تاریخ: ۲۴ تير ۱۳۹۸ ، ساعت ۱۵:۱۵
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۴۵۰۷۶
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

چند و چون قیمت‌گذاری قراضه‌ها

می متالز - ضایعات آهنی، در نواحی شهری و مسکونی و نیز در نواحی صنعتی و کارخانه‌ها قابل‌بازیافت هستند و بازار ضایعات را شکل می‌دهند اما موضوع قابل‌توجه سودی است که برخی، از این بازار به‌دست می‌آورند.
چند و چون قیمت‌گذاری قراضه‌ها

به گزارش می متالز، البته موضوع درخور توجه اینکه نرخ تمام شده قراضه آهن در بازار از الگوی خاصی پیروی نمی‌کند و برخی بر آن حکمرانی می‌کنند تا این بازار را در دست داشته باشند.
قیمت ضایعات آهن در ایران به عوامل گوناگونی بستگی دارد که ازجمله نوع ضایعات و کیفیت تا هزینه حمل‌ونقل آن مهم به‌شمار می‌رود. البته جمع‌آوری ضایعات برعهده تعدادی از کارگاه‌ها و انبارهای اولیه کوچک در سراسر کشور است که تامین و عرضه را برعهده دارند. این انبارها نرخ‌پذیر هستند و قدرت قیمت‌گذاری ندارند. اما برخی بنگاه‌های خاص در کشور هستند که قیمت‌گذاری‌ها را انجام می‌دهند.
همان‌گونه که عنوان شد عوامل گوناگونی بر قیمت‌گذاری ضایعات تاثیرگذار هستند، برای نمونه در برخی مناطق کشور که هوا رو به سردی می‌رود یکباره قراضه با افزایش نرخ روبه‌رو می‌شود. از سوی دیگر برخی کارخانه‌ها که قراضه بیشتری به دلیل نقدینگی یا دوری و نزدیکی به شهرهای بزرگ دارند نرخ قراضه برای آنها متفاوت است.
برخی مواقع قیمت‌گذاری قراضه براساس نرخ جهانی پیش می‌رود. البته برخی فولادسازان که با آهن اسفنجی فولاد تولید می‌کنند، قدرت رقابت‌پذیری بیشتری دارند. درنتیجه رقابت بین واحدهای القایی داخلی ایجاد می‌شود که در شرایط مناسبی قرار ندارند.
اما کسانی که در این حوزه مشغول کار هستند معتقدند، اگر این بازار با نظارت یک انجمن یا نهاد خاصی اداره می‌شد، با مدیریت یکپارچه روند قیمت‌گذاری مناسب‌تری را درپیش می‌گرفت.

سارا اصغری / روزنامه‌نگار

عناوین برگزیده