تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۹:۵۸
بازدید: ۱۸۸
کد خبر: ۳۳۸۸۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سرمایه در گردش و مواد اولیه مهمترین مولفه‌ها در رونق تولید

می متالز - مدیر مرکز آمار و اطلاعات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مثبت شدن شاخص شامخ در بخش صنعت طی اسفند97 به منزله رونق کل اقتصاد نیست، گفت: برخی صنایع تاثیر زیادی در مثبت شدن این شاخص داشتند.
سرمایه در گردش و مواد اولیه مهمترین مولفه‌ها در رونق تولید

به گزارش می متالز، محمدرضا دوست محمدی در پاسخ به این سوال که چگونه علیرغم افت منفی 7 درصد صنعت،  شاخص مدیران خرید (شامخ) برای صنع به بیش از 50 درصد رسیده است، گفت: اتاق بازرگانی ایران از مهر ماه سال 1397 اقدام به تهیه گزارش شاخص مدیران خرید (شامخ) کرده است که براین اساس شاخص شامخ در مهر ماه 97 عدد 41.91، در آبان 97 عدد 40.96 و در آذر 97 عدد 29.21 بوده است. 

وی با بیان اینکه اما عدد شاخص شامخ در دی و بهمن کمی بهتر شده است، گفت: این عدد در دی ماه 97 به عدد 39.35 و در بهمن 97 به عدد 47.63 رسید. 

دوست محمدی با بیان اینکه رسیدن عدد شاخص شامخ به بالای 50 درصد نشانه رونق تولید است، گفت: در مهر، آبان و آذر 97 این عدد همواره کمتر از 50 بوده و اگرچه در دی و بهمن هم منفی بوده است، اما فرآیند منفی بودن کمتر شده که نشان می‌دهد، وضعیت صنایع در 3 ماه اول نیمه دوم سال 97 کاملا رکودی بود، در بهمن و دی 97 اگرچه رکودی بوده، اما شدت رکود کم شده است. 

مدیر مرکز آمار و اطلاعات اتاق بازرگانی ایران، افزود: بنابراین عدد شاخص شامخ با عدد حاصله توسط مرکز آمار ایران  از رشد منفی اقتصادی در 9 ماهه ابتدای سال 97 با هم منطبق است به این دلیل که تا بهمن ماه 97 کماکان صنعت در رکود به سر می‌برد و میزان تولید از ماه قبل کمتر بوده است. 

* صنعتی که شاخص شامخ را افزایش داد

وی درپاسخ به این سوال که براساس چه  فاکتورهایی شاخص مدیران تولید در اسفند ماه 97 به عدد بیش از 50 رسید، گفت: در این ماه تقاضا در بازار برای صنایع مختلف افزایش می‌یابد و در اسفند سال 97 با توجه به اینکه گروه صنعتی ایران خودرو به عنوان یکی از صنایع بزرگ که تاثیر بزرگی در کل صنعت کشور دارد، اقدام به پیش‌فروش تعداد زیادی خودرو کرد و بر این اساس در نتیجه عدد شامخ هم تاثیرگذار بود و کل صنعت جابه جا شد. 

مدیر مرکز آمار و اطلاعات اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه پس از تهیه 6 ماه شاخص شامخ از مهر تا اسفند 97 عدد شاخص شامخص برای اولین بار به بیش از 50 رسید، گفت: اما این عدد به منزله رونق تولید در کل بخش‌های اقتصادی نیست، زیرا در حال حاضر اتاق بازرگانی ایران فقط گزارش شاخص شامخ صنعت را تهیه می‌کند و در آینده نسبت به تهیه شاخص شامخ بخش خدمات و کشاورزی هم اقدام خواهد کرد. 

وی در پاسخ به این سوال که رسیدن به این عدد در شاخص شامخ اسفند ماه 97 می‌تواند نوید بخش رونق تولید در بخش صنعت در سال جاری باشد، گفت: همان طور که بیان شد نمی‌توان براساس عدد حاصله در این بخش رونق تولید را به کل اقتصاد نسبت داد، اما با توجه به سوالاتی که از مدیران صنعت مختلف برای تهیه این گزارش می‌شود می‌توان وضعیت را در ماه‌های آتی پیش بینی کرد. 

