تاریخ: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۲۳
بازدید: ۳۰۷
کد خبر: ۵۵۴۲۸
سرویس خبر : انرژی
یزدی‌زاده اعلام کرد:

کاهش ۳ میلیون مترمکعبی مصرف آب در ذوب آهن

می متالز - مدیرعامل ذوب‌آهن گفت: حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه خرید پساب از شهرستان نجف‌آباد، روستاهای فلاورجان، ایمان شهر و فولادشهر در دستور کار ذوب آهن قرار دارد و با انتقال پساب به کارخانه ذوب آهن ظرف چهار سال آینده به مرور مصرف آب خام در کارخانه کاهش خواهد یافت.
کاهش ۳ میلیون مترمکعبی مصرف آب در ذوب آهن

به گزارش می متالز، منصور یزدی زاده پس از بازدید اعضای شورای شهر و روستای شهرستان لنجان از فعالیت‌های زیست محیطی کارخانه ذوب آهن، اظهار کرد: ایجاد ارتباط هرچه بیشتر بین کارخانه ذوب آهن و شورای اسلامی شهر و روستای لنجان گفت‌وگویی دوطرفه را رقم می‌زند، بی شک هیچ چیز بهتر از گفت‌وگو نبوده اما این مهم در کشور بسیار محدود است و بنابراین به راحتی اتهام زنی می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات زیست محیطی کارخانه ذوب آهن در راستای کاهش آلایندگی‌های این صنعت بزرگ کشور، تصریح کرد: انتشار بوی کک در منطقه از جمله مهمترین مسائلی است که گلایه مندی شهروندان شهرهای زرین شهر و چمگردان را به همراه داشته اما مسئله مهم آن است که مشکل واحد کک سازی کارخانه ذوب آهن به دو سال پس از راه اندازی باطری سازی شماره سه بازمی گردد.

وی با بیان اینکه ذات صنایعی همچون فولادسازی، آلایندگی است و کارخانه ذوب آهن نیز سال‌های طولانی است که با مسائل زیست محیطی دست و پنجه نرم می کند، ادامه داد: امروز بیش از هفت سال از عمر باطری شماره سه می گذرد و طی سال‌های گذشته شاهد مشکلات زیست محیطی واحد کک سازی بوده ایم، با توجه به اهمیت حرکت در مسیر انجام وظایف اجتماعی و کاهش آلایندگی‌ها، کارخانه ذوب آهن از سال گذشته به سمت اجرای پروژه‌های زیست محیطی و ساخت درب‌های فلکسیبل حرکت کرده است.

یزدی زاده اضافه کرد: درب‌های فلکسیبل باطری شماره سه، از باطری شماره یک الگوبرداری شده که ارتفاع آن سه متر بوده اما مسئله مهم و چالش ساز در باطری شماره سه ارتفاع هفت متری درب‌ها است که یکی از اشتباهات بزرگ در زمان ساخت این باطری به‌شمار می آید زیرا امروزه واحد کک سازی در دنیا با چنین ارتفاعی ساخته نمی‌شود.

 

اتمام فاز اول نصب درب‌های فلکسیبل باطری شماره ۳ ذوب‌آهن تا پایان شهریور

وی گفت: با توجه به وجود تحریم‌ها کارخانه ذوب آهن با تکیه بر توان داخلی در کمتر از یکسال طراحی و اجرای این درب‌ها را آغاز کرد و امروز در فاز نخست از ۷۴ درب ۴۰ درب نصب شده است، و تاپایان شهریور ماه کلیه درب‌های قسمت تخلیه نصب باطری شماره سه نصب خواهد شد.

مدیر عامل شرکت سهامی ذوب آهن خاطرنشان کرد: استفاده از مکانیزم جدید تمیزکاری درب های باطری کک سازی در راستای جذب کامل گازهای فرآیندی، جلوگیری از نشت گاز سلول‌ها و بهبود پروسه و نصب سیستم تصفیه غبار روی باطری شماره سه در راستای جذب ذرات زغال در هنگام شارژ سلول‌ها نیز در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

وی یادآور شد: اقدامات شایان دیگری نیز در خصوص کاهش آلایندگی‌های کارخانه ذوب آهن انجام گرفته است، به گونه ای که امروز حجم غبار منتشر شده از کنورتور کارخانه ذوب آهن از چهار هزار میلی گرم به ازای نرمال مترمکعب به حدود ۱۵۰ میلی گرم به ازای نرمال مترمکعب رسیده است.

