تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۱:۲۹
بازدید: ۲۴۵
کد خبر: ۳۰۹۵۸
سرویس خبر : مسکن و ساختمان

سنگ تزئینی آذربایجان‌غربی با تنوع صد و نود و دوگانه

می متالز - آذربایجان‌غربی یکی از استان‌های معدن خیز کشور به‌شمار می‌رود، به‌گونه‌ای که این استان در تولید باریت، طلا، میکا و سنگ‌های تزئینی بیشترین تولید را در کشور به خود اختصاص داده است.
سنگ تزئینی آذربایجان‌غربی با تنوع صد و نود و دوگانه

به گزارش می متالز، درحال‌حاضر نیز ۴۰درصد کل تولید باریت کشور و ۱۲۰ تن از ۳۰۰ تن ذخیره طلای کشور را دارد اما آنچه این استان را به‌عنوان یک قطب معرفی می‌کند، وجود سنگ‌های تزئینی در این استان است.
البته رکود چند سال اخیر به سنگ‌های تزئینی استان آذربایجان‌غربی نیز نفوذ کرده و در برخی از واحدها نیز سبب تعطیلی آنها شده است.
کارشناسان این حوزه معتقدند برای خروج از این رکود باید علاوه بر افزایش کیفیت به‌دنبال بازارهای جدید بود.


ذخایر و تنوع معدنی

آذربایجان‌غربی نه همپای کرمان یا یزد اما جزو یکی از استان‌های معدنی کشور به شمار می‌رود. در این‌باره جعفرصادق اسکندری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی اظهار کرد: استان آذربایجان‌غربی از نظر ذخایر و تنوع معدنی جزو ۵ استان برتر کشور به‌شمار می‌رود. البته از نظر تنوع و نوع معادن خاصی که در استان وجود دارد حتی می‌توان آن را در ردیف ۳ استان نخست کشور قرار داد. اسکندری با اشاره به نوع معادنی که در سطح استان وجود دارند، اظهار کرد: ذخایر این استان، هم شامل کانی‌های فلزی و هم شامل کانی‌های غیرفلزی می‌شود که در کانی‌های فلزی مانند مس دارای ظرفیت‌های زیادی است.
در زمینه سیلیس، کرومیت و سنگ‌آهن هم این استان ذخایر زیادی دارد.
وی در ادامه افزود: استان آذربایجان‌غربی از نظر ۲ کانی جزو سرآمدهای کشور است؛ یکی تیتان که بزرگ‌ترین معدن تیتان کشور با ذخایر و درصد خلوص بالا در ارومیه است و در زمینه طلا نیز بزرگ‌ترین معدن طلا در شهرستان تکاب قرار دارد که با عنوان طلای زرشوران زیر نظر ایمیدرو فعالیت می‌کند. میزان استخراج سالانه معادن استان ۱۴میلیون تن است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه معادن سنگ‌های تزئینی این استان، بیشترین تراکم و تنوع را در کشور داراست، خاطرنشان کرد: از سنگ‌های تزئینی استان می‌توان سنگ مرمر، مرمریت، گرانیک و... را نام برد که جزو سنگ‌های معروف و محدودی در کشور هستند و بیشتر در استان آذربایجان‌غربی یافت می‌شوند.


۸۰۵ واحد صنایع معدنی

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: ۱۹۲ نوع سنگ تزئینی از معادن آذربایجان غربی استخراج می‌شود.
 جعفرصادق اسکندری در این‌باره افزود: در آذربایجان‌غربی ۸۰۵ واحد صنایع معدنی با اشتغالزایی ۲۱ هزار و ۷۳۷ نفر وجود دارد.
وی ادامه داد: عمده صنایع معدنی بزرگ موجود در این استان شامل صنایع استحصال طلا، نقره، جیوه و سیانور سدیم، صنایع سیمان، صنایع تولید آجر، صنایع تولید سفال، واحدهای شست‌وشو و دانه‌بندی شن و ماسه، تولید آسفالت، تولید انواع محصولات بتنی و سیمانی و صنایع دانه‌بندی و فرآوری سیلیس است.
اسکندری با اشاره به استخراج ۱۹۲ نوع سنگ تزئینی از معادن استان بیان کرد: مرمر، مرمریت، تراورتن، کنگلومرا، چینی، گرانیت و بازالت از جمله این سنگ‌ها به شمار می‌رود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: میزان ذخیره قطعی معادن در حال بهره‌برداری آذربایجان غربی ۸.۵ میلیارد تن و میزان استخراج اسمی معادن نیز ۹۷ میلیون تن بوده است.
اسکندری با اشاره به اقلام سنگ‌های صادراتی استان افزود: سنگ‌های تراورتن، چینی، گرانیت، مرمر و مرمریت به خارج از کشور صادر می‌شوند.
وی با بیان اینکه ۴۳ پروانه بهره‌برداری معادن در سال گذشته در این استان صادر شد و تعداد پروانه‌های این بخش به ۴۷۱ مورد رسیده، افزود: ۵۹ پروانه اکتشاف، ۱۹ گواهی کشف و ۱۴۸ پروانه برداشت موقت در آذربایجان غربی صادر شد.
اسکندری ادامه داد: با صدور پروانه‌های بهره‌برداری، میزان اشتغال بخش معدن در آذربایجان غربی به بیش از ۵ هزار و ۳۵۰ نفر رسید.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: معادن از ظرفیت‌های اقتصادی این استان به شمار می‌روند و با سرمایه‌گذاری مناسب نباید اجازه داد که این منابع به صورت راکد یا نیمه تعطیل باقی بمانند و هدر بروند.
وی بیان کرد: درحال‌حاضر ۱۵ درصد درآمد معادن موجود در آذربایجان غربی می‌تواند در استان مدیریت شود که رقم بسیار بالایی به شمار می‌رود اما بخشی از این درآمد به علت راکد بودن برخی از معادن، محقق نمی‌شود.
اسکندری یادآور شد: در سال گذشته ۵ هزار و ۲۶۰ میلیارد ریال تسهیلات در اختیار ۳۷۶ واحد راکد، نیمه فعال و طرح نیمه‌تمام صنعتی، کشاورزی، معدن و گردشگری قرار گرفت.