* کاهش تولید در فروردین 98

دوست محمدی با بیان اینکه یکی از سوالات ما در پرسشنامه‌ای که مدیران صنایع باید به آن پاسخ دهند این است که وضعیت صنعت را در ماه‌های آتی چگونه ارزیابی می‌کند، بیان داشت: متاسفانه عددی که از این پرسش برای فروردین 98 حاصل شده 32.40 است و براین اساس پیش‌بینی این است که در فروردین 98 تولید کاهش می‌یابد. 

وی افزود: پیش از این فعالین اقتصادی در پاسخ به این پرسش، رونق تولید در اسفند 97 پیش‌بینی کرده‌ بودند. 

مدیر مرکز آمار و اطلاعات اتاق بازرگانی ایران بیان داشت: با توجه به تعطیلات طولانی در فروردین 98 و تعطیلی واحدهای صنعتی طی این مدت افت سطح تولید نسبت به اسفند 97 کاملا قابل پیش‌بینی است. 

وی اظهار داشت: اما در اردیبهشت دوباره رونقی در تولید خواهیم داشت که البته رونق تولید به عوامل مختلف از جمله محیط کسب و کار، ثبات قیمت‌ها و تامین مواد اولیه بستگی دارد. 

دوست محمدی با اشاره به اینکه در گزارش اتاق بازرگانی ایران گزارش تحلیلی خوبی در مورد صنایع مختلف تهیه شده است، گفت: در این گزارش مشخص شده که کدام یکی از صنایع مشکل تامین مواد اولیه دارند و کدام یک از صنایع فروش خوبی داشته‌اند و همچنین کدام یک از صنایع صادراتشان کم شده است. 

وی با بیان اینکه گزارش مرکز آمار ایران حکایت از رکود تولید دارد و گزارش اتاق ایران از شاخص شامخ حکایت از رونق تولید در اسفند ماه سال 97 را دارد، گفت: این اختلاف به این دلیل است که مرکز آمار ایران گزارش 9 ماه را منتشر کرده و هنوز گزارش 3 ماه آخر سال 97 را منتشر نکرده که قطعا با انتشار گزارش سه ماه نرخ رشد منفی صنعت تعدیل خواهد شد. 

دوست محمدی بیان داشت: اما براساس گزارش منتشر شده توسط  اتاق ایران در رابطه با شاخص شامخص بیش از 50 درصد در اسفند ماه 97 نباید گفت که کل اقتصاد از رکود خارج شده، زیرا اقتصاد شامل بخش‌های دیگری از جمله کشاورزی و خدمات است که گزارش آن تهیه نشده است. 

اتاق بازرگانی ایران طی روزهای گذشته با انتشار گزارش شاخص مدیران خرید (شامخ) اسفند 1397  که در بخش مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق بازرگانی تهیه شده است، اعلام کرد که شاخص مدیران خرید (شامخ) در اسفند ماه سال 1397 به 55.36 واحد رسید. 

براساس این گزارش شامخ یا همان شاخص مدیران خرید (PMI) مقیاسی است که مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران از طریق پاسخ بنگاه‌های نمونه در صنایع مختلف به سؤالات مشخص، استخراج و اوایل هر ما منتشر می‌شود و رونق، رکو یا ثبات کسب و کارهی مورد بررسی را نشان می‌دهد. 

در جریان استخراج این شاخص، اگر عدد شاخص بیش از 50 درصد باشد نشان می‌دهد که اقتصاد در حال توسعه است در حالی که هر رقمی زیر 50 درصد، از قرار داشتن اقتصاد در شرف انقباض و رکود حکایت دارد. 

براساس محاسباتی که از سوی مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی اتاق ایران برای استخراج شامخ اسفندماه 1397 انجام شده، شامخ این ماه 55.36 واحد بوده که هم نسبت به ماه قبل بهبود قابل توجه داشته و هم به محدوده بالای 50 واحد، یعنی وضعیت انبساط اقتصادی رسیده است که حرکت خروج از رکود بنگاه‌های اقتصادی و پیش‌بینی رونق آنها در ماه‌های آتی خبر می‌دهد.

عناوین برگزیده