یزدی زاده با بیان اینکه غبارگیر کنورتور ایراداتی داشت که درپی رفع آن هستیم و این روند همچنان ادامه دارد، خاطرنشان کرد: برخی مواقع شاهد انتشار کلیپ هایی در فضای مجازی در خصوص وضعیت آلایندگی کارخانه ذوب آهن هستیم و باید توجه داشت برخی مواقع خاص احتمال دارد شرایطی پیش بیاید که شاهد انتشار غبار برای مدت زمان کوتاهی باشیم و نمی توان گفت چنین اتفاقاتی رخ نمی دهد اما ارائه واقعیت‌ها بجای انتشار اکاذیب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا معیار، پایداری کاهش آلودگی است.

 

همکاری ذوب آهن و اداره کل حفاظت محیط زیست استان

وی اظهار کرد: شرکت سهامی ذوب آهن با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان اقدام به تدوین برنامه جامع زیست محیطی کرده و این سند ۱۵ مردادماه به اداره کل حفاظت محیط زیست استان ارسال شده است که پس از نهایی شدن و تایید، برنامه های بهبود تعریف شده توسط این اداره کل، اولویت بندی‌های لازم اجرایی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت سهامی ذوب آهن افزود: طرح جامع زیست محیطی کارخانه ذوب آهن طرحی واقعی به شمار می آید و با نظارت همه جانبه دستگاه های مرتبط همه موارد مربوط به مسائل زیست محیطی این کارخانه به مرحله اجرا خواهد رسید تا میزان آلایندگی‌ها به حد نرمال برسد که بی شک این روند با تغییر مدیریت متوقف نخواهد شد.

وی تصریح کرد: آبگیری از لجن کنورتور اقدام زیست محیطی دیگری است که در کارخانه ذوب آهن انجام گرفته و این پروژه به صورت BOT اجرایی شده است.

یزدی زاده گفت: تخلیه لجن کنورتور می توانست جذب سفره‌های آب زیرزمینی شده و خطرات مختلفی را به همراه داشته باشد اما، امروز با اجرای این پروژه آب از لجن جدا شده و روزانه ۶۰۰ هزار لیتر آب به چرخه تولید باز می گردد.

وی با بیان اینکه کارخانه ذوب آهن در استفاده از پساب در بین صنایع مختلف پیشتاز بوده است، اضافه کرد: یکی از برنامه های کارخانه ذوب آهن استفاده از پساب تصفیه شده شهرهای باغبادران، چرمهین و باغشاد در چرخه تولید بود اما به دلیل نداشتن صرفه اقتصادی، خروجی بسیار کم پساب این شهرها و هزینه سنگین آزادسازی مسیر این مسئله برای ذوب آهن منتفی شد چراکه مسائل استفاده از پساب جزء تصمیمات استراتژیک بوده و این مسئله نمی توانست نیاز ذوب آهن را تامین کند.

 

مصرف آب ذوب‌آهن به مصارف شرب و بهداشتی محدود خواهد شد

مدیرعامل کارخانه ذوب آهن با اشاره به اینکه حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال پروژه خرید پساب از شهرستان نجف‌آباد، روستاهای فلاورجان، ایمان شهر و فولادشهر در دستور کار ذوب آهن قرار دارد، ادامه داد: با تلاش های صورت گرفته و انتقال پساب به کارخانه ذوب آهن ظرف چهار سال آینده به مرور مصرف آب خام در کارخانه به صورت چشمگیر کاهش خواهد یافت و مصرف آب خام در حد مصارف بهداشتی و آب شرب خواهد بود.

وی با بیان اینکه سال ۱۳۹۶ بیش از ۱۷ میلیون مترمکعب مصرف آب داشتیم که سال گذشته این رقم به ۱۴ میلیون مترمکعب تقلیل یافت و توانستیم مصرف آب را نیز کاهش دهیم، یادآور شد: پروژه BOT تصفیه خانه کارخانه ذوب آهن به میزان ۸۸۰ لیتر در ساعت طی ۱۶ ماهه آینده تحویل داده خواهد شد.

یزدی زاده با اشاره به خواسته مردم منطقه در خصوص جذب افراد جویای کار بومی در کارخانه ذوب آهن گفت: امروز ۴۰ درصد از شاغلان کارخانه ذوب آهن متعلق به منطقه هستند و در شرکت های اقماری نیز ۸۰ درصد از شاغلان از منطقه جذب شده است و این مسئله گواه نگاه ویژه این مجموعه به شهرستان است.

منبع: ایم
عناوین برگزیده