تاریخ: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۰۴
بازدید: ۵۳۶
کد خبر: ۵۲۵۰۷
سرویس خبر : انرژی
عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران خبر داد

200 شرکت‌ پیمانکار نصب سیستم‌های خورشیدی کیلوواتی در آستانه تعطیلی

می متالز - به گفته موسوی 200 شرکت فعال درزمینهٔ نصب سیستم‌های خورشیدی کیلوواتی در سراسر کشور فعال هستند که در آستانه تعطیلی و تعدیل نیرو به سر می‌برند. سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق از وزارت نیرو درخواست دارد که 30 درصد نرخ برق افزایش یابد؛ ولی این درخواست مدتی است که در معاونت برنامه‌ریزی وزارت نیرو متوقف مانده است.
200 شرکت‌ پیمانکار نصب سیستم‌های خورشیدی کیلوواتی در آستانه تعطیلی

به گزارش می متالز، سید مسلم موسوی، عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر ایران از وضعیت 200 شرکت خبر داده که درزمینهٔ نصب سیستم‌های خورشیدی کیلوواتی در سراسر کشور فعال هستند و حالا در آستانه تعطیلی و تعدیل نیرو به سر می‌برند.

موسوی با اشاره به دیدار سال گذشته انجمن انرژی‌های تجدیدپذیر اتاق با وزیر نیرو، گفت که در آن دیدار لزوم افزایش نرخ خرید برق تجدیدپذیر مطرح شد. حالا مصوبه افزایش ۳۰ درصدی نرخ خرید برق توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا) تهیه و برای ابلاغ به وزارت نیرو ارسال‌شده است؛ اما از روزهای پایانی خردادماه 1398 تاکنون در معاونت برنامه‌ریزی وزارت نیرو متوقف مانده است.

به گفته موسوی در مصوبه تهیه‌شده، افزایش نرخ برق عطف به ما سبق هم می‌شود، لذا شرکت‌هایی که در ماه‌های اخیر اقدام به عقد قرارداد و یا راه‌اندازی نیروگاه کرده‌اند، در صورت تمایل می‌توانند از نرخ‌های جدید استفاده کنند.

او با اشاره به وضعیت نامساعد شرکت‌های پیمانکار سامانه‌ نیروگاه‌های خورشیدی افزود: به دلیل افزایش نرخ ارز از ابتدای سال 1397 و عدم افزایش نرخ‌های خرید تضمینی برق تجدیدپذیر توسط وزارت نیرو، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی از ورود به این صنعت دلسرد و منصرف شده‌اند.

به گفته موسوی درنتیجه تحول بازار ارز و عدم سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، حدود 200 شرکت پیمانکار سامانه‌های خورشیدی در سراسر کشور در آستانه تعطیلی قرارگرفته‌اند. آن در جلسه‌های متعدد و در تماس با انجمن از جاهای متعدد کشور درخواست پیگیری افزایش نرخ‌ها را داشته‌اند.

مدیر کارگروه اقتصادی انجمن تجدید پذیر عنوان کرد: شرکت‌های پیمانکار سامانه‌ نیروگاه‌های خورشیدی به انجمن اعلام کرده‌اند که با تعطیل شدن این شرکت‌ها تعداد 2 هزار نفر نیروی کار ثابت بیکار خواهد شد.

او بابیان اینکه انجمن انرژی‌های تجدید پذیر ایران با تهیه نامه‌ای خطاب به وزیر نیرو خواستار تسریع در ابلاغ افزایش سی‌درصدی نرخ‌ها شده، افزود: ما منتظر موافقت معاونت برنامه‌ریزی وزارت نیرو و سپس ابلاغ افزایش 30 درصدی نرخ‌ها توسط وزیر نیرو هستیم.

در برنامه ششم توسعه کشور، دولت مکلف به فراهم کردن زمینه لازم برای ایجاد ظرفیت ۵ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر توسط بخش خصوصی شده است.

در صورت عدم افزایش نرخ‌های خرید برق تجدیدپذیر، شغل‌های ارزشمندی که شرکت‌های پیمانکار خورشیدی در اقصی نقاط کشور ایجاد کرده‌اند، به‌راحتی از دست خواهد رفت.

عناوین برگزیده