تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۱۰
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۳۳۳۷۶
رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک خبر داد

اراک در اندیشه راه‌اندازی مرکز تحقیقات کانسارهای معدنی

می متالز - با راه‌اندازی مرکز تحقیقات کانسارهای معدنی که به زودی فعالیت خود را در دانشگاه اراک شروع می‌کند، تعداد مراکز تحقیقاتی این دانشگاه به ۴ می‌رسد.
اراک در اندیشه راه‌اندازی مرکز تحقیقات کانسارهای معدنی

به گزارش می متالز، مرکز تحقیقات صنایع فلزی و ماشین‌کاری و مرکز تحقیقات مشترک با شرکت آلومینیوم هم‌اکنون در دانشگاه در حال فعالیت هستند و مرکز تحقیقات سوم نیز با عنوان توسعه پایدار، به تازگی در دانشگاه راه‌اندازی شده است.
این گفته رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک است.


نیازمند زبان مشترک با صنعت

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک گفت: اقدامات خوبی در راستای اعتمادسازی میان دانشگاه و صنعت انجام شده است اما همچنان نیازمند یک زبان مشترک با صنعت هستیم.
محمد گهری، با اشاره به سی‌امین سال تاسیس دانشگاه صنعتی اراک، گفت: دانشگاه صنعتی اراک در سال ۱۳۹۲ با رویکرد تربیت نیروهای متخصص و توجه به نیازهای مراکز صنعتی استان، به طور مستقل شروع به فعالیت کرد و دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه نیز از زمانی که با عنوان دانشکده مهندسی مکانیک و زیر نظر دانشگاه علم و صنعت تهران فعالیت می‌کرد، وجود داشته است.
وی هدف اصلی اداره ارتباط با صنعت دانشگاه را تسهیل ارتباط دانشگاه و مراکز صنعتی و ایجاد یک زبان مشترک با صنایع، عنوان کرد و افزود: همکاری‌ها بین دانشگاه و صنعت می‌تواند عملکرد طرفین را بهبود بخشد و برای بهینه‌سازی فرآیندهای تولید مفید واقع شود.
گهری ادامه داد: این ارتباط، دو سویه است، به صورتی که در مواقعی مراکز صنعتی، پروژه‌های مورد نظر خود را به دانشگاه معرفی می‌کنند و در مواقعی نیز این درخواست معرفی، از جانب دانشگاه انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه در حوزه‌های آموزشی نیز ارتباط خوبی بین دانشگاه و مراکز صنعتی وجود دارد، تصریح کرد: دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه، اقدام به برگزاری برخی دوره‌های آموزشی در مراکز صنعتی کرده و با همکاری مرکز آموزش‌های آزاد دانشگاه نیز دوره‌هایی در دانشگاه از سوی این مراکز صنعتی برگزار می‌شوند.


کسب درآمد از پژوهش

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک با بیان اینکه عملکرد دفتر درباره فعالیت در حوزه صنعت با چشم‌انداز ماموریت‌گرایی و محصول‌محور بودن، با موفقیت همراه بوده است، اضافه کرد: در سال ۹۳، تعداد ۷ قرارداد با درآمد ۵۸ میلیون تومان، سال ۹۴ تعداد ۸ پروژه با درآمد ۲۳۴ میلیون تومان، سال ۹۵ تعداد ۱۰ پروژه با درآمد ۴۲۰ میلیون تومان، سال ۹۶ تعداد ۱۳ پروژه با درآمد ۵۵۰ میلیون تومان و سال ۹۷ نیز ۱۵ قرارداد با درآمد یک میلیارد و ۳۸۸ میلیون تومان، حاصل فعالیت‌های این دفتر در حوزه ارتباط با صنعت بوده است.
گهری با یادآوری اینکه دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک در سال ۹۷ موفق به کسب رتبه ۱۷ در بین دانشگاه‌های کشور در حوزه ارتباط با صنعت شده است، افزود: در دانشگاه‌های منطقه ۴ کشور هیچ دانشگاهی به جز دانشگاه صنعتی اراک نتوانسته است در بین ۳۰ دانشگاه نخست در این زمینه قرار بگیرد و از آن جایی که یکی از شاخص‌های این ارزیابی، تعداد قراردادها، تفاهمنامه‌ها و ارتباط‌هایی است که با صنعت برقرار می‌شود، از این نظر بسیار موفق بوده‌ایم.
رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک ادامه داد: در زمینه ارتباط بین‌المللی نیز در تقسیم بندی ISC در بین دانشگاه‌های صنعتی، رتبه نهم را پس از دانشگاه علم و صنعت تهران در اختیار داریم.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه برگزاری کنفرانس‌های علمی نیز اقداماتی شده و در چند سال گذشته، ۲ کنفرانس برق، یک کنفرانس مکانیک و یک کنفرانس نانو برگزار شده است. اجرای برنامه‌هایی برای معرفی ایده‌های نو و خلاقانه به سرمایه‌گذاران، نمونه دیگری از فعالیت‌های این دفتر در حوزه ارتباط با صنعت است. گروه‌های شرکت‌کننده از دانشگاه صنعتی در رویدادهای استارت‌آپ نیز همواره در میان گروه‌های برگزیده حضور داشته‌اند.


پروژه‌های حوزه معدن

گهری با اشاره به پروژه‌های حوزه‌ معدن، صنعت و IT گفت: خوشبختانه در پروژه‌هایی که در سال ۹۷ انجام شده‌اند، تنوع وجود دارد. یکی از این پروژه‌ها، آینده‌پژوهی صنایع فلزی است که به سفارش سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام شده است.
وی اضافه کرد: مرکز تحقیقات صنایع فلزی و ماشین‌کاری که با شرکت ماشین‌سازی مشترک است و مرکز تحقیقات مشترک با شرکت آلومینیوم هم‌اکنون در دانشگاه در حال فعالیت هستند و مرکز تحقیقات سوم نیز با عنوان توسعه پایدار، به تازگی در دانشگاه راه‌اندازی شده است. مرکز تحقیقات کانسارهای معدنی نیز به زودی فعالیت خود را در دانشگاه شروع می‌کند تا تعداد این مراکز تحقیقاتی در دانشگاه به ۴ برسد.
رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک با بیان اینکه تمام پروژه‌های دانشگاه نیازمحور بوده‌اند و بر اساس اولویت‌های تحقیقاتی کشور انجام شده‌اند، تصریح کرد: با توجه به اینکه یکی از چشم‌اندازهای دانشگاه صنعتی آینده‌نگری است، بسیاری از پایان‌نامه‌ها حول مسائل روز و نیازهای کشور طراحی شده‌اند و می‌توانند در آینده بر اساس نیازهای کشور به کار گرفته شوند. در حوزه‌های برق، مکانیک و معدن نیز پروژه‌هایی با عنوان آینده‌پژوهی تعریف شده‌اند که بر اساس نگاه به آینده است.
گهری، دانشگاه‌های استان مرکزی را درحال‌حاضر دانشگاه‌های جوانی دانست و ادامه داد: در چند سال گذشته، اعتماد کافی میان دانشگاه‌های استان مرکزی و صنعت وجود نداشت اما خوشبختانه در ۳ سال گذشته در زمینه اعتمادسازی میان دانشگاه‌ها و صنایع اقدام شده است و از آنجا که با دانشگاه‌های دیگر از جمله صنعتی شریف، علم و صنعت، خواجه نصیر، صنعتی اصفهان و... تفاهمنامه‌هایی را امضا کرده‌ایم، برخی پروژه‌ها را با همکاری این دانشگاه‌ها انجام می‌دهیم.
وی خواستار منع برون‌سپاری پروژه‌های استان مرکزی به دیگر استان‌ها شد و افزود: اعتقاد دارم که در آینده، شرایط بسیار بهتر از حال حاضر خواهد شد و تنوع پروژه‌ها در این زمینه افزایش خواهد یافت.
رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک با اشاره به جذب اعضای هیات علمی جدید و سطح بالا در دانشگاه، اظهار کرد: هم‌اکنون پروژه‌هایی را در خارج از استان در دستور کار داریم و در این زمینه با شرکت کشت و صنعت هفت‌تپه استان خوزستان، توربین‌سازی و شرکت توانیر تهران و شرکت برق بوشهر پروژه‌هایی را به طور مشترک انجام می‌دهیم. کار کردن به صورت فرااستانی یک گام مهم برای دانشگاه به شمار می‌آید که در گذشته چنین چیزی وجود نداشته است.
وی گفت: برای تعامل هر چه بیشتر دانشگاه با صنایع استان و جذب پروژه‌های متنوع، بازدیدهایی برای استادان و اعضای هیات علمی در نظر گرفته شده است. سال گذشته با حضور استادان این دانشگاه از شرکت‌های کمباین‌سازی، فولاد درخشان، شرکت کارا، شرکت تولیدی وسایل آبیاری، ماشین‌سازی و... بازدید شد و دانشجویان نیز به فراخور درس‌های‌شان از صنایع مختلفی از جمله شرکت آذراب، پتروشیمی، پالایشگاه شازند، کمباین‌سازی و... بازدید می‌کنند. این بازدیدها محدود به استان مرکزی نمی‌شود و در خارج از استان نیز برنامه‌هایی برای بازدید از صنایع در نظر گرفته شده است.
گهری از تعامل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه با سایر دانشگاه‌های استان مرکزی خبر داد و افزود: ما در هیات پژوهش مرکز تحقیقات صنایع فلزی و ماشین‌کاری خود از اعضای هیات علمی دانشگاه اراک استفاده می‌کنیم و در مرکز تحقیقاتی آلومینیوم نیز با دانشگاه‌های پیام نور، علمی کاربردی و سایر دانشگاه‌ها فعالیت‌های مشترکی داریم.


زبان مشترک دانشگاه و صنعت

رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه صنعتی اراک، ایجاد زبان مشترک با صنعت را یکی از عوامل مهم در ایجاد ارتباط با صنایع دانست و گفت: این کار نیاز به آموزش و تجربه‌های فراوان دارد و از آن جایی که صنعت درباره «چگونگی» و دانشگاه‌ها درباره «چرایی» صحبت می‌کنند، نیاز است این اختلاف برطرف شود تا بتوانیم به این زبان مشترک دست پیدا کنیم. دفاتر ارتباط با صنعت و شرکت‌های پیشرو و دانش‌بنیان می‌توانند در ایجاد این تعامل نقش‌آفرین باشند.
گهری با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها و صنایع باید سطح توقعاتی که از یکدیگر دارند را به خوبی بشناسند، گفت: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که دانشگاه تولیدکننده نیست و مولد علم است. شرکت‌های دانش‌بنیان ایده‌هایی که در دانشگاه تولید شده‌اند را دریافت می‌کنند و تبدیل آن به نمونه صنعتی، مراحل فروش و بازاریابی‌اش را انجام می‌دهند.
وی عملکرد کلی دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه را در چند سال گذشته خوب ارزیابی کرد و گفت: ما نیاز به اقدام‌های زیاد در این زمینه داریم تا بتوانیم به آنچه مورد نظر داریم، برسیم اما درحال‌حاضر اگر بخواهم نمره‌ای را به عملکرد کلی این دفتر در این چند سال اختصاص دهم، نمره ۱۴ را در نظر می‌گیرم.

عناوین برگزیده