تاریخ: ۰۴ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۶:۳۳
بازدید: ۲۱۷
کد خبر: ۴۲۷۷۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
نتایج نخستین سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به کرمان چه بود؟

تخصیص ۲ درصد حقوق مالکانه به معادن جنوب کرمان

می متالز - رضا رحمانی، وزیر دولت تدبیر و امید، نخستین وزیر صنعت، معدن و تجارتی بود که از ابتدای پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون به جنوب کرمان سفر کرده است.
تخصیص ۲ درصد حقوق مالکانه به معادن جنوب کرمان

به گزارش می متالز، این سفر برکاتی داشت که در صورت اجرایی شدن مصوبه‌ها شاهد انقلاب معدنی در منطقه خواهیم بود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت هفته آخر خرداد امسال با دعوت نمایندگان مجلس شورای اسلامی به منطقه جنوب کرمان سفر کرد.
بر خلاف تصور عموم از جنوب کرمان که به منطقه کشاورزی معروف است، این منطقه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بسیاری در بخش معادن دارد که هنوز در ابتدای راه است. به این دلیل، جنوب کرمان با توجه به خشکسالی‌های اخیر، نیازمند تغییر رویکرد از کشاورزی به معدن است که این مهم با توجه به ظرفیت‌های معدنی این منطقه، دور از انتظار نیست و نیازمند توجه بیشتر مسئولان کشوری به این منطقه است.

 

مصوبه‌های یک سفر

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان به مصوبه‌های سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت و هیات همراه اشاره کرد و گفت: در این سفر مقرر شد با دستور وزیر به استاندار کرمان و سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب تفویض اختیار شود تا حداکثر تخفیفات واگذاری زمین برای ۷ شهرستان جنوبی به‌منظور سرمایه‌گذاری در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد (این مصوبه به عنوان مجوز استفاده از اختیار وزیر به شمار می‌رود).
مسلم مروجی‌فرد افزود: مبلغ ۲۰ میلیارد ریال مازاد بر سرانه شهرک‌های صنعتی، به منظور تکمیل زیرساخت‌های شهرک‌های صنعتی ۷ شهرستان جنوب کرمان از اختیارات وزیر و از محل سایر منابع در اختیار شهرک‌های صنعتی قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت ۳ طرح بزرگ صنعتی و معدنی از سوی شرکت‌های ایمیدرو و ایدرو در جنوب استان کرمان مورد مشارکت و راه‌اندازی قرار می‌گیرد.
مروجی فرد به مشکل ضمانتنامه بانکی سرمایه‌گذاران اشاره کرد و گفت: با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت مقرر شد برای صدور ضمانتنامه بانکی از صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، از سوی معاون امور معادن و صنایع معدنی پیگیری شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان به کمبود خودرو نیز اشاره کرد و افزود: در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت، با دستور رحمانی مقرر شد خرید ۷ خودروی سواری برای اصناف ۷ شهرستان جنوب کرمان، خارج از نوبت انجام شود.
وی اظهار کرد: در این سفر همچنین مقرر شد در زمینه بخشش جرایم، افزایش برداشت پروانه بهره‌برداری فطر ۶ و روباز نعمت، با توجه به عبارت دست‌کم میزان استخراج سالانه در پروانه بهره‌برداری، حقوق دولتی سال‌های ۹۲، ۹۳، ۹۴، ۹۵ و ۹۶ مبنی بر استخراج واقعی با نظر مساعد در شورای‌عالی معادن مطرح شود.

 

از حقوق مالکانه تا توسعه زیرساخت

نماینده مردم ۵ شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی گفت: در سفر رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت به جنوب کرمان مقرر شد ۲ درصد حقوق مالکانه وصولی معادن برای توسعه زیرساخت‌های معادن ۷شهرستان جنوبی استان کرمان اختصاص یابد.
احمد حمزه افزود: در این سفر مبلغ ۲۰‌میلیارد ریال به منظور تکمیل زیرساخت‌های معادن از اختیارات وزیر و از محل حقوق وصولی معادن در اختیار معادن ۷ شهرستان جنوبی استان قرار می‌گیرد.
وی ادامه داد: همچنین با دستور رحمانی، مبلغی از اعتبار شرکت ایمیدرو در استان برای توسعه زیرساخت‌ها در رفع مشکلات برق، آب، گاز و تلفن بخش معدن و صنایع معدنی در ۷ شهرستان جنوبی کرمان اختصاص می‌یابد. حمزه اظهار کرد: بر اساس دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، از این پس واحدهای صنعتی و معدنی موظف هستند بیشتر نیروهای کارگری خود و نیروهای تخصصی‌شان را از استان و به‌ویژه شهرستان محل اجرای طرح تامین کنند. وی به بازدید وزیر از شرکت معادن فاریاب اشاره کرد و گفت: در این بازدید با دستور رحمانی، اقدامات لازم برای راه‌اندازی کارخانه فرومنگنز با ظرفیت ۱۵۰۰۰ تن در سال با ظرفیت کامل از سوی شرکت معادن فاریاب شروع می‌شود و دفتر معاونت امور معادن و صنایع معدنی نسبت به جلوگیری از واردات فرومنگنز اقدام می‌کند تا شاهد برطرف شدن مشکلات این مجموعه باشیم. نماینده مردم ۵ شهرستان جنوبی در مجلس شورای اسلامی به مشکلات شرکت تیتانیوم کهنوج اشاره کرد و گفت: در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت، پیگیری پرداخت مطالبات نیروی کار شرکت تیتانیوم و تسریع در راه‌اندازی به بخش خصوصی ۳ فاز طرح تیتانیوم شهرستان کهنوج (۱۳۰ هزار تن کنسانتره، ۷۰ هزار تن سرباره و ۵۰ هزار تن پیگمنت) مصوب شد. وی اظهار کرد: با توجه به محرومیت منطقه جنوب استان کرمان درباره تامین خوراک واحدهای فرآوری معدنی، با دستور رحمانی نسبت به واگذاری محدوده‌های مزایده‌ای از طریق شورای‌عالی معادن، اقدام و به سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب تفویض شد.

 

تاسیس شعبه بانک صنعت و معدن

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری‌های انجام شده در سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به جنوب کرمان مقرر شد که شعبه بانک صنعت و معدن در شهرستان جیرفت تاسیس شود.
یحیی کمالی‌پور، سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت را به جنوب کرمان پرخیر و برکت برشمرد و گفت: در این سفر مقرر شد با دستور رحمانی، مشکلات به‌وجود آمده برای تسهیلات معرفی شده (طولانی شدن روند بررسی طرح در بانک توسعه و تعاون تهران) به‌وسیله جلسه مشترک زرندی معاون طرح و برنامه وزارت و سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب پیگیری و حل شود. وی اظهار کرد: مقرر شد با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، بخشش جرایم افزایش برداشت از معادن مس گمرکان و مس چشمه دزدی با نظر مثبت در شورای‌عالی معادن مطرح شود.

عناوین برگزیده