تاریخ: ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۰
بازدید: ۳۷۷
کد خبر: ۲۶۳۰۶۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نقش مهم سیمان دشتستان در تولید ملی و ارزآوری؛

صادرات سیمان با بارگیری بزرگ‌ترین محموله سیمان فله/ کویتی‌ها مشتریان ثابت سیمان دشتستان

‌می‌متالز - یکی از محصلات مهمی که در کشور ما و به ویژه در استان بوشهر تولید می‌شود سیمان است. استان بوشهر با داشتن یه کارخانه سیمان دشتستان، سیمان‌مند دشتی و سیمان ساروج کنگان نقش قابل توجهی در تولید این محصول و صادرات آن به دیگر کشور‌ها دارد که از این میزان درصد قابل توجهی را شرکت سیمان دشتستان تولید می‌کند.

به گزارش می‌متالز، نقش صادرات در بخش اساسی تجارت نشان داده می‌شود. رشد ناشی از صادرات، موضوعی بسیار بحث برانگیز است. اقتصاددانان به شدت اعتقاد دارند که اندازه گیری رشد اقتصاد واقعاً پیچیده است و به عوامل مختلفی از جمله تجارت، انباشت سرمایه (چه از نظر جسمی و چه از نظر انسانی)، نوسان قیمت، توزیع درآمد و وضعیت سیاسی و همچنین بسیاری از خصوصیات نامشخص دیگر بستگی دارد.

از سه دهه گذشته رشد ناشی از صادرات، موضوع تحقیقات اساسی و بررسی‌های تجربی بوده و باعث بحث و تبادل نظر در ادبیات تجارت و توسعه و پیشرفت شده است. بیشتر کشور‌ها می‌خواهند صادرات خود را افزایش دهند. شرکت‌ها می‌خواهند بیشتر بفروشند. هنگامی که ظرفیت فروش داخلی تکمیل می‌شود، تولیدکننده می‌خواهد به خارج از کشور نیز صادرات داشته باشد.


چگونه صادرات بر اقتصاد تأثیر می‌گذارد


نقش صادرات در افزایش شغل، افزایش دستمزد‌ها و سطح زندگی مردم کشور و منجر به تولید داخلی می‌شود. تولید داخلی نیاز به نیروی کار داخلی دارد. از این رو صادرات منجر به افزایش اشتغال در کشور می‌شود. جدا از اشتغال مستقیم که از طریق صادرات تأمین می‌شود.

به همین ترتیب، مردم شادتر خواهند شد؛ صادرات باعث ماندن و نگهداری ذخایر ارزی در بانک مرکزی کشور می‌شود؛ کشور‌ها همچنین برای مدیریت نقدینگی از ذخایر ارزی استفاده می‌کنند. این بدان معناست که آن‌ها می‌توانند تورم را کنترل کنند و ارزش پول ملی بیشتر می‌شود.

استان بوشهر نیز با توجه ظرفیت غنی در حوزه منابع عظیم انرژی و اقتصاد دریا محور دارد پتانسیل بزرگی برای اقتصاد کشور جهت ارزآوری محسوب می‌شود و بخش عمده صادرات کشور از بنادر و گمرکات این استان صورت می‌گیرد.

صادرات ۴.۷ میلیون تن کالا از گمرکات استان بوشهر


علی سلیمانی مدیرکل گمرک بوشهر در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: گمرکات استان بوشهر نقش مهمی در عرصه صادرات و واردات کالا دارند و طی دو ماه نخست سال جاری ۴.۷ میلیون تن کالا با احتساب میعانات گازی از گمرکات استان بوشهر صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه بیشترین صادرات گمرکات استان به چین، امارات، ترکیه و هند انجام شده است خاطرنشان کرد: کالا‌های صادراتی از گمرکات استان بوشهر در سال گذشته به ۵۶ کشور ارسال شد.

مدیرکل گمرک بوشهر با اشاره به صادرات ۲۲.۵ میلیون تن کالا به ارزش ۹.۶ میلیارد دلار به کشور‌های چین، امارات، ترکیه، هند، پاکستان، آفریقای جنوبی، نیجریه، برزیل، موزامبیک و قطر افزود: این صادرات از نظر وزن ۸۷ و از نظر ارزش ۹۵ درصد افزایش داشته است.

وی از افزایش ۶۰ درصدی صادرات گمرکات استان بوشهر به کشور چین در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: طی سال گذشته ۱۵.۵ میلیون تن به ارزش ۶.۸ میلیارد دلار از گمرکات استان بوشهر به کشور چین صادر شده است.


توسعه صادرات به همسایه‌ها


سلیمانی میزان صادرات به امارات را ۲.۴ میلیون تن عنوان کرد و ادامه داد: در سال گذشته ۷۶۰ هزار تن کالا از گمرکات استان بوشهر به ترکیه صادر شد.

