تاریخ: ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۳:۵۷
بازدید: ۴۵
کد خبر: ۳۳۸۶۸۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دبیرانجمن سیمان کشور مطرح کرد:

قیمت‌گذاری دستوری، موجب خروج نقدینگی از بازار سرمایه می‌شود/ تصمیمات خلق‌الساعه محرک اصلی کاهش سودآوری صنایع

‌می‌متالز - علی‌اکبر الوندیان، دبیر انجمن سیمان کشور با اشاره به این که دستورالعمل‌های خلق‌الساعه محرک اصلی کاهش سودآوری صنایع است، گفت: قیمت‌گذاری دستوری، موجب خروج نقدینگی از بازار سرمایه می‌شود.

به گزارش می‌متالز، «علی‌اکبر الوندیان» در رابطه با نقش بازار سرمایه در تحقق شعار سال ۱۴۰۳ «جهش تولید با مشارکت مردمی» اظهار کرد: بازار سرمایه یکی از مسیر‌های جذب نقدینگی است چرا که این بازار، زیرساخت‌های لازم را برای تجمیع منابع به همراه دارد.

وی، مشارکت مردم در بازار سرمایه را مستلزم رشد تولید، گسترش واحد‌های تولیدی و افزایش سودآوری صنایع ذکر کرد و گفت: تحقق بخشی از مسائل مذکور در راستای همکاری دولت با بخش خصوصی و صنایع میسر خواهد شد.

الوندیان با اشاره به این که دولت و مجلس در راستای جهش تولید می‌بایست از واحد‌های تولیدی حمایت کنند، گفت: حمایت‌ها نباید به نحوی باشد که از یک طرف هزینه تولیدکنندگان افزایش یابد و از سوی دیگر با قیمت‌گذاری‌های دستوری مانع از افزایش قیمت محصولات و سودآوری شد.

کاهش سودآوری شرکت‌ها با قیمت‌گذاری دستوری

وی در رابطه با مزیت رفع موانع تولید و تاثیر آن بر صنایع تولیدی، اظهار کرد: وقتی قیمت‌گذاری به صورت دستوری تعیین شود و دولت مانع افزایش قیمت شود، شاهد کاهش سودآوری شرکت‌های تولیدی، زیان سهامداران، کاهش اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه و در نتیجه خروج نقدینگی از بازار سهام خواهیم بود.

دبیر انجمن سیمان کشور افزود: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان حافظ حقوق سهامداران اعم از حقیقی و حقوقی می‌بایست به همراه وزارت امور اقتصادی و دارایی مانع از قیمت‌گذاری دستوری و تصمیمات خلق الساعه شود.

الوندیان گفت: ضرورت دارد دولت با پیش‌بینی‌پذیر کردن مولفه‌های اقتصادی زمینه لازم را برای شفافیت سودآوری شرکت‌ها فراهم آورد، زیرا اجرای درست این امر ترغیب سرمایه‌گذاران و افزایش اعتماد عموم جامعه به نظام سرمایه‌گذاری را به دنبال خواهد داشت.

بهره‌گیری از نظر فعالان بخش خصوصی عامل سودآوری شرکت‌ها

وی در رابطه با تاثیر مصوبه دولت مبنی بر اعلام دستورالعمل‌ها یک ماه پیش از اجرا، بیان کرد: در ۲۹ خرداد ۱۴۰۲، سوخت صنعت سیمان ۱۰۰ درصد افزایش یافت این درحالی بود که در آبان‌ماه این دستورالعمل ابلاغ شد که همین مساله می‌تواند مصداق عینی عدم رعایت این‌گونه دستورالعمل‌ها باشد.

دبیر انجمن سیمان کشور تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود همه دستگاه‌ها دستورالعمل‌ها را یک ماه قبل از اجرایی شدن اعلام کنند تا مطابق با سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی مسوولان پیش از اجرا در راستای سازماندهی و بهینه شدن اجرای دستورالعمل از دیدگاه فعالان بخش خصوصی نیز مطلع شوند تا آسیب‌های پیش‌رو کاهش یابد.

الوندیان بیان کرد: هرچه شفافیت در تصمیم‌گیری‌ها افزایش یابد، شاهد رشد تولید به واسطه مشارکت مردمی در بازار سرمایه و کاهش حباب در سایر بازار‌های موازی خواهیم بود.

دبیر انجمن سیمان کشور در پایان در خصوص مهم‌ترین برنامه‌های انجمن گفت: عملیاتی شدن برنامه‌های توسعه‌ای این صنعت در سال ۱۴۰۳ یکی از اهداف راهبردی و ویژه به شمار می‌رود.

منبع: پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)

عناوین برگزیده