تاریخ: ۰۳ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۲:۲۲
بازدید: ۲۲۲
کد خبر: ۴۲۶۴۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

سود ۷۰ تومانی "شغدیر"برای سهامداران

می متالز - مجمع عمومی عادی سالانه شرکت پتروشیمی غدیر با حضور بیش از ۷۹درصد از سهامداران و با ریاست خالق در سالن همایش های تلاش برگزار شد. در ابتدای مجمع نام نیک مدیرعامل شرکت به ارائه گزارش هیئت مدیره پرداخت.
سود ۷۰ تومانی "شغدیر"برای سهامداران

به گزارش می متالز، شرکت پتروشیمی غدیر با ظرفیت ۱۵۰هزار تن VCM و ۱۲۰هزار تن PVC در سال ۱۳۸۸ به بهره برداری رسیده است. تکنولوژی شرکت از BFGOODRICH آمریکا و MITSUI ژاپن می‌باشد. خوراک دریافتی شرکت اتیلن می‌باشد که از خط اتیلن غرب، پتروشیمی مارون و سایر شرکتهای پتروشیمی تامین می شود. همچنین کلر به عنوان مواد مصرفی دیگر از شرکت پتروشیمی اروند تامین می‌شود.

ظرفیت اسمی تولید PVC در خاورمیانه ۱.۲۹میلیون تن و ظرفیت اسمی ایران در مجموع 4شرکت پتروشیمی اروند، پتروشیمی بندرامام، پتروشیمی غدیر و پتروشیمی آبادان  ۷۴۵هزار تن می‌باشد. شرکت پتروشیمی غدیر با ظرفیت اسمی ۱۲۰هزار تن سومین تولید کننده این محصول محسوب می‌گردد.

میزان تولید شرکت در سال ۹۷ با ۸درصد کاهش ۱۱۲هزار تن بوده است. کمبود کلر در کشور باعث شده است که تولید VCM شرکت کمتر از ظرفیت اسمی و کمتر از میزان مورد نیاز PVC بوده و مجبور به خرید EDC و VCM مورد نیاز خود برای خط تولید PVC می‌باشد.

میزان فروش شرکت در سال گذشته ۱۱۰هزار تن بوده است که نسبت به دوره مشابه سال قبل ۱۰درصد کاهش داشته است. نزدیک به ۵۶درصد از فروش شرکت داخلی و ۴۴درصد از فروش شرکت صادراتی می‌باشد. مهمترین بازارهای صادراتی شرکت به کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، هندوستان و ترکیه از مهمترین بازارهای صادراتی می‌باشد. شرکت درنظر دارد آفریقا و قطر را نیز به بازارهای صادراتی خود اضافه نماید.

مبلغ فروش شرکت در سال مالی گذشته با رشد ۵۳درصدی ۶۳۷میلیارد تومان بوده است. همچنین سود خالص شرکت در این دوره ۱۱۲میلیارد تومان (۸۶۳ریال به ازای هر سهم) بوده است که از رشد ۵۳۷درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل برخوردار بوده است.

یکی از مهمترین مشکلات شرکت در سال گذشته تامین کاتالیست مصرفی بوده است، در سال گذشته از طریق شرکتهای دانش بنیان داخلی  کاتالیست EHP و کاتالیست Term - N – Ator تامین شد. همچنین ۲۵تن کاتالیست oxy از شرکت کلارینت آلمان خریداری شد و در سال ۹۸ از این بابت مشکلی وجود نخواهد داشت.

باتوجه به کمبود کلر در کشور و نیاز این شرکت طرح تولید کلر به ظرفیت ۹۰هزار تن در سال در حال مطالعه می‌باشد که در صورت توجیه اقتصادی آن وارد فاز اجرایی خواهد شد.

در مجمع نسبتهای تبدیل مواد در فرآیند تولید مورد سوال سهامداران قرار گرفت که پاسخ شرکت بدین شرح بود:

از ترکیب کلر و اتیلن محصول میانی EDC تولید می‌شود. هر ۱واحد اتیلن به ۰.۴۶ واحد EDC تبدیل می‌شود. ۱.۲۴واحد EDC  به ۱واحد  VCM  تبدیل می‌شود و نسبت تبدیل VCM به PVC  در حدود ۱ می‌باشد.

در پایان مجمع تقسیم سود 700ریالی به ازای هر سهم را مصوب نمود. حق حضور اعضای هیئت مدیره ماهانه 17.5میلیون ریال ناخالص و پاداشی برای هیئت مدیره تعیین نشد.

 

عناوین برگزیده