تاریخ: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۲۵
بازدید: ۱۵۹
کد خبر: ۳۶۵۸۰
سرویس خبر : محیط زیست

محیط زیست:به دنبال احیای شیر ایرانی نیستیم

می متالز - مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست به شیرهای ایرانی منتقل شده به باغ وحش تهران اشاره کرد و گفت: فعلا برنامه‌ای برای احیای شیر ایرانی نداریم.
محیط زیست:به دنبال احیای شیر ایرانی نیستیم

به گزارش می متالز، مجید خرازیان مقدم مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست، با اشاره به اینکه شیر ایرانی منتقل شده به باغ وحش تهران براساس تفاهم‌نامه‌های مرسوم میان اتحادیه جهانی باغ‌های وحش صورت گرفته است، گفت: باغ وحش تهران براساس ارزیا‌بی‌های چندباره انجام گرفته از سوی بازرسان این اتحادیه تنها  باغ وحشی در ایران است که با استاندارهای موجود این اتحادیه هم خوانی دارد.

 مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست، با بیان اینکه شیر نر «هیرمان» منتقل شده به باغ وحش تهران و شیر ماده‌ای «ایلدا» که تا چند روز آینده به این باغ وحش می‌پیوندد با تائید انجمن جهانی تبادل گونه‌های جانوری EEP به ایران وارد شده‌اند بیان داشت: هر دوی این حیوانات دارای تائیدیه سلامت و شجره نامه مشخصی هستند. و براساس شجره نامه این دو شیر، اجدادشان ۱۲۰ سال پیش در دوره قاجار به ملکه انگلستان هدیده داده شده بودند.

خرازیان مقدم با اشاره به اینکه باغ وحش تهران با انتقال این دو شیر باعث شد بعد از ۸۰ سال از انقراض این گونه در کشور شیر ایرانی را ببینیم اظهار داشت: ما از این طرح استقبال کردیم چراکه مردم می‌توانند از نزدیک این گونه ارزشمند را ببینند و با ارتباط برقرار کردن با آن متوجه ارزش گونه‌های بومی شوند.

وی ابراز داشت: این شیرها بدون ریالی هزینه از سوی سازمان محیط زیست وارد کشور شده‌اند و سازمان محیط زیست هیچ وظیفه‌ای در قبال آنها ندارد.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست درخصوص احیای شیر ایرانی نیز توضیح داد: سازمان محیط زیست اولین و اولی‌ترین وظیفه‌اش حفظ گونه‌های موجود جانوری کشور ور ارتقای وضعیت حفاظتی این گونه‌های در معرض انقراض مثل یوزپلنگ، گورخر ایرانی است اما ممکن است در  سالهای آینده با انجام امکان سنجی‌ احیای شیر ایرانی و حتی ببر خزری به عنوان اولویت دوم به این موضوع بپردازد.

وی یادآور شد: اولین و مهمترین عامل برای احیای گونه‌ها وجود زیستگاه مناسب است که دلیل انقراض این گونه‌ها هم در درجه اول تخریب زیستگاه‌ها بوده است و در واقع برای احیای گونه، احیای زیستگاه مقدم است.

خرازیان مقدم گفت: ممکن است به انجام مطالعاتی برای شناسائی زیستگاه مطلوب این دو گونه منقرض در کشور اقدام کنیم ولی در حال حاضر برنامه‌ای برای احیای این گونه منقرض شده نداریم.

عناوین برگزیده