تاریخ: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۴۴
بازدید: ۱۹۲
کد خبر: ۳۸۴۶۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (31 اردیبهشت)

خرید و فروش‌های سهامداران در اردیبهشت

می متالز - در حالی که بازدهی بازار سهام در اردیبهشت‌ماه به بالای 5 درصد رسید که جزییات جدیدی از موقعیت‌های خرید و فروش بازیگران بورس در این ماه منتشر شد.
خرید و فروش‌های سهامداران در اردیبهشت

به گزارش می متالز، بورس تهران در حالی معاملات روز سه‌شنبه را با افزایش 1.5درصدی به پایان رساندکه به این ترتیب بازدهی بازار سهام در اردیبهشت ماه به 5.2درصدی رسید. نوسان‌های شدید بورس در این ماه و حرکت زیگزاگی شاخص، در خرید و فروش‌های بازیگران نیز قابل مشاهده بود؛ به‌طوری‌که در این ماه از مجموع 22روز معاملاتی، 13روز با خالص خرید سهامداران خرد و 9روز با تغییر مالکیت به سمت پرتفوی حقوقی‌ها دنبال شد.

برآیند این جابه‌جایی‌ها به خالص خرید 276میلیارد تومانی معامله‌گران حقیقی انجامید. در این میان بیش از 70میلیارد تومان به تغییر مالکیت روز سه‌شنبه تعلق داشت؛ به‌طوری‌که امروز 71میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی جابه‌جا شد.

بررسی خرید و فروش‌های معامله‌گران در اردیبهشت‌ماه نشان از آن دارد که سه گروه غذایی، خودرو و دستگاه‌های برقی در کانون توجه سهامداران خرد بودند؛ به‌طوری‌که هر کدام از این صنایع ، خالص خرید بیش از 100میلیارد تومانی را به خود اختصاص دادند. در این میان گلوکوزان بیشترین میزان خرید را کسب کرد که با خالص 100میلیارد تومانی همراه بود. نماد «غگل» در اردیبهشت‌ماه توانست به بازدهی 36درصدی دست یابد.

در گروه دستگاه‌های برقی نیز بیشترین خرید حقیقی‌ها در نماد ایران‌ ترانسفو بود که با خالص خرید 68میلیارد تومانی همراه شد. در گروه خودرویی نیز سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام سایپا تمایل نشان داده که در مجموع ماه بیش از 42میلیارد نقدینگی را به پرتفوی خود منتقل کردند.

 در مقابل سهامداران عمده اردیبهشت‌ماه را با حمایت از سهام گروه‌های پالایشی ، معدنی و فلزی سپری کردند. در حالی خالص خرید حقوقی‌ها در گروه پالایشی به بیش از 144میلیارد تومان رسید که بخش عمده‌ای از این رقم به خرید سهام پالایش نفت اصفهان تعلق داشت. بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها در نماد «شپنا» به 72میلیارد تومان رسید.

در میان نمادهای فلزی نیز جمع‌آوری سهام ملی مس ایران و فولاد مبارکه در کانون توجه حقوقی‌ها قرار داشت. امری که با خالص خرید 73میلیارد تومانی در «فملی» و 55میلیارد تومانی در «فولاد» دنبال شد.

دوقلوهای سنگ‌آهنی نیز از جمله نمادهای مورد توجه حقوقی‌ها در اردیبهشت‌ماه بودند. به‌طوری‌که خالص خرید صورت گرفته در دو نماد چادرملو و گل‌گهر به بیش از 60میلیارد تومان رسید.

معاملات روز سه‌شنبه

در معاملات امروز سهامداران خرد با خریدهای پرحجم خود، تغییر مالکیت را به زمین خود منتقل کردند. بر این اساس خالص خرید حقیقی‌ها به 71میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین خرید سهامداران خرد در نماد پتروشیمی مبین بود که با خالص خرید بیش از 20میلیارد تومانی همراه شد. در حالی استقبال سهامداران در خرید سهام مزبور با جمع‌آوری پرحجم این سهم و بازدهی 5درصدی امروز همراه شد که در پایان نیز صف خرید 6میلیون سهمی برای آن باقی ماند.

الف) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: بانک ملت نیز با خالص خرید 19.5میلیارد تومانی از دیگر نمادهای مورد توجه حقیقی‌ها در بازار امروز بود. نماد «وبملت» در حالی امروز با نوسان مثبت 5درصدی همراه شد که در مجموع اردیبهشت نیز بیش از 11درصد بازدهی نصیب سهامداران کرد. در این میان 15میلیون سهم «وبملت» از سوی شرکت تعاونی معین آتیه خواهان و 2میلیون سهم دیگر نیز از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت عرضه شد.

در همین راستا بانک صادرات نیز با خرید و فروش هایی همراه شد؛ در این میان دو سهامدار حقیقی بالای یک درصدی «وبصادر» در نقش فروشنده ظاهر شدند و در مجموع 15میلیون سهم را واگذار کردند. عرضه 30میلیون سهم از سوی سازمان بیمه سلامت ایران و 12میلیون سهم توسط صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی سپهرصادرات از جمله دیگر واگذاری های امروز «وبصادر» بود. در مقابل گروه مالی سپهرصادرات به حمایت از سهم اقدام کرد و یک میلیون سهم را جمع آوری کرد.

ب) شرکت‌های پالایشی: در مقابل سهامداران عمده بیشترین خرید را در نماد پالایش نفت اصفهان داشتند که با خالص بیش از 8میلیارد تومانی همراه شد. در این نماد خرید و فروش‌های قابل توجهی از سوی معامله‌گران صورت گرفت. در حالی 203میلیون سهم مزبور از سوی توسعه سرمایه رفاه واگذار شد که 200میلیون سهم را سرمایه‌گذاری صباتامین خریداری کرد. در همین راستا سرمایه‌گذاری تدبیرگران آتیه ایرانیان نیز به عنوان حقوقی فعال و سهامدار 1.13درصدی «شپنا» به عرضه یک میلیون و 600هزار سهم پرداخت.

در میان نمادهای شیمیایی نیز امروز صورت مالی صنایع شیمیایی فارس بر سایت کدال قرار گرفت. بر این اساس «شفارس»  در دوره ۱۲ ماهه منتهی به اسفندماه سال 97 توانست سود ناخالص بیش از 18میلیارد تومانی را محقق کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش 51درصدی را تجربه کرد. در همین راستا سود خالص «شفارس» نیز با 131درصد رشد به 585میلیارد تومان رسید. در این میان امروز سهامدار حقیقی بالای یک درصدی شرکت به عرضه 400هزار سهم پرداخت.

عناوین برگزیده