تاریخ: ۲۴ شهريور ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۱۰
بازدید: ۱۹۰
کد خبر: ۵۶۱۴۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
ثبت جهانی دماوند در گرو ملاحظات زیست محیطی است

ضرورت رفع نگرانی‌های زیست‌محیطی معادن در دماوند

می متالز - در شهرستان دماوند ۹۳ معدن با فراوانی ۱۷ماده معدنی وجود دارد که از این تعداد ۵۵ معدن در حال فعالیت است و ۹۳۰ نفر در این معادن مشغول کار هستند.
ضرورت رفع نگرانی‌های زیست‌محیطی معادن در دماوند

به گزارش می متالز، با این حال فعالیت معادن در این استان نگرانی‌های زیست‌محیطی را به وجود آورده است.
این معادن که به‌طور عمده سنگ لاشه هستند به چهره دماوند خدشه وارد می‌کنند و گفته می‌شود باعث شده‌اند دماوند ثبت جهانی نشود.

 

آسیب به حیات وحش

در این باره رئیس اداره محیط‌زیست دماوند تاکید کرد: معادن سنگ لاشه که بخش عمده آن در منطقه شکار ممنوع کوه سفید قرار دارد و وسعت بسیاری را در برگرفته، برای زیستگاه‌های طبیعی و محیط‌زیست شهرستان، یک معضل نیازمند بررسی است.
فریدی درباره درصد آلایندگی‌های زیست‌محیطی این منطقه گفت: معادن سنگ لاشه در این منطقه تهدیدی جدی برای محیط‌زیست شهرستان هستند چراکه عامل تخریب زیستگاه طبیعی شده‌اند، در حالی که وجود این معادن دردی از شهرستان دوا نمی‌کند.
رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان دماوند با بیان اینکه در منطقه کوه سفید شهرستان بیش از ۴۰معدن فعال و نیمه فعال وجود دارد، تصریح کرد: این معادن با ایجاد بیش از ۵کیلومتر جاده‌سازی و تردد خودروهای سنگین برای حمل بار، به حیات وحش منطقه آسیب می‌زنند.
وی تصریح کرد: گرچه بر اساس قانون جدید، محیط‌زیست، واگذاری معادن را در استان تهران ممنوع اعلام کرده اما آنچه اهمیت دارد بازبینی و بازنگری معادنی است که در گذشته ایجاد شده‌اند؛ مناطق حفاظت شده همچون منطقه کوه سفید دماوند از شـریان‌های حیاتی اکوسیسـتم کشور و جزو سرمایه‌های زیست‌محیطی شهرستان به شمار می‌روند که باید حفظ شوند.
محمد فریدی با اشاره به اینکه مناطق زیست‌محیطی از ۵منطقه پارک‌های ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و منطقه شکار ممنوع تشکیل می‌شود، اظهار کرد: شهرستان دماوند دارای چند اثر طبیعی شامل غار رودافشان، دریاچه‌های تار و هویر و یک منطقه شکار ممنوع کوه سفید به مساحت ۱۱۱هزار هکتار است که در جنوب شهرستان قرار دارد و بر اساس سرشماری سال گذشته ۲هزار قوچ، میش، کل و بز در آن هستند.
وی ادامه داد: شهرستان دماوند به دلیل داشتن آثار طبیعی و شکار ممنوع از گونه‌های مختلف حیوانی همچون قوچ، میش، کل، بز، سیاه گوش، گرگ، روباه، کفتار، جوجه تیغی، انواع پرندگان شکاری، انواع مارها و... برخوردار است.
فریدی گفت: حتی در محدوده شمال شهرستان خرس وجود دارد و احتمال می‌دهیم با توجه به شواهد ۸پلنگ نیز وجود داشته باشد.
این مقام مسوول درباره معضلات معادن برای محیط‌زیست شهرستان خاطرنشان کرد: دماوند از اقلیم «اکوتون» (بوم مرز) برخوردار است چراکه در شمال به مناطق کوهستانی و در جنوب به مناطق کویری و بیابانی منتهی می‌شود و بخش عمده آن بکر و محافظت شده است اما متاسفانه در این منطقه واگذاری معادن بسیاری انجام شده که البته معادن ارزشمند و استراتژیکی نیستند.
رئیس اداره محیط‌زیست شهرستان دماوند در ادامه با اشاره به اینکه این نهاد به‌طور میانگین بیش از ۴۰مورد پایش از واحدهای صنعتی را در ماه با هدف نظارت محیط‌زیستی انجام می‌دهد، افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور و برای تقویت بخش اشتغال و تولید، هدف ما پلمب واحدهای صنعتی متخلف نیست بلکه به دنبال اصلاح هستیم و در صورت بحرانی بودن، پلمب می‌شوند.

 

نگرانی‌های زیست‌محیطی

چندی پیش فرماندار شهرستان دماوند نیز گفته بود: شهرستان از فعالیت معادن حمایت می‌کند اما نگرانی‌های مردمی در این حوزه باید رفع شوند.
مجید صفری اظهار کرد: معادن بخشی از فعالیت‌های اقتصادی شهرستان هستند که به‌موجب آن‌، اشتغال ایجاد شده و در شکوفایی اقتصادی منطقه نیز نقش مهمی دارد. البته برخی نگرانی‌ها در این حوزه وجود دارد که باید با هماهنگی اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان و مسوولان امور معادن استان رفع شوند تا هم دغدغه مردم در این زمینه برطرف شود و هم معدنکاران بتوانند کار خود را ادامه دهند.
فرماندار شهرستان دماوند بیان کرد: نگرانی‌های زیست‌محیطی و تخریب برخی مناطق به‌واسطه کارهای معدنی، دیگر موضوعی است که باید با نظارت دقیق‌تر متولیان امر برطرف شود.

 

تعیین تکلیف معادن راکد

وی در ادامه به معادن غیرفعال و راکد شهرستان نیز اشاره و تصریح کرد: تکلیف ادامه فعالیت این معادن نیز باید به‌سرعت مشخص شود و افرادی که امتیاز بهره‌برداری دارند و قادر به ادامه کار نیستند، ساماندهی شوند.
همچنین در این نشست، میرمحمدی، رئیس اداره معادن استان تهران درباره مسائل مطرح‌شده اظهار کرد: در ۳سال گذشته هیچ مجوزی برای معدن در استان صادر نشده است.
وی افزود: در قانون استعلام از فرمانداری شهرستان برای صدور یا تمدید پروانه چیزی دیده نشده اما با تعامل و هماهنگی می‌توان این مشکل را برطرف کرد تا از نگرانی شهرستان در این زمینه کاسته شود.

عناوین برگزیده