تاریخ: ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۵۰
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۳۴۰۹۱۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نماینده مجلس:

ظرفیت‌های دانش‌بنیان سمنان در فرآوری معدنی استفاده شود

‌می‌متالز - نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری استان در توسعه فرآوری معدنی مورد توجه باشد.

به گزارش می‌متالز، عباس گلرو روز پنجشنبه در نشست شورای معادن استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: با وجود ۲ پارک علم و فناوری، شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان این حوزه در استان باید برای بحث فرآوری مواد معدنی از این ظرفیت کمک گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه بحث معادن و فرآوری مواد معدنی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است و امری حائز اهمیت است، ادامه داد: همانگونه که سمنان در بسیاری از موارد استان پیشرو و نمونه است، نشست‌های شورای معاون نیز به صورت مستمر و با جدیت برگزار شود موفقیت‌های لازم در این حوزه نیز محقق شود.

ظرفیت‌های دانش‌بنیان سمنان در فرآوری معدنی استفاده شود

نماینده مردم شهرستان‌های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی با اظهارامیدواری برای اینکه مصوبات و پیشنهاد‌های قانونی شورای معادن برای توسعه و تقویت مباحث مرتبط با معادن و فرآوری مواد معدنی در سطح کشوری نیز کارگشا و موثر باشد، تاکید کرد: موضوع‌های حقوق دولتی، مسئولیت اجتماعی و فرآوری مواد معدنی به صورت موثر باید در این شورا مورد توجه باشد.

برنامه‌ریزی برای ایجاد هشت واحد فرآوری معدنی

استاندار سمنان نیز گفت: در حال حاضر بالغ بر ۱۴ واحد فرآوری مواد معدنی در استان فعالیت دارد که با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، افتتاح و راه اندازی هشت واحد فرآوری مواد معدنی در دستور کار است.

سیدمحمدرضا هاشمی افزود: موضوع‌هایی مانند مالیات بر ارزش افزوده معادن به صورت ویژه پیگیری شود.

استاندار سمنان بیان کرد: بحث مسئولیت اجتماعی معادن هم بحثی است که می‌تواند در حوزه پیشبرد اهداف و موارد استان تاثیر بسزایی داشته باشد و کارگروهی ویژه قانون تحقق تا یک درصد مسئولیت اجتماعی معادن تشکیل شود.

ظرفیت‌های دانش‌بنیان سمنان در فرآوری معدنی استفاده شود

استان سمنان با داشتن ۶۰۸ معدن از نظر تعداد رتبه پنجم و در شاخص استخراج رتبه ششم کشور را دارد، اما با این وجود اقتصاد معدنی در سمنان، به عنوان یکی از معدن‌خیزترین استان‌های کشور، فقیر است و اکنون دولت سیزدهم با راهبردی کارشناسی و برنامه‌ریزی اصولی و سرمایه‌گذاری به دنبال توسعه پایدار و همه جانبه در این بخش است.

بر اساس گزارش‌ها در استان سمنان ۴۲ نوع ماده معدنی شناخته شده و بیش از ۶۲۶ معدن وجود دارد و سالانه بالغ بر ۲۲ میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که ذخیره قطعی معادن این استان حدود ۶۰۰ میلیون تن و ذخیره احتمالی آنها حدود یک میلیارد تن است، البته بر اساس شواهد زمین‌شناسی پیش‌بینی می‌شود ذخیره معدنی این استان بیش از ۲ و نیم میلیارد تن باشد، این میزان ذخیره چشمگیر و در کشور کم نظیر و قابلیت سرمایه‌‎گذاری به وسیله بخش خصوصی دارد.

استان سمنان دارای رتبه اول از نظر تولید گچ، نمک، سلستین و زئولیت، رتبه دوم تولید سولفات سدیم و رتبه سوم تولید زغال سنگ و کرومیت در کشور است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) سمنان

مطالب مرتبط
پانزده روز پیش
عناوین برگزیده