تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۰۹:۱۰
بازدید: ۱۷۳۴
کد خبر: ۳۸۲۰۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
سیاسی کاری وزارت صمت به سمت گل گهر نشانه رفت

فرمان توقف توسعه به تقی زاده

می متالز - باز هم وزارت صمت با بی تدبیری تیشه دیگری بر پیکره تولید، صنعت و معدن کشور وارد کرد. اجبار بزرگان و فعالان صنعتی، معدنی به خداحافظی از عرصه تولید هیچ جای توجیهی ندارد چرا که  آنچه مشکلات ما را افزون کرده، عدم مدیریت صحیح و شناخت صحیح از اقتصاد بوده است. وزارتخانه ای که تمام فعالان عرصه تولید و صنعت به آن چشم دوخته اند در اقدام های سیاسی ضربات سنگینی بر پیکره بی جان صنایع کشور وارد می سازد.
فرمان توقف توسعه به تقی زاده

به گزارش می متالز به نقل از روزنامه جهان صنعت، سیاست زدگی سیاسیون در جایگاه های اقتصادی تنها به منزله حرکت کشتی نجات مردم به سمت گرداب است و بارها چوب این اهمال کاری های وزیران صنعت را مردم، صنعتگران و تولیدکنندگان کشورمان خورده اند. باز به فرمان سیاسی وزیر صمت روز گذشته جلسه ای با حضور سرقینی معاون وزیر صمت و غریب پور رییس هیات عامل ایمیدرو در محل شرکت گل گهر برگزار (البته جلسه ای نیز در سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران "ایمیدرو" در راستای صادرات برگزار شده بود و در همان جلسه تودیع و معارفه صورت گرفت) و در نهایت با تصمیم هیات مدیره شرکت گل گهر سیرجان مهندس ناصر تقی زاده از سمت مدیر عاملی این شرکت برکنار و جمشید ملا رحمان به عنوان جایگزین وی انتخاب و منصوب شد.

نبود راهبری شایسته در مدیریت سازمان ها و بی توجهی به نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه اساسی از مشکلات اصلی بنگاه های اقتصادی و ضعف جدی در برنامه های دولت مردان مان است. در شرایط حساس اقتصادی کشور حضور مدیرانی که در کارنامه خود خوش درخشیده اند یکی از ضرورت های بقای نظام تولید و توسعه ی اقتصاد محسوب می شود. در جلسه 14 اردیبهشت 1394 هیات مدیره شرکت گل گهر با رای هر 5 عضو هیات مدیره ناصر تقی زاده به عنوان مدیر عامل جدید شرکت معدنی و صنعتی گل گهر انتخاب شد و تا روز 30 اردیبهشت 1398 به عنوان مدیر عامل این شرکت در راستای تحقق برنامه های بلند مدت اقدامات زیادی را بر جای گذاشت.

 ناصر تقی زاده پیش از این نیز در سال های 1380 تا 1384 و در دولت اصلاحات به عنوان مدیر عامل شرکت گل گهر فعالیت داشته و از بنیان گذاران طرح های توسعه ای فاز اول شرکت است. از دیگر سوابق وی می توان به مدیر عاملی مجتمع فولاد صنعت بناب، مجری طرح آلومینای خلیج فارس، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه، فرماندار بم و سرپرست اداره ی مهاجرین جنگ تحمیلی استان کرمان اشاره کرد.

راه برون رفت از معضلات و مشکلات بحث رونق تولید و اقتصاد مقاومتی و نگاه به درون کشور است و در گل گهر این شعار سر لوحه ی کار قرار داده شده است و با وجود بحث تحریم ها، افزایش تولید مورد توجه ویژه قرار دارد.

منطقه معدنی گل گهر با داشتن معادن غنی از سنگ آهن به عنوان یکی از مطرح ترین قطبهای فعال معدنی، صنعتی در خاورمیانه است که دارای قابلیت های بسیاری برای تبدیل شدن به یک منطقه بزرگ و رقابتی در سطح ایران و حتی جهان است. این ذخایر معدنی در استان کرمان و در 50 کیلومتری جنوب غربی شهرستان سیرجان واقع شده است.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر طی سالهای اخیر به یکی از مطرح ترین قطبهای معدنی و صنعتی خاورمیانه تبدیل شده است ما در این شرکت تلاش کرده ایم تا به عنوان مجموعه ای موفق و رقابت پذیر در کشور و در رده های بین المللی مطرح شویم علاوه بر این مواردی همچون توسعه پایدار اقتصادی، اشتغالزایی و رشد اجتماعی را مورد توجه قرار داده ایم. همچنین این شرکت از پتانسیل بخش معدن در راستای توسعه اقتصادی هر چه بیشتر کشور بهره گرفته است و گواه این امر نیز عملکرد این مجموعه در این سالهاست.