وی مهمترین محصولات صادراتی از استان را گاز مایع، متانول، پلی اتیلن، کود اوره، میعانات گازی، گوگرد و دیگر محصولات پتروشیمی عنوان کرد و گفت: در سال گذشته ۲۵۷ نوع کالا از گمرکات استان بوشهر صادر شد.

ناظر گمرکات استان بوشهر از افزایش صادرات به کشور‌های همسایه خبر داد و خاطرنشان کرد: یکی از هدف‌گذاری‌ها در استان بوشهر افزایش صادرات به کشور قطر است.

صادرات سیمان با بارگیری بزرگ‌ترین محموله سیمان فله/ کویتی‌ها مشتریان ثابت سیمان دشتستان

صادرات سیمان


دسترسی نامحدود به معادن طبیعی سیمان در کشور و همچنین تعدد ساخت کارخانجات سیمان از آغاز دهه ۸۰، تحول شگرفی را در حجم تولیدات سیمان ایران ایجاد کرده است. این مساله؛ یکی از دلایلی است که زنجیره تامین سیمان داخل، مشکلات چندانی را به لحاظ کمبود مواد اولیه تجربه نکرده است. چرا که بیش از نیمی از مواد و تجهیزات این محصول به سهولت قابل تامین و دسترسی هستند. یکی از نکات حائز اهمیت در بخش صادرات سیمان تولید داخل؛ موقعیت استراتژیک ایران در آسیا و خاورمیانه است.

دسترسی به مرز خشکی و آبی توام با هم، موجبات گسترش محدوده صادرات ایران به کشور‌های نزدیک به مرز ایران را فراهم کرده است. همچنین با توجه به مواضع کشور‌های همسایه در زمینه توسعه زیرساخت‌های شهری، میزان مصارف مصالح ساختمانی به ویژه سیمان بیشتر گردیده است که این از این نظر ایران توانسته؛ علاوه بر تامین نیاز داخل بخش عمده‌ای از نقاضای بازار بین الملل را نیز پاسخ دهد.

بیشترین حجم صادراتی سیمان تولید داخل بر اساس آمار مربوط به اولین سال‌های دهه ۹۰ است؛ که نزدیک به ۱۹ میلیون تن از این محصول به سایر کشور‌ها صادر شد. هم اکنون؛ با توجه به ظرفیت مازاد ایران در بخش تولیدات سیمان مرغوب و همچنین تدابیر مسوولان این بخش تا افق ۱۴۰۴ بیش از ۹۰ میلیون تن از سیمان به کشور‌های آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود.

نقش شرکت سیمان دشتستان در ارزآوری

اما یکی از محصلات مهمی که در کشور ما و به ویژه در استان بوشهر تولید می‌شود سیمان است. استان بوشهر با داشتن یه کارخانه سیمان دشتستان، سیمان‌مند دشتی و سیمان ساروج کنگان نقش قابل توجهی در تولید این محصول و صادرات آن به دیگر کشور‌ها دارد که از این میزان درصد قابل توجهی را شرکت سیمان دشتستان تولید می‌کند. بر اساس آمار منتشر شده روزانه حدود ۱۳ هزار تن سیمان توسط این سه کارخانه تولید و روانه بازار می‌شود. صادرات این محصول نیز سبب شده تا ارز قابل توجهی وارد کشور شده و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد.


سیمان و کاربرد آن


توجه به توضیحات فوق کاربرد اصلی سیمان استحکام بخشی ماده بتن و در نتیجه حفظ پایداری ساختمان است. ترکیبات اصلی و اولیه سیمان از نوع سیمان پرتلند حاصل می‌شود. سیمان پس از سخت شدن ساختاری منسجم و غیرقابل نفوذ ایجاد می‌کند که مانع از نفوذ آب و هوا به داخل ماده خواهد شد. به همین منظور این ماده، گزینه مناسبی برای ساخت فونداسیون و لایه‌های زیرین ساختمانی است. مراحل تولید و فرآوری ماده سیمان شامل استخراج مواد از معادن، انبارداری، شکستن مقاطع سنگ سیمان و افزودن مواد و حرارت دهی آن است. کاربرد اصلی سیمان مربوط به بخش ساخت و ساز‌ها بنا‌های شهری است.

صادرات سیمان با بارگیری بزرگ‌ترین محموله سیمان فله/ کویتی‌ها مشتریان ثابت سیمان دشتستان

صادرات سیمان به کویت


مقصد اصلی صادرات سیمان دشتستان کشور کویت است. کشور کویت مقصدی امن و پراهمیت جهت شناساندن برند کالای مرغوب ایرانی است. این کشور به لحاظ قوانین واردات کالا در زمره کشور‌های سختگیر و مطابق با استاندارد‌های بین المللی است. به عبارتی شاخصه کیفیت و نحوه بسته بندی دو فاکتور تعیین کننده جلب رضایت مشتریان کویتی هست که لازم است از سوی صادرکنندگان در نظر گرفته شود. بخش عمده‌ای از صادرات ایران به این کشور متعلق به محصولات کشاورزی خوراکی و همچنین مواد معدنی سیمان است که توسط کشتی به این کشور ارسال می‌شود. در سال ۲۰۲۰ میلادی قریب به ۳۳۰ هزار تن سیمان تولید ایران به کشور کویت صادر شد.

