تاریخ: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۳۸
بازدید: ۳۷۰
کد خبر: ۵۴۱۴۰
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

سنگ‌هایی که جلوی پای صنعت سنگ هستند

می متالز - با وجود تنوع کم‌نظیر سنگ در ایران و از طرفی وسعت کشور به لحاظ ذخایر سنگ‌های تزئینی و ساختمانی، وضعیت صنعت سنگ کشور متناسب با عملکرد دیگر کشورهای صاحب‌نام نبوده و چندان مساعد نیست.
سنگ‌هایی که جلوی پای صنعت سنگ هستند

به گزارش می متالز، در چند سال گذشته، با توجه به اینکه روش استخراج به‌مراتب بهتر، فرآوری سنگ مدرنیزه‌تر و کیفیت محصولات مطلوب‌تر شده اما در بازارهای خارجی سهمی برای خود نداشته‌ایم. با ورود کشورهایی ازجمله هند و چین و با وجود تحریم‌ها گوی سبقت صادرات از ایران ربوده ‌شده است. یکی از عواملی که در این حوزه موثر است نداشتن همکاری مناسب دولتمردان و اتاق‌های بازرگانی است که باعث شده کشورهایی مثل چین و هند بازار خارجی را به‌دست بیاورند و با نرخ تمام‌شده کمتر و کیفیت بالاتر از سنگ ایرانی، مشتری‌های این حوزه را جذب کنند. گاهی شنیده ‌شده که این کشورها سنگ خام را از ایران خریداری و فرآوری کرده و به دیگر کشورها صادر می‌کنند. مسئله دیگر موضوع تحریم‌ها و مشکلاتی است که برای بانک‌ها به وجود آمده و باعث شده صادرات مواد معدنی و سنگ ساختمانی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شود. رقیبان و کشورهای دیگر از این فرصت استفاده کرده و بازار خارجی را متعلق به خود کرده‌اند. اختلاف نرخ دلار نیز باعث شده که مشکلات افزایش ‌یافته و صادرکنندگان در یک مسیر نامشخص قرار گیرند.
در بازارهای داخلی هم به دلیل رکود مسکن وضعیت پررونقی برای حوزه سنگ مشاهده نمی‌شود. متاسفانه معدنکاران کوچک و کارخانه‌های کوچک فرآوری به‌تدریج از گردونه رقابت در حال خروج هستند. به سبب رکود صنعت ساختمان و ساخت‌وساز و استفاده از محصولات دیگر به‌جای سنگ ساختمانی، شاهد رکود در حوزه سنگ هستیم.
 از طرفی فرآوری سنگ و فناوری‌های نوین در طراحی و اشکال مختلف در جهان روزبه‌روز در حال پیشرفت و رقابت است و در این راستا محصولات در بازار ارائه می‌شوند؛ بنابراین باید تمام تلاش خود را بکنیم تا از این رقابت عقب نمانیم و محصولات جدیدی را عرضه کنیم. دراین‌بین توجه به دانش و فناوری نوین و بهره‌گیری از آن می‌تواند گامی موثر در حرکت به سمت جلو باشد.

احمدمشکانی / استاد دانشگاه

عناوین برگزیده