تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۳:۵۱
بازدید: ۵۷۲
کد خبر: ۸۲۳۳۶
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

سکه 5 میلیون تومان را پس گرفت | FATF و coronavirus محور نوسان ارز و طلا

می متالز - نرخ هر دلار آمریکا در معاملات امروز برخلاف هفته‌های اخیر از 13500 تومان جدا شد و به 13600 تومان رسید. پس از فروکش شوک قیمتی که با التهاب تنش‌های منطقه و احتمال رویارویی مستقیم ایجاد شده بود، دلار در سطوح کمتر از 13600 تومان معامله می‌شد. امروز اما بار دیگر این ارز خود را از نیمه پایینی 13 هزار تومان جدا کرد و با رشد بیش از 60 تومانی همراه شد.
سکه 5 میلیون تومان را پس گرفت | FATF و coronavirus محور نوسان ارز و طلا

به گزارش می متالز، به نظر می‌رسد همچنان اخبار غیراقتصادی نقش مهمی را در تعیین مسیر نرخ ارز داشته‌اند. در این خصوص اخبار از پایان مهلت بررسی لوایح مرتبط با FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و اظهارنظرها در این خصوص که نظر شورای نگهبان بر این لوایح مورد پذیرش است به عقیده برخی از فعالان بازار ارز در ایجاد موج صعودی موثر بوده است. البته در این میان برخی این فضا را ناپایدار عنوان کرده و برخی این موضوع را نشانه‌ای از عدم تعامل در سیاست‌های بین‌المللی مطرح کرده و در نتیجه و دلیلی برای رشد دلار می‌دانند.

در بازار طلا نیز سکه همگام با رشد نرخ ارز در بازار داخلی و افزایش قیمت طلای جهانی، مسیر صعودی را در پیش گرفت. هر سکه طرح جدید با رشد بیش از 60 هزار تومانی به 5 میلیون تومان رسید. پیش از این هم‌زمان با اوج‌گیری التهاب منطقه (در میانه دی) سکه طلا این سطح را تجربه کرده است. در میانه دی نگرانی از وقوع جنگ التهاب بازار ارز داخلی و قیمت طلا در بازار جهانی را رقم زد و در شرایط کنونی سیگنال‌های غیراقتصادی به عنوان عاملی برای رشد نرخ دلار و ویروس کشنده کرونا به عنوان حامی قیمت طلا در بازار جهانی معرفی می‌شود.

نگرانی از اثر قابل توجه ویروس کرونا بر اقتصاد جهانی، با محوریت چین، به عنوان دومین غول اقتصاد دنیا سرمایه‌ها را به سمت طلا به عنوان مکانی امن برای حفظ ضربه‌های احتمالی از کاهش رشد اقتصاد جهانی سوق داده است. در این خصوص بازار شایعات در خصوص گسترش یا یافتن راه‌حل درمانی داغ است و با این حال فعلا اخبار موثق از ادامه سرایت این ویروس به دیگر کشورها و افزایش تعداد بیماران خبر می‌دهد. در چنین شرایطی اخبار از این ویروس با اثر بر قیمت طلا در بازار جهانی می‌تواند بر قیمت سکه نیز اثر بگذارد. در بازار داخل نیز همچنان در وضعیت گنگ متغیرهای اقتصادی، به خصوص حجم نقدینگی کشور، همچنان انتظار برای صدور سیگنال‌های غیراقتصادی برای بازگشت آرامش به ارز وجود دارد.

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده