تاریخ: ۲۶ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۳۹
بازدید: ۳۷۳
کد خبر: ۱۳۰۲۶۰
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
رئیس بازرسی فنی مجتمع مس سرچشمه، درباره اقدامات این واحد گفتک

از پایش و حفظ تجهیزات تا صرفه‌جویی میلیاردی

می متالز - رئیس بازرسی فنی مجتمع مس سرچشمه، از صرفه‌جویی میلیاردی و کاهش توقف‌های خط تولید، با اقدامات صورت‌گرفته در سال گذشته خبر داد.
از پایش و حفظ تجهیزات تا صرفه‌جویی میلیاردی

به گزارش می متالز، «حسین رضایی» با اشاره به عملکرد واحد بازرسی فنی گفت: در سال گذشته برای نخستین‌بار پروژه آنالیز جریان برای تحلیل و پایش وضعیت موتورهای بحرانی مجتمع مس سرچشمه انجام شد که در این رابطه تاکنون 236 الکتروموتور (سطح یک تولید) داده‌برداری و تحلیل شده است.

وی افزود: تشخیص عیوب و صدور دستور اقدام اصلاحی به‌موقع در 133 مورد، باعث جلوگیری از توقف ناخواسته تجهیز و تولید شده؛ همچنین بانک اطلاعاتی و سابقه تجهیز نیز ایجاد شده است.

رضایی با اشاره به انجام تست PDبرای 8 آسیای گلوله‌ای تغلیظ و فیدواتر پمپ‌های نیروگاه حرارتی، یادآور شد: حاصل این کار، تشخیص عیب آلودگی سرکلاف‌های دو عدد از الکتروموتورهای آسیا بود که بعد از انجام اقدام اصلاحی برطرف شد.

رئیس بازرسی فنی مجتمع مس سرچشمه، با بیان این‌که همچنین برای نخستین‌بار پروژه تنظیف صنعتی الکتروموتورهای امور تغلیظ انجام شد، گفت: حدود 2000 الکتروموتور امور تغلیط طی یک دوره 10ماهه با برنامه زمان‌بندی به صورت دوره‌ای توسط 7 نفر نیروی آموزش‌دیده نظافت شدند که این اقدامات باعث افزایش راندمان و کارکرد الکتروموتورها و کاهش توقف‌های تعمیراتی شده است.

وی به پایش و بررسی عملکرد 40 دستگاه الکتروموتور تیکنرهای خمیری و بررسی سیستم تقسیم بار بین  الکتروموتورهای هر تیکنر اشاره کرد و گفت: با انجام این کار، از تغییر طرح سیستم محرک تیکنرهای خمیری موجود جلوگیری شد که این امر، موجب بی‌نیازی از خرید 48 دستگاه درایو و 12 عدد الکتروموتور جدید شده است.

رئیس بازرسی فنی مجتمع مس سرچشمه ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات واحد بازرسی فنی در سال گذشته، پایش وضعیت ارتعاشی 30 تجهیز مهم و گلوگاهی مجتمع مس سرچشمه شامل داده‌برداری، تحلیل، ارائه گزارش و پیگیری جهت رفع عیوب و مشکلات با پریود یک‌ماهه بود که نتیجه آن تشخیص عیوب و صدور دستور اقدام اصلاحی به‌موقع، مشخص کردن نوع و شدت عیوب، و تمرکز در اورهال‌ها بر روی قطعات معیوب بوده است.

رضایی همچنین گفت: یکی دیگر از اقدامات، انجام آنالیز روغن برای 1300 نمونه از تجهیزات مجتمع شامل کامیون‌ها و ماشین‌آلات معدنی، تجهیزات دوار تغلیظ، تیکنرهای باطله، تجهیزات نیروگاه حرارتی و گازی و سرباره‌ کش‌های امور ذوب و... بود که ماحصل آن تشخیص عیوب تجهیزات در مراحل اولیه خرابی، از طریق تحلیل نتایج حاصل از آنالیز نمونه‌هایروغن و تهیه گزارش و توصیه اقدامات اصلاحی بوده است.

وی در پایان، با تشکر از مدیر مجتمع مس سرچشمه برای فراهم شدن زمینه تعامل فعال این واحد با قسمت‌های دیگر و همچنین قدردانی از بازرسان اداره بازرسی فنی، اظهار امیدواری کرد با ارتقای فعالیت‌های پایش، حفظ و صیانت از تجهیزات و کمک به تولید پایدار با تمام توان استمرار داشته باشد.

عناوین برگزیده