صادرات سیمان دشتستان


ایرج موسوی مدیر عامل شرکت صنایع سیمان دشتستان با اشاره به آماری از صادرات سیمان این شرکت اظهار داشت: در سال ۱۴۰۰ مقدار ۵۸ هزار و ۶۶۹ تن کلینکر تیپ ۲، ۱۴۹ هزار و ۸۹۸ تن سیمان فله تیپ ۲ و همچنین ۲۱ هزار و ۳۱۰ تن سیمان فله تیپ ۵ صادرات داشتیم که در مجموع این آمار ۲۲۹ هزار و ۹۰۷ هزار تن می‌رسد.


کویت مشتری اصلی سیمان دشتستان


وی همچنین با اشاره به آماری از صادرات در دو ماهه اول سال ۱۴۰۱ گفت: امسال نیز تا کنون ۲۸ هزار ۵۴۴ تن سیمان فله تیپ ۲ و همچنین ۳۴ هزار و ۵۰۰ تن سیمان فله تیپ ۵ صادرات بوده که در مجموع ۶۳ هزار و ۴۴ تن می‌باشد.

موسوی درباره مقصد صادرات محصول این شرکت گفت: ۱۰۰ درصد صادرات ما در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به کشور کویت بوده است.


برخی موانع پیش روی سیمانی‌ها


مدیر عامل شرکت صنایع سیمان دشتستان همچنین به برخی موانع مهم پیش روی اشاره کرد و گفت: از جمله موانع مهم پیش روی صادرات وضع عوارض سنگین گمرکی بر روی سیمان صادراتی ۵ درصد و کلینکر صادراتی ۱۱ درصد و افزایش ۴۵ درصدی هزینه‌های عوارض بندری، باربری و خن کاری است.

وی همچنین افزایش ۳۵ درصدی هزینه‌های حمل و نقل زمینی -غالب قرارداد‌های صادراتی بصورت FOB و نیز تعیین غیرکارشناسی کف عرضه‌های سیمان در بازار داخلی در بورس کالا توسط وزارت صمت از دیگر موانع دانست.

صادرات سیمان با بارگیری بزرگ‌ترین محموله سیمان فله/ کویتی‌ها مشتریان ثابت سیمان دشتستان

بارگیری بزرگ‌ترین محموله سیمان فله صادراتی/ سیمان دشتستان دوباره رکورد زد


موسوی نایب رئیس هیات مدیره و مدیر عامل شرکت صنایع سیمان دشتستان در گفتگو با خبرنگاران از ثبت رکوردی دیگر در آغاز سال ۱۴۰۱ خبر داد و اظهار داشت: شرکت سیمان دشتستان توانست برای اولین بار در بنادر استان بوشهر، بارگیری بزرگ‌ترین محموله سیمان فله صادراتی را به مقدار ۳۴ هزار و ۵۰۰ تن در اسکله نگین بوشهر به ثبت برساند.

نایب رئیس هیات مدیره ومدیر عامل شرکت صنایع سیمان دشتستان بیان داشت: این محموله در نوع خود بزرگترین محموله سیمان صادراتی در استان بوده و ادامه این روند می‌تواند منابع ارزی را از طریق صادرات غیر نفتی وارد کشور کند.

وی با بیان اینکه این کار با همدلی و همکاری کلیه واحد‌های شرکت سیمان دشتستان و شرکت‌های زیر مجموعه بازرگانی دامون و حمل و نقل میلاد بار صورت گرفت افزود: جا دارد از تک تک کلیه عزیزان و همراهان گرامی قدردانی و تشکر نماییم.

موسوی در ادامه ضمن تاکید بر اولویت تامین سیمان مورد نیاز استان توسط شرکت سیمان دشتستان، اعلام نمود که در بهمن و اسفند ماه سال گذشته و با توجه به نیاز بازار استان به سیمان، عملا صادرات شرکت را متوقف نمودیم.

موسوی همچنین از برخی نهاد‌ها و سازمان‌ها همچون اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، اداره کل گمرکات بوشهر، پلیس راه استان، سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای که در مسیر تحقق این کار همراهی کردند تقدیر و تشکر کرد.

 همچنان که گفته شد صادرات سیمان نقش مهمی در اقتصاد کشور داشته و در این بین شرکت‌های فعال در استان بوشهر توانسته اند به سهم خود نقش مهمی را در تولید ایفا کرده و ارزآوری قابل توجهی را برای کشور داشته باشند. سیمان دشتستان امروزه یکی از محصولاتی است که بین المللی شده و عرب نشینان کویتی مشتریان ثابت آن هستند.

منبع: گام خبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده