تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۱:۳۶
بازدید: ۳۸۱
کد خبر: ۸۲۲۴۶
سرویس خبر : انرژی

تصفیه‌خانه هفتم آب تهران فردا به بهره‌ برداری می‌رسد

می متالز - تصفیه‌ خانه هفتم آب تهران فردا با حضور مقامات عالی آب کشور به بهره‌ برداری می‌رسد.
تصفیه‌خانه هفتم آب تهران فردا به بهره‌ برداری می‌رسد

به گزارش می متالز، محمد رضا بختیاری مدیرعامل شرکت آب و فاصلاب استان تهران پیش از ظهر امروز طی یک نشست خبری به مناسبت افتتاح طرح تصفیه خانه هفتم آب تهران گفت: تصفیه خانه هفتم آب تهران به ظرفیت نهایی پنج متر مکعب در ثانیه و در دو مدول موازی مستقل هریک با هدف تامین آب شرب نواحی جنوب شهر تهران و شهرهای جنوب شرقی استان تهران در زمینی به مساحت ۱۵ هکتار در جنوب شرقی استان تهران واقع شده است.

وی با بیان اینکه مدول نخست این تصفیه خانه به ظرفیت ۲٫۵ متر مکعب در ثانیه در دی ماه سال ۱۳۹۴ توسط ریاست جمهوری افتتاح شد، گفت: این تصفیه خانه در حال بهره برداری است و آب خام ورودی به آن از سد مخزنی ماملو تامین می‌شود، عملیات احداث مدول دوم تصفیه خانه هفتم آب تهران نیز از ۱۳۹۶ آغاز شد و اکنون به پایان رسیده است.

بختیاری ادامه داد: فرایندهای تصفیه خانه هفتم آب تهران شامل یک مجموعه هواده آبشاری در ورودی تصفیه خانه، پیش گندزدایی و اکسایش، اختلاط، انعقاد، زلال سازی حذف مواد معلق و کلوئیدی، فیلتراسیون به منظور حذف باقی ذرات کلوئیدی، گندزدایی نهایی، سیستم تصفیه لجن و ساخت دو مخزن ۱۰ هزار و ۱۵ هزار متر مکعبی برای تماس با کلر و ذخیره سازی است.

رویکردهای نوین در تصفیه خانه هفتم

وی اضافه کرد: اعمال مدیریت انرژی در تولید آب، کاهش تلفات آب در فرایند تصفیه رعایت استانداردهای زیست محیطی بر اساس برنامه جامع مدیریت پساب، کاهش هزینه های سرمایه گذاری و بهره برداری در طول دوره طرح از طریق استفاده از فناوری‌های نوین ،استفاده از سیستم های کنترل و اتوماسیون به منظور سهولت بهره برداری و کاهش خطاهای انسانی از سرفصل های مهم در اجرای این طرح هستند.

بختیاری با بیان اینکه این پروژه عدالت اجتماعی در حوزه آب را در جامعه اجرایی می‌کند، افزود:  تملک ۲۱٫۴ هکتار زمین تصفیه خانه هفتم از سازمان منابع طبیعی، بهره برداری از مدول نخست تصفیه خانه، عملیات اجرایی طرح و ساخت مدول دوم تصفیه خانه، اجرای فنس جدا کننده محوطه مدول های اول و دوم تصفیه خانه به طول ۱۶۰۰ متر در ساخت سه دستگاه سوئیت برای اقامت کارکنان، بهره برداری تصفیه خانه در احداث دیوار پیرامون تصفیه خانه و انجام مطالعات مدیریت شرایط اضطراری و پدافند غیرعامل تصفیه از رویکرد های نوین در تصفیه خانه هفتم است.

وی با بیان اینکه با افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه هفتم به اضافه رینگ جنوب تهران ۲ میلیون نفر از جمعیت تهران در جنوب و جنوب شرق از آب سطحی سد ماملو بهره‌ مند خواهند شد، افزود: با اجرایی شدن این پروژه، کیفیت آب شهرهای قیامدشت، پاکدشت، قرچک، ورامین، پیشوا و مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۰ ارتقاء پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به اهمیت این پروژه به لحاظ عدالت اجتماعی در شهر تهران و همچنین کم شدن فاصله کیفیت در شمال و جنوب شهر گفت: برای این پروژه ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده در حالی که ارزش روز آن بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

استفاده ۲ میلیون نفر دیگر از آب با کیفیت

وی با اشاره به سه ویژگی مهم بهره‌ برداری از مدول دوم تصفیه‌خانه هفتم به اضافه رینگ جنوب و جنوب شرق بستان تصریح کرد: با افتتاح این پروژه، آب از تصفیه‌ خانه هفتم تا مناطق جنوب تهران مثل یافت‌ آباد به صورت ثقلی منتقل می‌شود. علاوه بر آن کیفیت آب ۲ میلیون نفر ارتقاء یافته و ضمن اینکه آب سطحی جایگزین آبهای زیرزمینی شده و با خاموش شدن چاه‌ها علاوه بر تعادل‌بخشی از فرونشست، در دشت ورامین نیز جلوگیری خواهد شد.

فعالیت ۱۵۰ چاه متوقف خواهد شد

بختیاری با بیان اینکه در شهر تهران ۷۰ درصد منابع آب سطحی و ۳۰ درصد زیرزمینی است، خاطرنشان کرد: با افتتاح مدول دوم تصفیه‌خانه هفتم ۸۰ درصد آب شرب سطحی و ۲۰ درصد از منابع آب زیرزمینی خواهد بود. همچنین ۱۵۰ چاه از فعالیت باز خواهد ایستاد.

وی با بیان اینکه تهران ۱۵۰ میلیون متر مکعب بیلان منفی آب دارد، از این رقم ۸۰ میلیون متر مکعب مربوط به دشت ورامین و مابقی مربوط به جنوب شرق و جنوب غرب تهران است. با افتتاح این تصفیه‌خانه، بیلان به منهای ۵۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران با اشاره به کیفیت آب در تهران تصریح کرد: البته تا قبل از افتتاح این پروژه هم آب ناسالمی در تهران نداشتیم. نیترات آب زیر ۵۰ درصد و در فصل تابستان بین ۶۰ تا ۶۵ درصد بوده که قابل قبول است و با وارد مدار شدن این تصفیه‌ خانه، کیفیت آب جنوب تهران ارتقاء خواهد یافت.

بختیاری یاد آور شد: طی ۱۰ سال گذشته مناطق بالاتر از خیابان انقلاب ۹۰ درصد از آب سطحی و ۱۰ درصد آب زیرزمینی مصرف می‌کردند اما طی این مدت بعد از این سال‌ها با اجرای طرح سلامت، توانسته‌ایم میزان استفاده از آب سطحی را در مناطق جنوبی انقلاب نیز افزایش دهیم و فاصله کیفیت ۵۰ درصدی را به ۳۰ تا ۳۵ درصد برسانیم.

عناوین برگزیده