تاریخ: ۲۷ شهريور ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۵
بازدید: ۱۳۸
کد خبر: ۱۳۰۵۲۲
سرویس خبر : انرژی

وزیر انرژی عمان و نفت در عصر کرونا

می متالز - محمد بن حمد الرمحی وزیر نفت و انرژی کشور پادشاهی عمان است. ریاست شرکت نفت عمان نیز با اوست. در ۲۰ ماه مه ۱۹۶۰ در مسقط به دنیا آمد تحصیل‌ کرده مهندسی نفت است و مدارک لیسانس و دکترای خود را از کالج امپریال لندن گرفت و دوره فوق لیسانس را در دانشگاه تولسا ایالات متحده گذراند.
وزیر انرژی عمان و نفت در عصر کرونا

به گزارش می متالز، او سمت وزیری نفت را از سال ۱۹۹۷ تا کنون بر عهده دارد. وی در ماه مه ۲۰۱۵ از سوی صنعت نفت عربستان در بین ده شخصیت تاثیرگذار و با نفوذ نفت و انرژی خاورمیانه قرار گرفت. مرد با تجربه، صاحب اندیشه و با نفوذ نفت در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۰ با خبرنگار آرگوس مدیا هم‌سخن شد تا در مورد نفت در عصر کرونا سخن بگوید.

تجربه‌اندوخته‌ی دنیای نفت و انرژی، پیش از هر چیز، از کاهش سرمایه‌گذاری در عصر کرونا اندیشناک است. به همین خاطر، در کلام نخست فکرها را به دنیای پس از کرونا می‌برد. او می‌گوید به دنیای پس از کرونا در صنعت نفت فکر کنبم. زیرا بحران کرونا سرمایه‌گذاری در این صنعت را در سراسر جهان بشدت کاهش داده است. اگر اقتصاد جهانی پس از کرونا بهبود یابد و به رشد ۳ یا ۴ درصد برسد، آنگاه ما نفت کافی برای پاسخگویی به این سطح از رشد را نخواهیم داشت.

با شیوع کرونا‌ و کاهش تقاضا، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و دولت‌ها برای نفت به طرز چشمگیری کاهش یافته و میلیاردها دلار از بخش نفت خارج شده است.

وزیر انرژی عمان درباره زمان از سرگیری سرمایه‌ گذاری‌ها در بخش نفت گفت: اگر راه حلی برای کرونا یافت شود و واکسن آن تولید شود، تقاضا به سطح پیش از کرونا بازگردد، آن زمان است که سرمایه‌گذاری در بخش نفت از سر گرفته خواهد شد. در این زمان بویژه باید سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف تشویق شود.

رییس شرکت نفت عمان که کشورش جزو ۲۳ کشور عضو اوپک پلاس نیز هست، در مورد تبعات کاهش سرمایه‌گذاری در بخش اکتشاف نظر تامل برانگیزی دارد. او می‌گوید اگر تا پایان ۲۰۲۱ وضع به همین منوال ادامه یابد، دیگر نیازی به سهمیه‌بندی کاهش تولید از سوی اوپک پلاس وجود نخواهد داشت؛ بلکه در آن زمان اوپک پلاس باید برای کمبود تولید و عرضه نفت به بازار جهانی فکری بیندیشد. به عبارت دیگر، جهان در انتهای سال ۲۰۲۱ با کمبود قابل توجه عرضه نفت مواجه خواهد شد.

الرمحی عملکرد اوپک پلاس را موفق ارزیابی کرد و افزود: استراتژی اوپک پلاس برای کاهش تولید موفق عمل کرد و حالا با حفظ ثبات بازار شروع به بار دادن می‌کند.

موی‌سپید ۶۰ ساله عمانی که ۲۳ سال تمام وزیر نفت است و گوی سبقت را در طول دوران وزارت نفت از شیخ‌الوزرای کشورمان ربوده است، قیمت ۴۰- ۴۵ دلار در هر بشکه را برای نفت در شرایط حاضر مناسب و رضایت‌بخش می‌داند. او می‌گوید فراموش نکنیم که در آوریل قیمت نفت در ۲۰ دلار قرار داشت.

اندیشمند عرصه تولید، دنیای مصرف را هم در عصر کرونا می‌بیند و از آلام آنها نیز با خبر است. او در باره دلیل اعتقادش به رضایت بخش بودن قیمت نفت در سطح ۴۰- ۴۵ دلار می‌گوید: انجام هر اقدامی برای کاهش بیشتر تولید که بخواهد قیمت را به سطح ۶۰ دلار در هر بشکه برساند، بر مصرف کننده تاثیر منفی خواهد گذاشت زیرا آنها نیز در شرایط کرونا رنج می‌برند. او توضیح داد که بزرگترین نگرانی ما کاهش تقاضا بود که اکنون در حال بهبود است.

وقتی خبرنگار آرگوس مدیا در مورد لزوم پایبندی به تعهد کاهش تولید اوپک پلاس از سوی اعضا می‌پرسد، به فکر فرو می‌رود؛ دست بر قبضه خنجری که بر کمر بسته می‌گذارد، می‌اندیشد و می‌گوید: حتی اگر قیمت‌ها در سال آینده افزایش یابد، پایبندی به تعهد کاهش تولید اوپک پلاس، آینده صنعت تفت و سرمایه‌گذاری در آن را تضمین می‌کند.

دانش آموخته‌ای که نجابت و نیک بختی را از محترمی چون سلطان قابوس فقید آموخت، در مورد نگهداشت تولید در شرایط کنونی معتقد است: این چیزی است که شما باید در مورد آن سرمایه‌گذاری کنید تا از زوال طبیعی تولید نفت جلوگیری نمایید. ولی مشکل اینجاست که در بسیاری از کشورها حتی ابالات متحده نقدینگی برای سرمایه‌گذاری کم است.

او تاکید می‌کند برای جلوگیری از افت طبیعی تولید باید سرمابه گذاری کرد اما جربان مالی ضعیف مانع می‌شود و ابن مشکلی است که من تضمین می‌دهم ۷۰ تا ۸۰ درصد کشورها با آن دست به گریبان‌اند.

پرسشگر آرگوس مدیا می‌پرسد پس راه حل چیست؟ مرد میان قامت دشداشه پوش پس از لحظه‌ای سر از جیب تفکر برمی‌آورد و می‌گوید: ساده‌ترین راه حل رعایت سهمیه و پایبندی به کاهش تولید است و می‌‌افزاید: به رعایت سهمیه پایبند باشید و تولید را کاهش دهید. با این روش ضررهای شما جبران خواهد شد. زیرا با هزینه کمتر درآمد بیشتری از ناحیه افزایش قیمت ها نصیبتان خواهد شد. اما ابن در شرایطی است که همه از رعایت سهمیه تولید اطمینان داشته باشند.

عناوین برگزیده