چالش‌های معادن استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌غربی در ادامه، مشکل بعدی را مربوط به مطالعات ژئوفیزیک هوایی معادن عنوان کرد و گفت: نه‌تنها در استان آذربایجان‌غربی بلکه در کشور، مطالعات ما بسیار قدیمی است و به سال ۱۳۵۲برمی‌گردد، از این‌رو نمی‌توانیم اطلاعات شفافی را به‌دست بیاوریم و در اختیار سرمایه‌گذار قرار دهیم چراکه ما اطلاعات جامع، کامل و پایه‌ای در این زمینه نداریم.
البته سال گذشته، سازمان زمین‌شناسی، مطالعات ژئوفیزیک هوایی معادن را در سراسر کشور آغاز کرد. آذربایجان‌غربی نیز یکی از این استان‌ها بود که البته مدتی است این سازمان فعالیت خود را متوقف کرده است.


مهاباد، قطب معادن آذربایجان غربی

شهرستان مهاباد به لحاظ دارا بودن موقعیت دسترسی مناسب و ذخایر معدنی فراوان، یکی از قطب‌های معدنی آذربایجان غربی است. مهاباد ۳۴ معدن فعال و ۱۶ معدن در حال اکتشاف دارد.
صادق قادری، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد عنوان کرد: بیش از ۶۵ درصد موادمعدنی استخراجی از معادن این شهرستان در خود شهرستان فرآوری و ۳۵ درصد هم برای فرآوری به سایر استان‌ها ارسال می‌شود.
شریفی، صاحب معدن مرمریت گفت: تمام مواد خام استخراج شده به کارخانه‌های فرآوری داخل کشور در شهرهای اصفهان، تبریز، ارومیه و تهران فرستاده می‌شود.
یوسفی که یکی دیگر از معدنداران است، در این باره عنوان کرد: مواد خام ما که سنگ تراورتن است به معادن شهرهای اصفهان، رضوانشهر، نجف‌آباد و نیز استان‌های اطراف مثل تبریز، زنجان و قزوین ارسال می‌شود.
وی ادامه داد: قصد ایجاد یک کارخانه سنگ‌بری در خود منطقه را دارند تا سود بیشتری از محل استخراج مواد معدنی حاصل شود و اشتغالزایی نیز به همراه بیاورد.
لازم به یادآوری است که در شهرستان مهاباد ۱۶ کارخانه فرآوری سنگ فعالیت می‌کنند که محصولات تولیدی این کارخانجات در بازارهای جهانی هم خریداران زیادی دارد.
عمر آزغ، صاحب کارخانه سنگ‌بری گفت: این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۱۰۰ هزار متر مربع و نزدیک به ۵۰۰ هزارتن سنگ گرانیت، مرمریت، تراورتن و سنگ‌های تزئینی کار می‌کند.
 وی افزود: مواد خام از استان‌های آذربایجان غربی و شرقی وارد کارخانه سنگ‌بری شده و محصولات فرآوری شده به شهرهای ایران و کشورهای همسایه مثل ترکیه، افغانستان، عراق و جمهوری آذربایجان فرستاده می‌شود.
عبدالله آزغ، صاحب کارخانه سنگ‌بری هم با اشاره به برخی مشکلات این واحد تولیدی گفت: یکی از اصلی‌ترین مشکلات ما دسترسی نداشتن به بازارهای خارجی و شرکت نکردن در نمایشگاه‌های بین‌المللی است چراکه انجام این کار به طور مستقیم به دلیل هزینه هنگفت در توان کارخانجات نیست و نیاز به حمایت مسئولان دارد.
برومند نیا، یکی دیگر از معدنداران هم توسعه واحدهای فرآوری را یکی از راه‌های افزایش بهره‌وری اقتصاد منطقه می‌داند و در این باره می‌گوید: ایجاد کارخانجات سنگبری علاوه بر رونق اقتصادی منطقه سبب اشتغالزایی هم خواهد شد.
ئاکو جوانمردی، کارشناس معدن اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان مهاباد هم در این‌باره گفت: تفاوت سود فروش موادمعدنی خام با سود مواد معدنی فرآوری شده، بسته به نوع ماده معدنی از ۱.۵ برابر شروع می‌شود و تا ۵۰۰ برابر هم می‌رسد.
آذربایجان غربی با استخراج سالانه ۱۷ میلیون تن سنگ معدنی، رتبه نخست ذخایر معدنی طلا، منیزیم، تیتان و سنگ‌های تزئینی را به خود اختصاص داده است.
گفتنی است در شهرستان مهاباد نیز سالانه ۵۰۹ هزار تن سنگ معدنی استخراج می‌شود.

عناوین برگزیده