تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۹
بازدید: ۱۷۴
کد خبر: ۲۷۱۰۰
سرویس خبر : آهن و فولاد

ذوب آهن، مادر صنعت فولاد پیشتاز در عرصه صنعت کشور

می متالز - ظرفیت تولید فولاد مادر صنعت فولاد کشور پس از انقلاب اسلامی تا کنون شش برابر شده است.
ذوب آهن، مادر صنعت فولاد پیشتاز در عرصه صنعت کشور

به گزارش می متالز، مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان گفت: در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی این شرکت بزرگ صنعتی را بعنوان شناسنامه صنعت فولاد کشور در 51سالگی معرفی کرد و گفت: سنگ بنای این شرکت فولادی پیش از انقلاب گذاشته شد اما رشد و تکامل این واحد بزرگ صنعتی پس از انقلاب شکوفا شد.

منصور یزدی زاده، تولید ذوب آهن اصفهان را پیش از انقلاب 600هزار تُن بیان کرد و افزود: اکنون ظرفیت تولید محصولات فولادی در این شرکت 10برابر افزایش یافته است.

وی پیش از انقلاب تنها یک کوره بلند هزار مترمکعبی در این واحد صنعتی بزرگ فولادی فولاد بود در حالی که با اضافه شدن دو کوره بلند دیگر در سال1362 با ظرفیت دو هزار مترمکعب  پس از انقلاب به این شرکت ظرفیت تولید ذوب آهن شش برابر شدو دستاوردی ارزشمند در صنعت فولاد به ثمر نشست.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان،تحریم ها را فرصتی ارزشمند برای رشد و بالندگی شرکت ذوب آهن بعنوان صادرکننده نمونه کشور  دانست و گفت: در سخت ترین شرایط دوران جنگ، ذوب آهن اصفهان نقش مهمی در تجهیز، نصب و راه اندازی مجتمع فولاد مبارکه ایفا کرد.

منصور یزدی زاده افزود: این شرکت صنعتی بزرگ در گذر از چهل سالگی انقلاب، زیر فشارهای فراوان دوران جنگ و حملات هوایی دشمن 286شهید را در دوران دفاع مقدس تقدیم انقلاب کرد و دارای 14هزار ایثارگر است.

وی گفت: در دوران انقلاب به ویژه در سال های اخیر عملکرد این شرکت فولادی در زمینه بازسازی و توسعه ای ارتقا یافته و دستگاه های این شرکت به روز و در بخش هایی هم خودکفایی حاصل شده است.

منصور یزدی زاده، این شرکت را تنها کارخانه تولیدکننده مقاطع فولادی در دوران جنگ تحمیلی  و بعنوان بخشی از انقلاب معرفی کرد و افزود: شرکت ذوب آهن اصفهان در زمینه ساخت قطعات و تجهیزات نظامی و ساخت پل های شناور نقشی تاثیرگذار را به صورت مستقیم ایفا کرد.

مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان،این شرکت را امروز با 60درصد ظرفیت فعال بیان کرد و گفت: ذوب آهن در صنایع بالا وپایین دست بسیار نقش آفرین است  حدود 17هزار نفر به صورت مستقیم با معادن زغال سنگ همکاری دارند و معیشت آنها به تولید ذوب آهن اصفهان وابسته است.

منصور یزدی زاده همچنین نقش ذوب آهن اصفهان را در راه اندازی بورس کالا حرکتی ارزشمند در حیطه اقتصاد و صنعت کشور دانست و افزود: تا پیش از راه اندازی بورس کالا، ظرفیت تولید فولاد کشور هشت میلیون تُن بود اما امروز در ظرفیت به 31میلیون تُن فولاد رسیده است.

وی تنوع محصول ذوب آهن اصفهان را 10برابر تنوع محصول در پیش انقلاب بیان کرد و گفت: درپیش انقلاب 600هزار تن محصول تنها در اندازه های خاص تیرآهن و میلگرد دراین شرکت تولید می شد در حالی که پس از انقلاب تولید کلاف های صنعتی و ساختمانی، انواع تیرآهن های سنگین از سایزهای 18به بالا تا اندازه 300میلیمتر در I و H BEM در بسیاری از سایزهای مختلف تولید می شود و به تازگی h300 به محصولات این شرکت صنعتی  افزوده شده است.

وی ایجاد فضای سبز این شرکت را در مقایسه با محیط تولید شرکت 80برابر اعلام کرد و افزود: ایجاد زیرساخت هایی همچون اتوبان ذوب آهن به اصفهان و نصب دیوارهایی برای ارتقای ضریب ایمنی مسیر حرکت در این محل، فعالیت نیروی انسانی متعهد در جبهه ها و ساخت قطعات و تجهیزات، ارسال محصولات فولادی در کوتاه ترین زمان ممکن برای مشارکت در ساخت مناطق زلزله زده بم و کرمانشاه، ساخت شهر فولادشهر، ساخت ورزشگاه فولادشهر و ایجاد روحیه شادابی و نشاط برای فنس 800هکتار است بطوری که 25درصد آن شامل 200هکتار برای فضای سبز تکلیف و 80برابر آن ایجاد شده که بخش عمده ای از آن دیم است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان، ذوب آهن اصفهان را دارای بزرگترین جنگل دست کاشت کشور به مساحت 16هزار و 500هکتار دانست و گفت: در زمینه آبیاری فضای سبز، با وجود یک مترمکعب در ثانیه دیماند آب، مصرف آب را با بهره گیری از پساب به چهار دهم کاهش داده ایم.

عناوین برگزیده