تاریخ: ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۷:۰۰
بازدید: ۴۷۴
کد خبر: ۵۵۶۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
اکونومیست:

جهان در انرژی های پاک کمتر سرمایه گذاری می کند

می متالز - چین که نیمی از سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر را به خود اختصاص داده، بیشترین افت سرمایه گذاری را ثبت کرده است.
جهان در انرژی های پاک کمتر سرمایه گذاری می کند

به گزارش می متالز، بیست سال پیش، چین به طور تقریبی هیچ پنل خورشیدی نداشت اما امروز براساس آماری که آژانس بین المللی انرژی اعلام کرده، چینی ها یک چهارم از کل پنل های خورشیدی در جهان را دارند.

این سهم شامل یک کیلومتر بزرگراه خورشیدی می شود، مسیری که به پنل هایی با قدرت تولید انرژی برای 800 خانه مجهز شده است و و 250 هکتار مزرعه که به شکل دو پاندای در حال لبخند زدن تعداد زیادی از این پنل ها را در خود جای داده است.

چین هم چنین ساخت یک نیروگاه بزرگ انرژی خورشیدی در فضا برای دریافت انرژی خورشیدی و بازتاب آن به زمین برنامه ریزی کرده است. سرمایه گذاری در این مقیاس باعث شده هزینه تولید انرژی خورشیدی در چین کاهش پیدا کند. اکنون شهرهای چینی برای استفاده از این برق هزینه کمتری پرداخت می کنند.

دیگر کشورها چین را به این متهم می کنند که پنل های خورشیدی ارزان در بازار می فروشد اما این بریز و پپاش ها در حال کاهش است.

در سال گذشته دولت چین یارانه ای که در این صرف کرده بود را کاهش داد. در ماه آوریل دولت اعلام کرد می تواند برنامه های تولید برق ارزان از باد و خورشید را در اولویت قرار دهد. (چین هم چنین سومین دارنده توربین های بادی در جهان است). این مسئله کاهش سرمایه گذاری دولت چین در بش انرژی های تجدید پذیر طی دو سال گذشته را باعث شده است.

سرمایه گذاری در انرژِی پاک در ایالات متحده آمریکا هم کمتر شده است. در اروپا کشورهایی مثل فرانسه، آلمان و هلند هم در این بخش کمتر سرمایه گذاری کرده اند به ویژه در پروژه های گران قیمت تولید برق.

هرچند این سرمایه گذاری ها در حال کاهش یافته اما تولید انرژی های تجدید پذیر در حال افزایش است. اگر طی ده سال گذشته یک دلار در تولید انرژی خورشیدی سرمایه گذاری شده، این یک دلار 4 برابر ظرفیت  آن زمان بازدهی داشته است.

هزینه سرمایه گذاری در انرژی بادی هم به همین میزان کاهش یافته است.طی یک دهه، ظرفیت انرژی های تجدید پذیر چهاربرابر شده است. نیمی از این رشد مرهون انرژی خورشیدی است هرچند انرژی های تجدیدپذیر راه طولانی در جایگزین شدن با سوخت فسیلی دارند. به ویژه که مصرف ذغال سنگ هنوز در آسیا بالاست و چین یکی از عمده ترین مصرف کنندگان این سوخت فسیلی به شمار می رود.

عناوین برگزیده