تاریخ: ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ ، ساعت ۱۸:۴۳
بازدید: ۷۴
کد خبر: ۳۴۱۰۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
یادداشت مدیر روابط عمومی شرکت فولاد مبارکه:

دست‌یابی به آینده بهتر در سایه بهره‌وری در صنعت و تولید

‌می‌متالز - «بهره‌وری» رکن اصلی بقای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی است و در شرایطی که تولیدکنندگان و واحد‌های صنعتی با محدودیت‌ها و محرومیت‌هایی در منابع ملی، مواد اولیه و انرژی مواجه‌اند و به‌طور متوسط، میزان بهره‌وری شرکت‌های صنعتی کمتر از ۴۰ درصد است، شرکت فولاد مبارکه با بهره‌وری بیش از صددرصد، ضریب شاخص‌های بهره‌وری در کشور را به‌طور چشمگیری ارتقا داده است.

به گزارش می‌متالز، بهره‌وری شاخصی تعیین‌کننده در رشد و شکوفایی اقتصادی و افزایش تولید ناخالص ملی است که ضمن افزایش ظرفیت تولید، کاهش هزینه‌ها را در پی دارد و با افزایش توان رقابت در فضای کسب وکار، درنهایت به خلق ارزش و ثروت در بنگاه اقتصادی و سودآوری و تأمین منافع پایدار برای صنعت و اقتصاد منجر می‌شود.

بهبود کارایی و اثربخشی، مهم‌ترین دستاورد ارتقای بهره‌وری در هر مجموعه تولیدی و صنعتی است و قطع به‌یقین تنها راه استمرار و رقابت در بازار‌های داخلی و خارجی، افزایش بهره‌وری است. دست‌یابی به این شاخص مهم، مستلزم همت بلند در تلاش برای سازندگی، برنامه‌ریزی بلندمدت و انتخاب درست گزینه‌های موجود در هر زمینه است.

بدیهی است که بهره‌وری تنها به مدیریت صحیح و بهره‌گیری درست از منابع و ظرفیت‌ها و کاهش هزینه‌ها خلاصه نمی‌شود، بلکه بخش عمده آن مرتبط با به‌کارگیری نیرو‌های متعهد، متخصص، خلاق و توانمند است که با برنامه‌ریزی اصولی، جذب سرمایه، مدیریت منابع مالی و اقتصادی، مدیریت انرژی و استفاده بهینه از امکانات و تجهیزات، در مسیر افزایش بهره‌وری و مصرف بهینه گام برمی‌دارند و به دنبال خلق ارزش‌های نوین هستند.

مدیریت هوشمند و هدفمند تمامی واحد‌های تولیدی، مدیریت بهینه در مصرف انرژی و حمل‌ونقل، انتخاب تأمین‌کنندگان و پیمانکاران برتر، برنامه‌ریزی در تولید و زمان‌بندی تولید، کنترل کیفیت، مدیریت نیاز‌ها و حجم عرضه و تقاضا، بهینه‌سازی توزیع و تحویل محصولات، تنها بخشی از اقدامات موردنیاز برای ارتقای بهره‌وری است. شرکت فولاد مبارکه در این خصوص کارنامه درخشانی دارد و به الگویی نمونه از بهره‌وری در صنعت فولاد در کشور تبدیل شده است.

قطع به‌یقین فناوری و بهره‌گیری از تجهیزات به‌روز در صنعت فولاد، نقش بی‌بدیلی در رونق تولید و افزایش سرانه تولید، مدیریت بازار‌های هدف، ارتقای سطح ایمنی، حفظ منابع و رشد ارزش‌افزوده دارد. این امر نیز در راهبرد‌های فولاد مبارکه همواره موردتوجه بوده و حرکت در مسیر تحول دیجیتال، با سرمایه‌گذاری عظیم در این حوزه و بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های بخش خصوصی داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان، تنها بخشی از اقدامات فولاد مبارکه در راستای استمرار فعالیت این واحد صنعتی متناسب با فناوری‌های روز است.

راهبرد مهم فولاد مبارکه در آینده درخشان خود، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های موجود با تمرکز بر محصولات ویژه، توسعه متوازن زنجیره ارزش و زیرساخت‌ها، توسعه فناوری و نوآوری‌ها، توسعه سرمایه‌های انسانی و ارتقای بهره‌وری کارکنان و توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی و زیست‌محیطی است که درنهایت علاوه بر رونق تولید، به خلق ارزش‌افزوده برای ایران اسلامی و افزایش بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف در صنعت فولاد منتهی می‌شود.

یکم خردادماه در تقویم ایران اسلامی، روز «بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف» نام‌گذاری شده و این روز فرصتی است برای تأکید بر اهمیت مقوله بهره‌وری و استفاده مؤثر و مطلوب از زمان، امکانات، سرمایه، فرصت‌ها و نیروی انسانی در جهت تولید که درنهایت رشد و شکوفایی همه‌جانبه اقتصادی و اجتماعی را به دنبال دارد.

بدون تردید آرمان اصلی فولاد مبارکه در تمامی برنامه‌ریزی‌ها و تلاش‌ها، ارتقای بهره‌وری سازمانی، تولید محصولات ویژه باارزش افزوده بیشتر و تسریع در اجرای پروژه‌های توسعه، افزایش ارزآوری، مدیریت هزینه، کاهش ضایعات، استفاده بهینه از منابع و افزایش کمّی و کیفی تولید باصرفه اقتصادی بیشتر است و قطع به‌یقین، بر اساس کارنامه خدمت‌گزاران و صنعتگران فولاد مبارکه در این مسیر، رسیدن به اهداف این شرکت برای خلق آینده‌ای بهتر برای ایران اسلامی دست‌یافتنی است.

منبع: فولاد مبارکه اصفهان

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده