواع بیماری‌های مختلف برای انسان و حتی حیوانات می‌شود.

این مقام مسئول با انتقاد از این مسئله که مدیران اطلاعات کمی در بخش‌های مختلف دارند، گفت: اولویت اول مسئولان به هر بهایی تولید و اشتغال است که با این وجود امانت دار خوبی برای حفظ محیط زیست و نسل‌های آینده نبوده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: با توجه به آن که در سال ۶۱ برای افزایش تولید گوشت از مراتع ۵۶ میلیون واحد دامی به ۶۷ میلیون رأس دام افزایش یافت کارشناسان سازمان جنگل‌ها در همان سال تذکر دادند که کشش لازم برای افزایش واحد‌های دامی وجود ندارد و در نهایت این امر موجب شد تا سالانه ۱۰۰ هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس خشک شود.

وی  گفت: باید از محیط زیست و طبیعت حفاظت بهتری داشته باشیم که به سبب اهمیت این موضوع در جهان خیزشی به وجود آمده است که امیدواریم در کشور ما هم با پرهیز از افراط و تفریط‌ها در طبیعت امانتدار خوبی برای نسل‌های آینده باشیم.

کلانتری در پایان با بیان اینکه سازمان محیط زیست با امکانات فعلی نمی‌توانند حافظ خوبی برای ژن‌های گیاهی باشد، تصریح کرد: شکار غیرمجاز در ۴۰ سال گذشته ۱۰ برابر افزایش داشته است به طوری که ما هم اکنون با بیش از ۲ میلیون اسلحه شکاری در کشور مواجه هستیم.

عناوین برگزیده