تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۵۹
بازدید: ۵۷۷
کد خبر: ۵۴۵۱۳
سرویس خبر : متالورژی و مواد

خطر تعطیلی شرکت‌های تولید کاتالیست

می متالز - واردات بی‌رویه کاتالیست‌های صنعتی از روسیه و هند، شرکت‌های تولید کاتالیست داخلی را در آستانه تعطیلی قرار داده است.
خطر تعطیلی شرکت‌های تولید کاتالیست

به گزارش می متالز، وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعمال تعرفه یا ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل، سیاست حمایت از تولید را در پیش گرفته، در حالی که برخی شرکت‌های بازرگانی با دور زدن قانون و تغییر کد گمرکی کالا (HS Code) به‌راحتی کاتالیست را وارد بازار کرده و با عرضه آن با قیمت پایین‌تر، شرکت‌های تولیدی داخلی را از چرخه کسب و کار حذف می‌کنند.

به‌طور نمونه در حال حاضر بازرگانان و تجار با جایگزین کردن تعرفه «اکسیدهای وانادیم» به‌جای «کاتالیست پنتا اکسید وانادیم» به وادرات این کاتالیست از کشورهای روسیه و هند اقدام کرده و در عمل سیاست حمایتی وزارت صمت از تولیدات داخلی را بی‌خاصیت کرده‌اند.

در حالی که فشارهای کشورهای غربی و تحریم فروش کاتالیست به ایران در دور اول تحریم‌ها، ضرورت خودکفایی در تولید این مواد استراتژیک را بیش از پیش نمایان کرده و بر همین اساس سرمایه‌گذاری برای تاسیس شرکت‌های تولید کاتالیست در داخل صورت گرفت، در حال حاضر ناهماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی برای حمایت از تولید داخل، تولیدکنندگان را به ورطه ورشکستگی کشانده است.

هنوز مدت زمان زیادی از جشن پیروزی برای تولید کاتالیست توسط شرکت‌های دانش بنیان و خودکفایی کشور از واردات کاتالیست‌های خارجی نگذشته است که جریان‌هایی خاص اینچنین کمر همت به نابودی این شرکت‌ها بسته‌اند. جالب اینجاست که شرکت‌های صنایع شیمیایی، معدنی و پتروشیمی‌ نیز علی‌رغم همه شعارهایی که در حمایت از تولید داخل سر می‌دهند، در عمل خرید محصولات خارجی را ترجیح می‌دهند.

وجود حفره‌های قانونی در نظام تعرفه‌گذاری، دور زدن قوانین گمرکی و وجود امضاهای طلایی برای ترخیص کالا در گمرک در کنار قوانینی که مانع رقابت‌پذیری کالای داخلی با خارجی می‌شود، شرایط را برای شرکت‌های تولیدکننده کاتالیست بسیار دشوار کرده است و در صورتی که اقدامی در جهت جلوگیری از اقدامات غیرقانونی شرکت‌های بازرگانی نگردد، به زودی شاهد تعطیلی شرکت‌های تولید کاتالیست در داخل کشور خواهیم بود.

عناوین برگزیده