تاریخ: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۵۷
بازدید: ۴۱
کد خبر: ۳۳۹۰۷۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
توضیحاتی درباره ایرادات نظام فعلی مالیات‌ستانی؛

نابرابری بخش خصوصی و دولتی

‌می‌متالز - عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران مطرح کرد: برابری مالیاتی باید در حوزه‌هایی که حالت رقابتی در آن وجود دارد، برقرار باشد و این موضوع هم با مالیات بر مجموع درآمد در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم محقق خواهد شد؛ همچنین با این شیوه درآمد مالیاتی به خوبی به ثبوت خواهد رسید.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران، درخصوص لایحه مالیات بر مجموع درآمد بیان کرد: در حال حاضر از ۴۰ درصد اقتصاد کشور مالیات اخذ نمی‌شود؛ که برخی از این گروه‌ها نیز به نهاد‌های دولتی و برخی ارگان‌ها وابسته هستند.

وی افزود: برای حاکم نبودن شرایط سخت‌گیرانه بر کشور، بایستی از همه فعالیت‌های اقتصادی در کشور مالیات اخذ شود و تفاوتی نیز میان بخش خصوصی و دولتی وجود نداشته باشد.

نجفی‌منش در ادامه مطرح کرد: بخش خصوصی که در حال پرداخت مالیات است در شرایط برابر با بخش دولتی قرار ندارد.

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با تأکید بر یکسان منظور شدن معیار‌های مالیاتی برای همه، خاطر نشان کرد: برابری مالیاتی باید در حوزه‌هایی که حالت رقابتی در آن وجود دارد، برقرار باشد و این موضوع هم با مالیات بر مجموع درآمد در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم محقق خواهد شد؛ همچنین با این شیوه درآمد مالیاتی به خوبی به ثبوت خواهد رسید.

نجفی‌منش افزود: اینکه از مجموع درآمد یکجا مالیات اخذ شود به شرط رعایت تورم است. اگر تورم در درآمد‌ها لحاظ شود اجرای شیوه مالیات بر مجموع درآمد می‌تواند مؤثر باشد. اجرای مالیات بر مجموع درآمد باید منوط به این باشد که درآمد دولت از محل مالیات اخذ شود و از سوی دیگر دولت هم باید خودش را کوچک کند تا هزینه‌هایش کاهش یابد.

وی با بیان اینکه دولت خودش هم برای اجرای این شیوه مالیاتی باید کمک کند، گفت: خود دولت نباید متصدی خیلی از کار‌ها باشد بلکه باید این وظایف را به سایر بخش‌ها بسپارد، تا این مساله باعث کاهش هزینه‌ها شود.

عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: در کشور‌های مختلف از روش‌های مختلفی برای اخذ مالیات استفاده می‌شود، ولی با توجه به اینکه عمده هزینه‌های دولت از طریق مالیات تأمین می‌شود، شیوه جدید مالیات‌ستانی مبتنی اخذ مالیات بر مجموع درآمد در لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم تجربه موفقی داشته و جوابگو است و سبب عدالت مالیاتی نیز خواهد شد.

نجفی‌منش در پایان خاطر نشان کرد: مالیات ستانی باید در کشور همگانی شود. متأسفانه در کشور ما برخی از افراد مالیات نمی‌پردازند و یا به میزان خیلی کمی این مالیات را پرداخت می‌کنند.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده