تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۱۶
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۳۰۹۵۳
سرویس خبر : مسکن و ساختمان
چشم‌انداز صنایع معدنی غیرفلزی در سال ۹۸

ساخت‌وساز آری یا خیر؛ مسئله این است

می متالز - با توجه به اینکه امسال در حوزه ساخت‌وساز سال پررونقی نبود، صنایع معدنی غیرفلزی همچون سیمان، کاشی و سرامیک، آجر، گچ، شیشه و... همچنان در رکود ادامه‌دار به سر می‌برند و حتی نسبت به سال گذشته برخی از این صنایع با کاهش تولید نیز روبه‌رو شده‌اند.
ساخت‌وساز آری یا خیر؛ مسئله این است

به گزارش می متالز، اما آنچه تولیدکنندگان این صنایع همواره از آن گلایه‌مند هستند این موضوع است که قوانین و آیین‌نامه‌هایی که دولت در امسال وضع کرد دست‌وپای آنها را بست و در زمینه صادرات آنها را با چالش روبه‌رو کرد. بیشتر تولیدکنندگان این صنایع معتقدند اگر دولت در زمینه آیین‌نامه‌ها اصلاحاتی را انجام ندهد، در سال آینده این صنایع وضعیت بهتری نسبت به امسال نخواهند داشت و چه‌بسا ممکن است بازارهای هدف صادراتی خود را نیز از دست بدهند.


برنامه‌ریزی نداریم

حوزه کاشی و سرامیک در امسال با افت صادرات روبه‌رو شده است. درباره چشم‌انداز سال آینده این صنعت، رئیس انجمن کاشی و سرامیک ایران عنوان کرد: با توجه به سیاست‌هایی که دولت درپیش گرفته است دورنمای خوبی را نمی‌توان برای تولید در سال آینده درنظر گرفت، چراکه به هیچ وجه سیاست‌های دولت برای تولید و صادرات شفاف نیستند.
بنابراین تدوین یک برنامه مشخص برای سال آینده همواره با چالش روبه‌رو است، یعنی تولیدکنندگان برنامه مشخصی پیش‌روی خود ندارند تا آن را برای سال ۹۸ عملیاتی کنند و این فضا تولیدکنندگان را دچار چالش کرده است و با چنین فضای کسب‌وکاری، اقتصاد و تولید نمی‌تواند پویایی داشته باشد.
محمد روشنفکر با اشاره به چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ عنوان کرد: در سال ۱۴۰۴ قرار بود ما به عنوان یکی از اقتصادهای نوظهور منطقه رشد داشته باشیم اما در ۲ سال گذشته هیچ‌یک از سیاست‌گذاران و مسئولان درباره چشم‌انداز صحبتی به میان نمی‌آورند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: وضعیت کشور همچون کلاف سردرگمی شده که بیرون آمدن از این کلاف کار بسیار دشواری شده است.
رئیس انجمن کاشی و سرامیک ایران با اشاره به قوانینی که در کشور در زمینه صادرات وضع شده است، گفت: با توجه به قوانین موجود نمی‌توان چشم‌انداز مثبتی برای صادرات متصور بود.
از شهریور امسال بازارهای هدف کاشی و سرامیک متوقف شده درحالی‌که برای این بازار سال‌ها زحمت کشیده شده بود و برند ایرانی در حال جاافتادن بود که با سیاست‌های نادرست دولت، در حال ازدست‌دادن این بازارها هستیم یا بازارهایی که تثبیت شده بود با کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف به‌شدت دچار سردرگمی شد و مشتریان ما را به سمت بازارهای هند، اندونزی و چین سرازیر کرد. از این‌رو با این سیاست‌ها نمی‌توان به سمت یک اقتصاد پویا پیش رفت.
وی با اشاره به تحریم‌های گذشته عنوان کرد: در تحریم‌های گذشته، تولیدکنندگان راهکارهای خلاقانه‌ای برای دور زدن تحریم‌ها ابداع می‌کردند اما هم‌اکنون دولت دست‌وپای تولیدکنندگان را بسته است، به گونه‌ای‌که حق خرید مواد اولیه با ارز خود را نیز ندارند.
 وی افزود: در تحریم‌های گذشته، شرکت‌های خارجی بدون گشایش اعتبار به تولیدکنندگان ایرانی اعتماد می‌کردند و قطعات را برای آنها می‌فرستادند و تولیدکنندگان ماهانه به شکل غیررسمی به آنها بازپرداخت می‌کردند اما درحال‌حاضر اگر یک شرکت خارجی یک قطعه به ما هبه کند ما اجازه وارد کردن آن را نداریم.
رئیس انجمن کاشی و سرامیک ایران ادامه داد: زمانی که شبکه بانکی جهان به روی ما بسته است چگونه و با چه راهکاری می‌توان ارز را وارد کشور کرد، در این زمینه دولت اگر راهکاری دارد، ارائه کند.
روشنفکر تصریح کرد: در جامعه‌ای که ۹۰درصد سیاست‌های دولت را نادرست می‌پندارند، نمی‌دانم چه اجبار و الزامی به ادامه این سیاست‌ها وجود دارد. زمانی که دولت اعلام می‌کند ۲۰درصد ارز ناشی از صادرات برگشت داده شده است، ضروری به‌نظر می‌رسد که آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های خود را اصلاح کند.


به اندازه سال ۹۷ تولید خواهیم داشت

صنعت شیشه امسال را هم مانند سال‌های گذشته سپری کرده و حال و روز این صنعت به‌نسبت خوب است. درباره چشم‌انداز این صنعت برای سال آینده حسین زجاجی، دبیر انجمن صنفی صنعت شیشه ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه صنایع معدنی از جمله صنایعی است که وابستگی چندانی به خارج از کشور ندارد، تحریم‌ها تاثیر چندانی روی آن نخواهد گذاشت. از این‌رو با توجه به سال خوبی که برای صنعت شیشه رقم خورد، سال آینده نیز می‌تواند سال خوبی برای این صنعت قلمداد شود.
زجاجی در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات صنایع معدنی که کشورهای همسایه می‌تواند بازار هدف مناسبی برای این صنایع به‌شمار رود، تعامل و ارتباط سازنده با کشورهای همسایه می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد. صادرات امسال شیشه ۷۰۰ هزار تن بوده است درحالی‌که ما می‌توانیم با وجود کشورهایی چون عراق، افغانستان، ترکیه و سوریه صادرات‌مان را به مرز یک میلیون تن برسانیم به‌طوری‌که ما قادر به صادرات به اروپا نیز هستیم. وی ادامه داد: به واسطه کمبود نقدینگی کار برای تولیدکنندگان در سال آینده سخت‌تر خواهد بود و پیش‌بینی ما این است که به اندازه امسال تولید داشته باشیم.


خبری از ساخت‌وساز در بودجه۹۸نیست

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در پاسخ به این پرسش که چشم‌انداز صنعت سیمان را در سال آینده چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: در سال آینده (صنعت سیمان خاکستری نی‌ریز) یک کارخانه سیمان دیگر با گنجایش تولید یک میلیون تن به ظرفیت کشور اضافه خواهد شد. از سویی با توجه به بودجه ۹۸ و نبود چشم‌اندازی در حوزه ساخت‌وساز به‌نظر نمی‌رسد بازار بهتری از سال ۹۷ پیش‌روی این صنعت خاکستری باشد.
عبدالرضا شیخان در ادامه خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات هم اگر تحریم‌ها ادامه داشته باشد، اثرات منفی آن بیشتر متوجه صنعت سیمان خواهد بود، بنابراین ممکن است حدود ۲تا ۳ درصد تولید سال آینده نسبت به امسال کاهش یابد. اگرچه امیدواریم تولید و صادرات ما در حد امسال باقی بماند. شیخان در پایان تاکید کرد: درخواست ما این است که دیگر مجوزی برای کارخانه سیمان صادر نشود.


بازار آجر سفال مانند سال ۹۷ باشد، راضی هستیم

همچنین در صنعت آجر سفال، مرتضی منبع‌چی، رئیس اتحادیه صنف فخاران استان تهران عنوان کرد: موضوع رکود ادامه‌دار مسکن سبب شده در حوزه آجر سفالی اتفاق خاصی روی ندهد و این حوزه نیز همچنان از رکود ادامه‌دار خارج نشود. البته در ۲ ماه گذشته بیشتر کارخانه‌ها با افزایش تقاضا روبه‌رو شده‌اند و این تقاضای ناگهانی به این دلیل است که بیشتر کارخانه‌ها در وضعیت کنونی به‌سمت تعطیلی رفته‌اند و چون تولید کاهش یافته، تقاضا تا حدی افزایش یافته است. در گذشته همه کارخانه‌ها فعال بودند اما مدتی است مانند قبل تولید ندارند.
منبع‌چی با اشاره به ظرفیت کارخانه‌های آجر سفال عنوان کرد: برخی کارخانه‌ها تعطیل شده‌اند و برخی با یک‌پنجم و برخی با دوسوم ظرفیت، چرخ تولید آنها می‌چرخد.
وی با اشاره به میزان تولید امسال نسبت به سال گذشته عنوان کرد: در زمینه تولید آجر سفال در امسال نسبت به سال گذشته اتفاق خاصی روی نداده است؛ رکودی که در چند سال گذشته در بخش مسکن روی داده، همچنان ادامه‌دار است.
منبع‌چی در پاسخ به این پرسش که سال آینده را چگونه می‌بینید، گفت: با توجه به بودجه سال ۹۸ به‌نظر نمی‌رسد تحول قابل‌توجهی پیش‌رو باشد و در بهترین حالت اگر مانند سال ۹۷ هم پیش برویم، انتظار بیشتری نخواهیم داشت.


گچ خاکستری می‌ماند

همچنیــن ابوالفـضـل اقبالیون، عضو هیات‌مدیره انجمن صنایع و معادن گچ ایران با اشاره به اینکه بازار گچ به لحاظ مصرفی شاهد تغییر محسوسی در امسال نبوده است، گفت: بسیاری از کارخانه‌های گچ در رکود به‌سر می‌برند، این درحالی است که بیش از ۶۰ تا ۷۰ درصد هزینه‌ها افزایش یافته اما در کل نمی‌توان ادعا کرد که صنعت گچ ورشکسته شده است، اگرچه بازار مطلوبی هم ندارد. وی افزود: اگر سال آینده اتفاق خاصی در زمینه ساخت‌وساز روی ندهد و رکود در این حوزه ادامه‌دار باشد، صنعت گچ با مشکلات جدید و رکود روبه‌رو خواهد شد.

عناوین برگزیده