تاریخ: ۰۲ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۳:۵۱
بازدید: ۳۱۹
کد خبر: ۴۲۳۱۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

بازیافت آلومینیوم مانع هدر رفت انرژی

می متالز - آلومینیوم جزو فلزاتی به‌شمار می‌رود که قابلیت بازیافت بالایی دارد.
بازیافت آلومینیوم مانع هدر رفت انرژی

به گزارش می متالز، از این‌رو بسیاری از کشورهای جهان در تولید آلومینیوم به سمت استفاده از قراضه و ضایعات آلومینیومی پیش رفته‌اند و یکی از دلایل موفقیت صنایع این کشورها استفاده درست از این ضایعات است.
به یقین قراضه آلومینیوم می‌تواند سهم قابل‌توجهی در تامین اولیه داشته باشد. قراضه‌های آلومینیوم مناسب با خلوص مطلوب، بسیار مفید بوده و می‌تواند مانع هدررفت انرژی در این صنعت شود. اینکه این صنعت با فرآیند ذوب دوباره در عمل ضایعاتی به همراه ندارد هم از جنبه اقتصادی و هم از جنبه محیط زیستی بسیار مطلوب است. با توسعه تولیدات پایه آلومینیوم و شمش‌ها با خلوص بالا در عمل ضایعات نیز رشد خواهد کرد که با برنامه‌ای جامع می‌توان به‌راحتی این ضایعات را با کیفیتی مطلوب به چرخه تولید بازگرداند.
البته نرخ بازیافت در کشورها متفاوت است، این درحالی است که آلومینیوم پایه نرخ جهانی دارد. بنابراین زمانی که نرخ آلومینیوم جهانی در سطح پایینی قرار دارد، ممکن است آلومینیوم ثانویه صرفه اقتصادی نداشته باشد، اما در عوض زمانی که نرخ آلومینیوم پایه بالاست، آلومینیوم ثانویه و ضایعات آن صرفه اقتصادی بیشتری پیدا خواهد کرد. در کشور ما نیز عرضه رسمی شمش آلومینیوم با خلوص ۹۹درصد به بالا به‌طور رسمی بوده ولی شمش‌هایی حاصل از ذوب دوباره ضایعات و قیمت‌گذاری آنها تابع قانون و فرمول خاصی نیست.
با توجه به اهمیت بازیافت ضایعات آلومینیوم بهتر است بازیافت ضایعات آلومینیوم که در کشور ما بیشتر به شکل سنتی است را به سمت مدرنیزه شدن پیش ببریم.

امیرحسین بابایی / کارشناس آلومینیوم

عناوین برگزیده