تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۲ ، ساعت ۱۹:۱۷
بازدید: ۱۲۰
کد خبر: ۳۲۲۴۸۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
در نشست خبری معاونین مجتمع فولاد خراسان مطرح شد؛

سه پروژه کلان در دستور کار “فخاس”

‌می‌متالز - در نشست خبری معاونین مجتمع فولاد خراسان با کارشناسان و اصحاب رسانه بر احداث سه پروژه عظیم در آینده نزدیگ تاکید شد.

به گزارش می‌متالز، در ابتدای این نشست حمیدرضا اسحاقیان، معاون طرح و توسعه مجتمع فولاد خراسان گفت: امروز زنجیره تولید فولاد خراسان به توازن رسیده و در نقطه کاملی هستیم. با پتانسیل‌هایی که داریم طرح‌های توسعه جدید را تعریف کرده ایم.

وی افزود: گندله سازی ۲.۵ میلیون تن در سال است که می‌خواهیم آن را افزایش دهیم. کارخانه فولاد سازی ۱ و ۲ هرکدام ۷۰۰هزار تن تولید دارند. همچنین واحد بالا دستی ۲ واحد احیای مستقیم است که هرکدام ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی تولید می‌کنند. واحد گندله سازی که ۲.۵ میلیون تن تولید داریم که قصد داریم به ۳.۴ میلیون تن برسانیم.

اسحاقیان عنوان کرد: مشکل آب و برق و گاز در همه جا وجود داردبرای حل آن در سد بار مشارکت کرده و ۴۰ درصد ظرفیت آن را خریدیم تا مشکل آب نداشته باشیم.

معاون طرح و توسعه فخاس اظهار داشت: سرمایه گذاری از پروژه پساب نیشابور را نیز داریم. کمبود آب نداشته و حتی امکان تامین آب سایر صنایع را نیز خواهیم داشت.

فولاد خراسان مشکل آب خود را حل کرده است و ۳.۵ تا ۱۴ میلیون متر مکعب نیز تصفیه آب صورت خواهد گرفت؛ که علاوه بر چاه و سد است.

وی گفت: سه پروژه بزرگ را تعریف کردیم احداث یک واحد تولید فولاد، ریخته گری شمش و نورد که با پتانسیل‌های موجود آن‌ها را اجرایی خواهیم کرد. در زمینه برق نیز قصد داریم خودمان نیروگاهی را احداث کنیم و یا ساخت آن را به یکی از شرکت‌ها بسپاریم.

هدفگذاری در حوزه حمل و نقل ریلی است

محمدرضا شفیعیان، معاون خرید مجتمع فولاد خراسان در ادامه افزود: در زنجیره خط تولید ۴کارخانه اصلی وجود دارد که به صورت مداوم برای رسیدن به اهداف و برنامه‌های سود کار میکنند. برای این اقدام نیاز به یک لجستیک و پشتیبانی تامین کامل و رصد شده داریم.

وی افزود: حدودا سه میلیون تن ماده اولیه به صورت لجستیک وارد کارخانه میشود و نزدیک به یک میلیون تن هم خارج میشود. حداقل دو نیم میلیون تن کنسانتره باید به صورت مداوم برنامه ریزی و قرارداد بسته شود.

شفیعیان ادامه داد: ماده مصرفی بعدی که به لحاظ تامین اهمیت دارد آهک است که نزدیک هشتاد هزارو صد تن در سال مصرف میشود. همچنین مهمترین مبدا کنستاتنره‌ای که می‌تواند در دسترس باشد سمت سنگین خواف است.

وی گفت: دومزیت عالی وجود دارد در ابتدا به لحاظ تکنولوژی معادنی که در این سمت کشور وجود دارد به لحاظ عیار و عناصر خالص فسفر وگوگرد بهترین شرایط را دارند.

معاون خرید فخاس افزود: مهم‌ترین مزیت رقابتی که این موضوع ایجاد کرده است حمل آن است که به لحاظ نزدیکی کمترین هزینه حملی را پرداخت می‌کنیم.

همچنین نزدیک یک و نیم تا دو کدال (فولاد خوزستان) هزینه حمل پایین‌تر است. هدفگذاری به سمت حمل ونقل ریلی است چرا که هزینه کمتری دارد.

وی گفت: باقی مبادی حمل کنستاتنره از سمت جنوب خراسان و یزد و بیرجند و نهبندان و قائن است. به لحاظ آهک و دلمیت از کارخانه‌های آهک نیشابور استفاده میکنیم.

ماده بعدی قراضه است که تقریبا از تمام نقاط کشور جمع آوری میکنیم که مهم‌ترین آن در خود شهر مشهد است.

شفیعیان افزود: ماده اولیه دیگر بنتونیت است و بعدی الکترود که با توجه به اینکه در سایر صنایعی که محدودیت وجود دارد، استراتژیک است و با سیکل خاصی تامین میشود. تا الان چندین شرکت شروع به تولید و تولید ماده اولیه کرده اند. همچنین به لحاظ تامین قطعات یدکی نزدیک ۶ هزار ردیف کد کالا وجود دارد و همیشه در حال تامین آن هستیم و نحوه خرید هم بسیار شفاف است.

ایران جزو برترین‌های فولاد

امیررضا هیهات، معاون فناوری شرکت فولاد خراسان: ایران رتبه دهم تولید فولاد را دارد و جزو ده کشور برتر تولید کننده محسوب می‌شود که سهم ۱.۶ درصدی تولید فولاد را به خود اختصاص داده است؛ و میزان تولید نسبت به سال گذشته ۶.۸ درصد افزایش پیدا کرده است.

روند افزایش تولید فولاد در جهان افزایش یافته است که در این مسیر چین سهم بیشتری نسبت به سایر کشور‌ها را تصاحب کرده است.

هیهات ادامه داد: در آینده صنعت فولاد، سهم کوره قوس و کوره بلند در آینده در حال تغییر است و پیش‌بینی می‌شود که سهم کوره بلند ۴۰ درصد و سهم کوره قوص ۶۰ درصد تولید را در بر خواهد گرفت.

وی افزود: در صورتی شرکت‌های فولادی ایران به پیمان‌های بین‌المللی مبنی بر کاهش کربن متعهد نباشند ممکن است بازار کشور‌های اروپا را از دست بدهند.

تامین بودجه سالانه «فخاس» در بورس

معاون مالی و اقتصادی فولاد خراسان گفت: در ۶ماهه اول سال جاری ۸۵۰۰۰ میلیارد تومان فروش داشتیم که شامل فروش انواع محصولات از جمله میلگرد شمش و آهن اسفنجی در بخش داخلی و صادراتی بوده است.

مجید شکرانی افزود: با قیمت تمام شده ۵۳ هزار میلیارد ریال توانستیم سود ۳۱ هزار میلیارد ریالی را محقق کنیم که این مبلغ بعد از کسر هزینه‌ها به سود عملیاتی ۳۱ هزار میلیارد ریالی رسیده است. هرینه مالی نیز ۱۰۰۰ میلیارد ریال بوده که به ۳۲ هزار میلیارد ریال رسیده است و با کسر مالیات به سود خالص ۳۰۰۰ میلیارد تومانی رسیدیم.

وی ادامه داد: با این سود ۶۰ درصد بودجه سالانه برای بورس محقق شده است.

با حساب محدودیت‌های برق و گاز پیش‌بینی داریم که در تحقق ۶۰۰۰ میلیارد تومان برای انتهای سال در تحقق بودجه بورس مشکلی نداشته باشیم.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده