تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۳۴
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۱۱۸۸۳۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

صادرات غیرنفتی زیرسایه آرامش توسعه می‌یابد

می متالز - دستیابی به سهم بالای تجارت خارجی در دهکده‌جهانی یکی از خواسته‌های اصلی دولت‌ها در سراسر جهان است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.
صادرات غیرنفتی زیرسایه آرامش توسعه می‌یابد

به گزارش می متالز، توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین کاهش وابستگی اقتصاد کشورمان به دلارهای نفتی سیاستی است که از تقریبا از دو دهه قبل بسیار جدی از سوی مسوولان پیگیری شده است و برنامه‌هایی در این زمینه اجرایی شده است. اما اخیرا نابسامانی‌ها و نوسان‌های مختلف در شرایط اقتصاد کشور این مهم را تحت تاثیر قرارداده و تبعاتی برای این برنامه‌ریزی ایجاد کرده است.

کارشناسان و فعالان بازرگانی در این زمینه معتقدند اتخاذ قوانین مقطعی و لحظه‌ای و یا سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و بعضا امنیتی کردن فضای اقتصادی از مهمترین مشکلاتی است که می‌تواند دستیابی به اهداف توسعه صادرات غیرنفتی را زیر سوال ببرد.

 

سربازان اقتصادی یا خائن؟!

محمدرضا نجفی‌منش، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران در این زمینه به خبرنگار ما گفت: بازرگانان و صادرکنندگان در شرایط فعلی سخت‌ترین شرایط فعالیت خود را تجربه می‌کنند به این دلیل که در بازارهای صادراتی خود با مشکلات عمده مواجه هستند و داخل هم بعضا القاب نا مناسب برای آنها بکار برده می‌شود.

نجفی‌منش در ادامه افزود: توسعه صادرات نفتی اگرچه یکی از مهمترین سیاست‌های اقتصادی برای کشور است اما فراموش نکنیم که باید این مهم با استفاده از نقشه راهی دقیق، منطقی و اصولی محقق شود نه با شعار یا طرح‌های کاغذی.

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است برخورد دوگانه با صادرکنندگان نه تنها منجر به افزایش سهم دلارهای غیرنفتی دراقتصاد ایران نمی‌شود بلکه نهایتا عاملی در خروج فعالان با سابقه و دلسوز کشور از فعالیت‌های بازرگانی می‌شود.

وی تاکید کرد: فعالیت اقتصادی و تجاری سلسله‌ای از تصمیم‌گیری‌ها و انجام مراحل مختلف است که باید در سایه آرامش و ثبات شکل بگیرد نه اینکه در تلاطم و سیاست‌های مقطعی به دنبال توسعه و رشد آن باشیم.

نجفی منشی به خبرنگار ما گفت: امروز صادرکنندگان و فعالان با سابقه در ردیف متهم قرار گرفته‌اند و القاب نامناسبی برای آنها بکاربرده می‌شود درحالی که همگی آنها آماده انتقال ارزهای حاصل از صادرات هستند ولی آیا واقعا سازوکار آن مهیاست؟ شماره حسابی اعلام شده است یا اینکه آماری دقیق از میزان تهاتر انجام شده در اختیار مسوولان قرار گرفته است؟

این عضو اتاق بازرگانی تصریح کرد: صادرکنندگان بنام و باسابقه ایران با استفاده از اعتباری که در بازارهای هدف دارند هم اکنون با ریسک فراوان اقدام به معامله می‌کنند به این امید که به‌توانند با این روند در راستای اهداف ملی گام بردارند اما داخل کشور بجای اینکه آنها راتشویق کنند؛ جریمه می‌کنند خوب حالا آیا واقعا می‌توانیم انتظار توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشیم؟

وی در ادامه افزود: امروز که همه نهادها به دنبال بازگرداندن دلارهای خارج از مرزها هستند بهتر است به دنبال صادرکنندگانی باشیم که با استفاده از رانت‌های دولتی حجم بالایی کالا صادر کرده‌اند ولی خبری از دلارهای آنها نیست، چون بخش خصوصی به هیچ عنوان وارد این چرخه نشده چون منطق اقتصادی ندارد که پول یک بازرگان خارج از ایران باقی بماند.

 

چرخه صادرات تضمینی برای حیات اقتصادی بازرگان

از سوی دیگر عدنان موسی‌پور، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قطر با اشاره به مشکلات تحریم‌های اقتصادی برای صادرکنندگان به خبرنگار ما گفت: صادرکنندگان ایران در بخش خصوصی واقعی اکنون در بدترین شرایط تجاری به فعالیت خود ادامه می‌دهند، چون اعتقاد دارند چرخه صادرات تضمینی برای حیات اقتصادی خودشان است، بنابراین نباید بگونه‌ای برخورد کنیم که این چرخه از حرکت بایستد.

موسی‌پور معتقد است صادرکنندگان بخش خصوصی با توجه به منابع محدودی که در اختیار دارند همواره تلاش می‌کنند با کمترین تنش و نگرانی اقدام به انجام فعالیت‌های بازرگانی خود کنند، به همین دلیل اگر به دلیل سیاست‌های غیراقتصادی شرایط را متشنج کنیم قطعا صادرکنندگان از میدان خارج خواهند شد.

این عضو اتاق بازرگانی اظهار کرد: مدتی است مشکلات اقتصادی باعث شده تا برخی مسوولان کمبود اسکناس دلار را به بخش تجاری و بازرگانی بخش خصوصی نسبت دهند درحالی این آدرس اشتباه است و اگر واقعیت را دنبال کنیم می‌بینیم از رقمی که رئیس جمهور اعلام کرده‌اند کمتر از 40 درصد مربوط به صادرکنندگان بخش خصوصی است و سهم بالای خصولتی‌ها نادیده گرفته شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و قطر به خبرنگار ما گفت: در شرایط فعلی اقتصاد ایران تنها راهی که برای مدیریت شرایط داریم حفظ جریان صادرات با استفاده از ارتباطات و توانمندی بخش خصوصی واقعی است نه اینکه برای آن‌ها حاشیه سازی کنیم چون در صورت قطع فعالیت اقتصادی این بخش از جامعه قطعا تولید و معیشت و اشتغال هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

اجازه دهیم بازرگانان با آرامش فعالیت کنند

مسعود دانشمند، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز درباره فعالیت بازرگانان به خبرنگار ما گفت: فعالیت‌های تجاری با تهدید یا ایجاد فضای امنیتی رونق نخواهد داشت و تنها نتیجه تخلف و البته مشکلات بیشتر است.

دانشمند در ادامه افزود: اصولا افرادی که رسما وارد فعالیت‌های تجاری و بازرگانی می‌شوند برای تداوم فعالیت‌های اقتصادی خود چرخه‌ای منظم و منسجم را طراحی می‌کنند که بتوانند اموراتشان را بگذرانند نه اینکه یکبار فعالیت را در نظر داشته باشند، به همین دلیل هر فرآیندی که این چرخه را مختل کند قطعا به حذف فعالیت منجر خواهد شد.

این عضو اتاق بازرگانی درباره موضوع عدم بازگشت ارز حاصل از صادرات نیز تاکید کرد: همانطور که قبلا اشاره شد بازرگانان چرخه‌ای از فعالیت‌های تجاری برای خود ایجاد می‌کنند که بعضا خودشان نیاز به ارز دارند و از منابع حاصل از صادراتشان برای تامین نیازهای خود استفاده می‌کنند.

این فعال اقتصادی تصریح کرد: امسال که سال جهش تولید نامگذاری شده است باید درنظر داشته باشیم که تقویت صادرات منجر به تداوم تولید و افزایش آن خواهد بود؛ چون تولید بدون بازار محکوم به شکست است و نباید جایگاه بازرگانان واقعی در بخش خصوصی را نادیده بگیریم و برای آنها دردسر و گرفتاری درست کنیم.

وی معتقد است بخش خصوصی واقعی قدرت مقابله بهتری با کارشکنی‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران دارد تا بخش دولتی یا وابسته به دولت چون بخش خصوصی انعطاف‌پذیری و سرعت عمل بالایی در مواجهه با مشکلات داشته و می‌تواند درسد و منطقی تصمیم‌گیری کند.

عناوین برگزیده