تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۷
بازدید: ۲۶۰
کد خبر: ۸۱۷۶۲
سرویس خبر : انرژی

استرالیا به بزرگترین صادرکننده LNG تبدیل می‌شود

می متالز - رویا پیامنی: استرالیا در حالی آتش‌سوزی غم‌انگیزی را پشت سر می‌گذارد که به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز مایع طبیعی در جهان نیز شناخته شد.
استرالیا به بزرگترین صادرکننده LNG تبدیل می‌شود

به گزارش می متالز، بر اساس گزارش هولناک منتشرشده توسط سازمان جهانی هواشناسی ملل متحد، بحران آتش‌سوزی استرالیا به چنان نقطه اوجی از وضعیت بحرانی رسیده است که دود ناشی از آتش‌سوزی حدود ۱۰ هزار مایل به سمت آمریکای جنوبی حرکت کرده و ممکن است به قطب جنوب نیز رسیده باشد.

احتمال ورود دوده‌های ناشی از این آتش‌سوزی به قطب جنوب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چرا که با رسوب دوده‌ها، یخ‌ها سیاه می‌شوند و سرعت آب شدن آنها افزایش می‌یابد. در نتیجه به گرم شدن بیشتر کره زمین در یک چرخه نادرست کمک می‌کند و همین امر منجر به افزایش این‌چنین آتش‌سوزی‌های فاجعه‌باری می‌شود.

دقیقا در زمانی که استرالیا یک آتش‌سوزی فصلی غم‌انگیز را پشت سر می‌گذارد، این کشور به عنوان بزرگترین صادرکننده گاز مایع طبیعی در جهان نیز شناخته شده است.

فوربس گزارش می‌دهد: «تجزیه و تحلیل‌های مشاوره صنعت (Energy Quest) برآورد کرده است که در سال ۲۰۱۹ استرالیا، ۷۷.۵ میلیون تن گاز مایع طبیعی عرضه کرده است. در واقع مجموعه‌ای از پروژه‌های جدید در اطراف سواحل استرالیا به پیشرو بودن این کشور در زمینه انرژی کمک کرده است.»

با استناد به منابع، ایالت متحده امریکا به عنوان سریع‌ترین تولیدکننده گاز طبیعی دنیا، کمتر از نیمی از این مقدار را در بازه زمانی مشابه صادر کرده است. همچنین با استناد به برآوردهای Energy Quest و بر اساس گزارش‌های غیررسمی، قطر با صادرات ۷۵ میلیون تن LNG در جایگاه دومین صادرکننده بزرگ LNG جهان قرار گرفته است.

همانطور که در مقاله منتشر شده در فوربس تحت عنوان: «موج آتش‌سوزی، دستاوردهای استرالیا در زمینه صادرات LNG را کاهش داده است» اشاره شده، در استرالیا یک اختلاف دیدگاه بین کسانی که به دنبال رشد سریع صنعت LNG در این کشور هستند با کسانی که مخالف ترویج استفاده از سوخت‌های فسیلی و گرم شدن جهان که از جمله عوامل این آتش‌سوزی‌ها هستند، وجود دارد.

در استرالیا کسی به دلیل وضعیت این کشور به عنوان پیشرو در زمینه سوخت‌های فسیلی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و این موضوع از منظر آنها اهمیت چندانی ندارد. از سوی دیگر تلاش‌ها به سمتی است که تولید زغال‌سنگ کاهش یابد و همچنین تردیدهایی وجود دارد که آیا تبدیل شدن استرالیا به بزرگترین تولید کننده LNG، دستاوردی ستودنی به حساب می‌آید؟ در حالی که گاز طبیعی نقش مهمی در زمینه گرم شدن زمین و تغییرات آب و هوایی ایفا می‌کند و گفته می‌شود که همین موضع یکی از دلایل آتش‌سوزی اخیر بوده است که در اثر آن ۲۴ نفر جان خود را از دست دادند و حدود ۱۵۰۰ خانه ویران شدند.

علاوه بر این، صنعت LNG کشور به وسیله آتش‌سوزی محدود نمی‌شود، اما قرار است که در سال آینده فرایند رشد را با انرژی ادامه دهد. بنابر گزارش فوربس، صادرات استرالیا از پروژه‌های کوئینزلند(Queensland) در سواحل شرقی، استرالیای غربی و سرزمین شمالی(NorthernTerritory) ناشی می‌شود. با پیشرفت‌های جدید بیشتر مانند اسکاربورگ(Scarborough) و پروژه Browse LNG، فرآیند توسعه به سمت تعهدات رسمی توسعه‌ای پیش می‌رود.

اشتهای سیری‌ ناپذیر آسیا برای واردات LNG

آسیا بیشترین تقاضا برای LNG در جهان را داراست که تقریبا می‌توان گفت اشتهای سیری‌ناپذیری برای واردات دارد و در حقیقت بزرگترین محرک افزایش صادرات LNG استرالیا در سال گذشته پروژه ژاپنی (Ichthys) بوده است. بیشتر به لطف Ichthys ، صادرات LNG استرالیا در سال گذشته ۱۱.۴ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۸ افزایش یافته است.

استرالیا قرار است به عنوان یک آزمایش سحرآمیز تورنسل برای بررسی قدرت آگاهی عمومی از گرم شدن جهان و انتشار گازهای گلخانه‌ای در مقابل صنعت انرژی عمل کند. اگر یک فاجعه غم انگیز مانند آتش‌سوزی نتواند رشد صنعت LNG را در این خاک کاهش دهد، نشانه خوبی برای مبارزه مهم و فزاینده در مقابل تغییرات اقلیمی نخواهد بود

عناوین برگزیده