تاریخ: ۰۹ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۱۴
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۱۴۷۰۲۷
سرویس خبر : انرژی
عملکرد کمیسیون بودجه در ۶ ماهه نخست اجلاسیه اول مجلس در گفت‌وگو ‌با خدابخش بررسی شد:

طرح‌های تامین کالاهای اساسی و قیر رایگان دو مصوبه مهم کمیسیون/ بررسی بودجه شرکت‌های دولتی

می متالز - نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با توجه به گذشت ۶ ماه از آغاز دور یازدهم مجلس شورای اسلامی و فرا رسیدن روز مجلس، گزارشی از اقدامات مهم این کمیسیون را تشریح کرد.
طرح‌های تامین کالاهای اساسی و قیر رایگان دو مصوبه مهم کمیسیون/ بررسی بودجه شرکت‌های دولتی

محمد خدابخشی

به گزارش می متالز، محمد خدابخشی نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس  با اشاره به عملکرد 6 ماهه این کمیسیون در حوزه تقنینی گفت: در آغاز کار این کمیسیون  با توجه به وظیفه خود برای انتخاب رئیس و دادستان دیوان محاسبات کشور، ضمن بررسی رزومه کاندیداهای مختلف در نهایت 4 کاندیدا را برای پست ریاست و دادستانی به صحن علنی معرفی کرد تا نمایندگان گزینه نهایی را انتخاب کنند.  

نماینده مردم الیگودرز در مجلس تصریح کرد:‌ همچنین به منظور بررسی تخصصی مسایل مرتبط با کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات دو کمیته دیگر علاوه بر کمیته‌های موجود در نظر گرفتیم تا بتوانیم با استفاده از کمیته‌های هفت گانه اقتصادی، دیوان محاسبات، امور مالی و اموال مجلس، امور اجتماعی و فرهنگی، امور عمومی و دفاعی، فناوری اطلاعات، دولت الکترونیک و دیجیتال، برنامه‌ریزی، آمایش و آمار و اصلاح ساختار بودجه مسایل را تخصصی تر دنبال کنیم. 

وی درباره طرح‌های تصویب شده در این کمیسیون هم اظهار کرد: برخی طرح‌های اعاده شده از دور قبلی مجلس مانند اعمال مدرک دوم فرهنگیان و تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران به این کمیسیون ارسال شده بود که تعیین تکلیف شدند. همچنین طرح تامین قیر رایگان و تامین کالاهای اساسی دو طرح بسیار مهم این کمیسیون بودند که بعد از بررسی‌های کارشناسی و تصویب در مجلس به تایید شورای نگهبان رسید.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس بیان کرد: طرح برخی احکام مورد نیاز اصلاح ساختار بودجه که اکنون در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته، پیش از این در کمیته اصلاح ساختار بودجه و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات طی چند ماه با حضور کارشناسان مرکز پژوهش‌های مجلس و دولت مورد بحث و بررسی قرار گرفته و تصویب شده بود.

 

بررسی بودجه شرکت‌های دولتی همراستا با دیوان محاسبات

خدابخشی با بیان اینکه پیگیری‌هایی هم در حوزه ساماندهی فناوری اطلاعات در این کمیسیون انجام شده است، افزود: طرح مدونی هم در خصوص اصلاح نظام آماری در حال بررسی و تدوین است که در آینده بسیار نزدیک به صحن علنی ارسال خواهد شد تا فوریت آن تصویب شود زیرا این طرح پیش نیاز اصلاح نظام برنامه ریزی و آماری کشور و یکی از لوازم لازم برای نظام برنامه ریزی و بودجه ریزی محسوب می‌شود.

نماینده مردم الیگودرز در مجلس ضمن اشاره به اینکه پیگیری‌ها در خصوص سند ملی آمایش سرزمینی در حال انجام است، گفت: جلسات متعددی با حضور سازمان برنامه  بودجه و مرکز پژوهش های مجلس در این مورد برگزار شده تا هر چه زودتر این سند تهیه و به شورای عالی آمایش برای بررسی و تصویب ارسال شود.

وی تصریح کرد: طرح هایی هم به دلیل داشتن ماهیت بودجه‌ای به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات به عنوان یک کمیسیون فرعی برای بررسی ارسال شد مانند طرح تعالی جمعیت و خانواده، جهش تولید مسکن و ... که بررسی و نظر کمیسیون اعلام شد. همچنین تاکنون حدود 8 سوال نمایندگان از وزرای مختلفی مانند نیرو در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفت و تعدادی هم تحقیق و تفحص مانند تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه به کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات ارجاع شده است.

خدابخشی با تاکید براینکه طرح اصلاح قانون دیوان محاسبات در دستور کار کمیسیون قرار دارد، گفت: گزارش بودجه شرکت‌های دولتی در حال حاضر به دیوان محاسبات ارسال شده تا بررسی شود و در کنار آن ما هم جلساتی را برای تکمیل و ارائه گزارش به کمیسیون تلفیق برگزار می‌کنیم.

نایب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: البته جلساتی را هم برای پیگیری اجرای احکام برنامه ششم توسعه و بودجه سال 1399 برگزار و وزرای مختلفی مانند امور خارجه، نیرو، نفت، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری و فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء در این جلسات حضور یافته و گزارش‌هایی را ارائه دادند.

عناوین برگزیده