تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۰:۰۰
بازدید: ۲۹۵
کد خبر: ۸۲۵۰۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
پارسایی با اشاره به پیگیری‌های کمیسیون اصل نود مجلس:

۱۷۴ هزار میلیارد تومان، فرار بدهکاران کلان مالیاتی/ سامانه شفاف باید تعریف شود

می متالز - سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به گزارش‌ میزان بدهی مالیاتی اشخاص حقیقی و حقوقی که بیش از ۱۰ میلیارد بدهی دارند، گفت: مجموع این میزان بدهی مالیاتی ۱۷۴ هزار میلیارد تومان است لذا سامانه شفاف در این زمینه باید تعریف شود.
۱۷۴ هزار میلیارد تومان، فرار بدهکاران کلان مالیاتی/ سامانه شفاف باید تعریف شود

به گزارش می متالز، بهرام پارسایی، با اشاره بررسی پرونده مرتبط با بدهی‌های مالیاتی در کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، گفت: با توجه به پرونده‌های مطرح در کمیسیون، یکی از بانک‌ها به تنهایی 2 هزار میلیارد بدهی مالیاتی دارد که در ارتباط با اخذ مالیات و پرداخت آن اقدامی صورت نگرفته است از این رو به صورت کلی از طریق کمیسیون با سازمان امور مالیاتی مکاتباتی شد تا گزارش‌هایی جهت تکمیل پرونده ارایه دهند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کمیسیون در مکاتبات خود خواست تا گزارشی درباره وضعیت بدهکاران مالیاتی بالای 10 میلیارد تومان ارایه کنند. همچنین گزارشی از استعلام مبلغ مالیاتی که موسسات بزرگ اقتصادی مانند اوقاف، بنیاد جانبازان، آستان قدس رضوی و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) یا قراردادهای کلان پرداخت می‌کنند به کمیسیون ارسال کنند.

وی افزود: بر اساس گزارش ارایه شده؛ بدهی مالیاتی بیش از 10 میلیارد تومان متاسفانه از سوی افرادی که اغلب ذی نفوذ هستند یا به هر طریقی توان فرار از پرداخت مالیات را دارند، ایجاد شده است.

پارسایی گفت: بر اساس این گزارش تعداد بدهی بدهکاران مالیاتی اشخاص حقیقی که بیش از 10 میلیارد بدهی دارند، حدود 22 هزار میلیارد تومان و بدهی بدهکاران مالیاتی اشخاص حقوقی که بیش از 10 میلیارد بدهی دارند، حدود 152 هزار میلیارد تومان و بدهی مالیات شرکت‌های خودروسازی 176 میلیارد تومان است که جمع آنها در کشور حدود 174 هزار میلیارد تومان می‌شود.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این میزان بدهی مالیاتی باعث نارضایتی بخشی از مردم شده است و با گرانی بنزین یا بستن مالیات بر عوارض و سفرهای داخلی و خارجی درست نمی‌شود.

وی با بیان اینکه بدهی مالیات‌های کلان باید پیگیری شود، گفت: بنیاد جانبازان خود را معاف از مالیات می‌داند لذا کمیسیون دلایل و مستندات را درخواست کرده تا موضوع را بررسی کند. مجموعه اقتصادی زیر مجموعه آستان قدس هم فقط 12 هزار میلیارد تومان مالیات داده و سازمان اوقاف با این حجم مبادلات اقتصادی مالیاتی پردخت نمی‌کند، ستاد اجرای فرمان امام(ره) نیز مبلغ ناچیزی مالیات می‌دهد بنابراین سامانه شفاف باید تعریف شود و راهکاری اتخاذ شود تا بنگاه‌های اقتصادی بزرگ مالیات دهند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، افزود: مالیات بر درآمد هنرمندان، ورود به مسائل حاشیه‌ای است، لذا لازم است که دولت لایحه دهد تا قانونی تصویب شود از سوی دیگر عزم همگانی برای بهبود پرداخت بدهی مالیات‌ها نیاز است.

عناوین برگزیده