 

عملکرد مقتدرانه شرکت گل گهر سیرجان به عنوان معین منطقه 7 اقصاد مقاومتی از مناطق هشتگانه تعریف شده در استان کرمان که ضمن موفقیت های ملی و بین المللی اقدامات زیرساختی مطلوبی را در حوزه مسوولیت اجرایی انجام داده یا در دست اقدام دارد. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در جریان اتفاقات بزرگی که با برنامه ریزی ناصر تقی زاده مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در سال های اخیر در منطقه گل گهر رخ داده، ده ها طرح و پروژه به دست توانمند متخصصان داخلی با موفقیت در این منطقه را اجرا کرده است.

شرکت گل گهر در چند سال گذشته موفق شده تولید را به بیش از دو برابر نسبت به سالهای گذشته افزایش دهد و از تولید کنسانتره و یک مقدار گندله در حال حاضر، محصولات زیادی از جمله آهن اسفنجی تولید می شود و اولین کارخانه شمش تولید فولاد هم در دست راه اندازی است. اصلی ترین کار و اولویت در شرکت گل گهر بحث اکتشاف است و اکنون فعالان این عرصه در شرکت گل گهر با هدف توسعه در جنوب بم، خراسان رضوی و کویر مرکزی ایران مشغول اکتشاف هستند.

ناصر تقی زاده مدیر عامل (سابق) شرکت معدنی و صنعتی گل گهر به گوشه ای از عملکرد 4 ساله این شرکت اشاره داشت که در ادامه می خوانید:

موتور محرکه توسعه

از معدن به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی کشور یاد می شود. این بخش با عنوان حلقه ابتدایی زنجیره بسیاری از تولیدات صنعتی شناخته می شود و ارتباط تنگاتنگی با صنعت فلزات اساسی همچون فولاد، صنعت حمل و نقل و ارتباطات، ساخت ماشین آلات، صنایع شیمیایی، پتروشیمی، پروژه های عمرانی و... دارد. بنابراین باید اذعان کرد نقش معدن در متغیرهای کلان اقتصادی قابل توجه به نظر می رسد این تاثیر در کشورهایی با منابع غنی معدنی بیشتر است با توجه به ضرورت تغییر رویکرد از اقتصاد نفتی به اقتصاد چند محصولی، معدن و صنایع مرتبط با آن باید مورد توجه بیشتری قرار گیرند.

بر اساس آمار سازمان جهانی کار به ازای هر شغل مستقیم در بخش معدن 17 موقعیت شغلی وابسته ایجاد می شود. بنابراین باید اذعان کرد تاثیر معدن بر رشد اقتصاد کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم بسیار بیشتر از تاثیر تجارت و حتی صنعت است. همچنین باید خاطر نشان کرد با توجه به پراکندگی معادن در سراسر کشور و حضور آنها در مناطق محروم، اشتغال ایجاد شده به واسطه فعالیت های معدنی از اهمیت ویژه تری برخوردار است و به نوعی عامل ایجاد قسط است.

اقتصاد مقاومتی بر دو رکن تاب آوری و پایداری اقتصادی بنا شده است. چگونگی تخصیص بهینه منابع به صورتیکه چنانچه تکانه ای وارد شود، کمترین آسیب رسانی را داشته باشد و همچنین نحوه ترمیم خسارات به منظور بازگشت سریع به شرایط اولیه، اقتصاد مقاومتی را تشکیل می دهند. با توجه به شرایط حال حاضر کشور و آسیب هایی که دشمنان خارجی، هرروز بیشتر از گذشته سعی در تحمیل آن به ساختار صنعتی و اقتصادی کشور دارند، عمل به مبانی اقتصاد مقاومتی را شاید بتوان تنها راه گریز از شرایط موجود برشمرد. رهبر معظم انقلاب (مدظله) بارها در فرمایشات خود به اقتصاد مقاومتی اشاره داشته اند و روی این اصل به ویژه در راستای ایجاد اشتغال و رونق در اقتصاد کشور تاکید دارند. بر همین اساس معدن و فعالیت های معدنی با توجه به ویژگی هایی که دارند و پیشتر هم به آن اشاره شد، نقش قابل قبولی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دارند و این هدف از طریق توسعه فعالیت های معدنی حاصل می شود. شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، سرمایه و تکنولوژی مورد نیاز برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی را در اختیار دارد.

فرآوری منابع معدنی به ایجاد ارزش افزوده بیشتر منتهی می شود. تا کنون حدود 300 ملیون تن سنگ آهن در دو شرکت گل گهر و چادرملو فرآوری شده است. این اقدام زمینه فعالیت شرکت های فولادی کشور را فراهم کرده است. در واقع با فرآوری سنگ آهن، از یک سو زنجیره ارزش افزوده تکمیل می شود و از سوی دیگر اقتصاد مقاومتی از طریق معدن عملیاتی می شود.

