تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۸:۲۲
بازدید: ۱۶۸
کد خبر: ۵۶۱۰۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

جلوی صادرات سنگ آهن به خارج استان اصفهان گرفته خواهد شد

می متالز - استاندار اصفهان گفت: جلوی صادرات سنگ آهن که ماده اولیه مورد نیاز صنایع و کارخانه‌های بزرگ استان از جمله ذوب آهن و فولاد است، گرفته خواهد شد.
جلوی صادرات سنگ آهن به خارج استان اصفهان گرفته خواهد شد

به گزارش می متالز، عباس رضایی روز یکشنبه در جلسه شورای معادن استان در سالن اجتماعات استانداری اصفهان افزود: کارخانه ذوب آهن اصفهان نیاز مبرم به سنگ آهن دارد و ظرفیت این ماده اولیه آنها کاهش بسیاری یافته است از طرفی برخی از واحدهای معدنی استان، سنگ آهن خام را به خارج کشور صادر می‌کنند.

وی با بیان اینکه وقتی در داخل استان معادن سنگ آهن داریم چرا باید برای خرید این ماده اولیه از استان های دیگر درخواست داد، اظهار داشت: ما از واحدهای معدنی اصفهان انتظار بیشتری برای همراهی با صنایع داریم و اگر صادراتشان قطع نشود و نیاز داخل استان را تامین نکنند، سلب صلاحیت خواهند شد.

استاندار اصفهان با تاکید اینکه هزاران کارگر در این واحدهای صنعتی مشغول کار هستند، خاطرنشان کرد: صادرات مواد خام به خارج کشور در حالیکه صنایع داخلی به آن نیاز دارند، مغایر با اقتصاد مقاومتی و منویات رهبر معظم انقلاب است و از طرفی هرگاه معادن داخلی نیاز واحدهایی مانند ذوب آهن را تامین کردند آنها نیز باید رفع نیاز داخلی را در اولویت فروش محصولات خود قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه لازم است واحدهای صنعتی نیمه تعطیل یا تعطیل با اتخاذ روش‌های مناسب، فعال شوند، تصریح کرد: ثابت ماندن نرخ ارز، تدابیر دولت و الطاف الهی نیز امید بیشتری را در این زمینه ایجاد کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان درباره تامین سنگ آهن مورد نیاز صنایع ذوب آهن و فولاد استان توضیح داد: این موضوع در جلسه‌ای با حضور مدیران صنایع مربوطه و واحدهای معدنی بررسی و فهرستی از معادن سنگ آهن استان به ذوب آهن اعلام شد تا آنها ارزیابی کنند که سنگ کدام معدن با مشخصات فنی آنها سازگار است.

ایرج موفق با بیان اینکه ما منتظر پاسخ شرکت ذوب آهن به این نامه هستیم، افزود: همچنین در جلسه با حضور مدیران عامل 2 معدن سنگ آهن که صادرات دارند به آنها اعلام شد که اولویت نخست استان، تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی بزرگ است و از صادرات آنها جلوگیری می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت اصفهان به جد پیگیر تامین مواد اولیه صنایع استان است، گفت: زمینی همراه با پروانه اکتشاف در اختیار ذوب آهن نیز قرار گرفت تا نسبت به اکتشاف سنگ آهن جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز خود اقدام کند.

استاندار اصفهان در این جلسه با منصور یزدی زاده مدیرعامل ذوب آهن اصفهان برای پیگیری این موضوع نیز تماس تلفنی گرفت و مقرر شد در جلسه‌ای که روز پنجشنبه این هفته برگزار می شود، بررسی شود.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، چندی پیش مهمترین مشکل این واحد صنعتی را تامین سنگ آهن عنوان کرد و گفت: تهیه مواد اولیه برای تولید در شرایط کنونی با توجه به تغییر قیمت ارز در کشور، بسیار سخت و دشوار است.

ذوب‌آهن اصفهان نخستین و بزرگترین کارخانه تولیدکننده فولاد ساختمانی و ریل در ایران و بزرگترین تولیدکننده محصولات طویل در خاورمیانه است.

منبع: عصر معدن
عناوین برگزیده