فعالیت های اکتشافی شرکت گل گهر

بخش معدن تنها با انجام فعالیت های اکتشافی و احداث واحدهای فرآوری توسعه پیدا می کند. بنابراین باید اذعان کرد که اکتشاف منابع جدید معدنی سنگ آهن ضروری به نظر می رسد چراکه ضامن تداوم زنجیره تولید فولاد از معدن تا محصول نهایی خواهد بود. باید خاطرنشان ساخت این ضرورت در شرایط کنونی کشور و با اعمال مجدد تحریم ها از اهمیت دو چندانی برخوردار است چرا که زمینه ساز رشد و نجات بخش اقتصاد کشور خواهد بود.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر در دوره جدید مدیریت این شرکت، تامین پایدار و بلند مدت مواد اولیه مورد نیاز طرح های توسعه خود را هدف قرار داد. بنابراین عملیات اکتشافی را در استان های کرمان، یزد و خراسان رضوی آغاز کرد. این فعالیت ها در استان کرمان متمرکز و نتایج بسیار قابل قبولی حاصل شده است. بطوری که تنها طی چند ماه اخیر حدود 50 درصد به ذخایر جدید اکتشاف افزوده شده است و تمام آن در استان کرمان واقع است.

در تشریح جزیی ترین اقدامات انجام گرفته باید افزود: عملیات اکتشافی در استان کرمان از نیمه 1397، با حفاری 55 گمانه با مجموع متراژ 27هزار و 700 متر آغاز شد نتیجه عملیات انجام شده در استان کرمان، اکتشاف مجموعا 160 میلیون تن ذخیره جدید بود که کل ذخایر جدید را به حدود 500 میلیون تن افزایش داد. عملیات اکتشافی در استان یزد از اسفند 1396، آغاز شد و شامل حفاری 24 گمانه با مجموع متراژ 12350 متر بود. مطالعات ژئوفیزیک هوایی از محدوده ای به مساحت 328 کیلومتر مربع انجام گرفت که نتیجه این مطالعات منجر به کشف 12 آنومالی جدید جهت حفاری های اکتشافی تکمیلی شد.

صعود افتخارآمیز تیم فوتبال تا پیشرفت های سرمایه گذاری

پروژه بیمارستان تخصصی گل گهر واقع در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان که در راستای اجرای مسوولیت های اجتماعی توسط شرکت گل گهر در حال اجراست که تا کنون پیشرفت مناسب و رضایت بخشی داشته است و پیش بینی می شود ظرف یک سال آیده به بهره برداری کامل برسد. با توجه به اینکه این بیمارستان تمامی تخصص های لازم را خواهد داشت مطمئنا پس از افتتاح به قطب پزشکی و درمانی منطقه جنوب شرق کشور تبدیل خواهد شد.

یکی دیگر از پروژه هایی که شرکت گل گهر در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان در دست اجدا دارد، پروژه تولید آهن اسفنجی است. در این مجموعه با استفاده از ضایعات، یکی از با کیفیت ترین محصولات تولید می شود و برای اولین بار در ایران این اتفاق می افتد.

همچنین مشابه این پروژه در راور کرمان نیز توسط گل گهر در حال اجرا است. پروژه سیم بکسل نیز دیگر پروژه گل گهر در منطقه ویژه اقتصادی سیرجان است. این پروژه که قرار است برخی از محصولات فولادی در آن تولید شود تا کنون 60 درصد پیشرفت هم از نظر سرمایه گذاری و هم از نظر عمرانی داشته که فاز اول آن در شهریور ماه امسال به بهره برداری می رسد و در مرحله اول برای 400 نفر اشتغال آفرینی خواهد داشت.

پروژه فاضلاب سیرجان نیز یکی از برنامه های اجرایی شرکت گل گهر است. این پروژه در انتهای سال 96 با توافق شرکت معدنی صنعتی گل گهر و شرکت آب و فاضلاب سیرجان کار خود را آغاز کرده و تا کنون بالای 30 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که با توجه به اجرای 140 کیلومتر شبکه جمع آوری در این مدت، یک رکورد در بحث شبکه جمع آوری در کشور محسوب می شود. می توان به اجرای پروژه انتقال آب خلیج فارس نیز اشاره کرد و از اجرای موفقیت آمیز این پروژه و پیشرفت آن سخن گفت که فاز اول آن در چند ماه آینده به بهره برداری می رسد.

مبحث اشتغال در گل گهر است که در 4 سال گذشته بیش از 708 هزار نفر در این منطقه مشغول به کار شده اند در سیرجان فرزند شهید و فرزند جانباز بالای 25 درصد بیکار و فاقد اشتغال وجود ندارد، بطوریکه بالغ بر 270 نفر در طول 4 سال گذشته از فرزندان شهدا و جانبازان مشغول بکار واقعی شده اند که این را جزو افتخارات خودمان و دین کوچکی که نسبت به خانواده شهدا ادا شده می دانیم.

همچنین صعود افتخار آمیز تیم فوتبال گل گهر به لیگ برتر و خوشحالی و شور و نشاط مردم سیرجان، احداث 5000 واحد مسکونی برای کارکنان فاقد مسکن گل گهر در سیرجان، احداث باغ بزرگ ایرانی با معماری اسلامی و ایرانی، احداث فرودگاه بین المللی، راه اندازی گردشگری معادن، کمک مالی به شهرداری سیرجان، بهسازی سینما، کمک به مددجویان کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی و ده ها اقدام دیگر موضوعات دیگری بود که مدیر عامل شرکت معدنی صنعتی گل گهر در قالب مسوولیتهای اجتماعی گل گهر به آن اشاره کرد.

عناوین برگزیده